Vikt på tält

Hej! Jag har aldrig fjällvandrat, men skulle vilja testa. Dags att börja informera sig :):). Tältvikten. Vad skulle ni säga, ni som har vandrat sträckor på 10 dagar eller längre och har egen praktisk erfarenhet. Var ligger lämplig vikt för ett tält att ta med ? Det gäller ensamvandring. 1 person. ( Jag har ett Hilleberg Nammatj 3 pers, vikt 3,3 kg). En tackar på förhand:)
 
Hur lång är du?

Vettiga enmanstält finns i vikter från ca 800 g och uppåt. Men de lättaste är trånga och det kan yra in drivsnö om inte yttertält och innertältet i kombination stänger till luftcirkulationen.

Personligen tycker jag att ett fjälltält för mig ensam skall ha både ytter och innertält vara myggtätt och ge bra skydd för störtregn och starka vindar. Det kan snöa i skandinaviska fjäll sommartid och helst skall yttertältet gå ned till marken samt innertältet inte ha alltför stora meshpartier som skulle kunna innebära att snö kan yra in i tältet.

Jag har ett enkilos Terra Nova Laser Competition som tangerar kravspecen ovan. Skulle jag vandra ensam i svenska fjäll skulle jag antagligen välja ett lite robustare tält.

Thure
 
Jag är verkligen ingen gramjägare men ett Nammatj 3 (fantastiskt tält, har ett själv) på ensamtur låter rätt saftigt.
Jag gick från Enan (1,1kg) till Niak (1,8kg) på de flesta ensamturer för att jag värdesatte den större golvytan och mer takhöjd, den viktökningen tyckte jag det var värt.
Sedan är det ju den packade storleken också, jag brukar oja mig mer för volymen än vikten när jag packar och ett Nammatj är ju lite skrymmande.
(Edit: I mitt svar utgick jag kanske felaktigt från att det handlar om en sommartur? Är det vinter och pulka som gäller så ta absolut Nammatj)

Go' tur
 
1 kg tält per person är ett bra riktmärke.

Men har man inte så tung packning i övrigt så kan man ju gå upp lite mer, utan att det påverkar totalvikten på ryggan, som är viktigare än en enskild pryls vikt.
 
Hej. Ja det är sommar/höst jag tänker vandra, alltså inte pulka/slädsäsongen. Hilleberg Soulo Black Label med 2,8kg vikt är kanske då i absolut tyngsta laget., skulle jag gissa.
 
Hej,
Hilleberg gör fantastiska tält men satsar inte på lättvikt. Och tält kan du göra en av de största viktbesparingarna på utan att tappa säkerhet eller komfort.

Behöver man en bunker på fjället? En del tycker det men generellt inte. Idag finns det många rymliga tält som sätts upp med vandringsstavar. Ta Durston X-mid2 t.e.x (mitt) Enormt rymligt och lätt, ca 1 kg. Köps från USA för en rimlig peng.
 
Jag har tvåmanstält när vi vandrar två i sällskap, de väger antingen 3,2kg (Kaitum2) eller 3,6kg (Nammatj2GT), vid soloturer använder jag ett HB Akto som i mitt fall väger 1,6kg. Så runt 1,6kg/ person blir tältvikten.
Då jag ofta går turer på 7-12 dagar i fjällen, ex Sarek och genom åren varit med om en del rejäla busväder värdesätter jag viss komfort och säkerhet före lättaste tältvikten. Det finns annat i packningen jag lättare kan spara vikt på.
För mitt tältval är kopplade inner- och yttertält som reses samtidigt och ventilation med myggnät som kan regleras och stängas vid blåst ett krav. Det skall även finnas så mycket plats i absiden att ryggsäck och utrustning skall kunna förvaras ” under tak”.
 
Senast ändrad:
Om du ska använda tältet under barmarkssäsongerna så är Hilleberg Enan den bästa kompromissen mellan hållfasthet (angeläget uppe på fjället) och vikt (angeläget vid längre vandringar). Jag har använt den två ggr uppe i Sarek ovanför trädgränsen under ca 10-dagarsvandringar, varav den ena i hård vind och ihärdig regn och den klarade sig bra. En annan stor fördel är att den går mkt fort att sätta upp jämfört med andra tält som har ytter- och innertältet separat, vilket spelar roll om man ska sätta upp den i vind och ösregn (hänt mig flera ggr). Enda nackdelen är priset, dock har Hillebergtält höga andrahandsvärden.

Enan väger 1,2 kg utan extragolv, 1,5 kg med. kombinerat med lättviktssovsäck (ca 0,5 kg) och liggundelag (ca 0,5 kg) och lättviktsryggsäck (ca 1 kg), så hamnar du på ca 3,5 - 4 kg för de tre stora basviktsslukarna, vilket är en bra utgångspunkt om du vill hamna på runt 10-15 kg startvikt på packningen vid start.

Oavsett vilket så bör du ligga på runt 1 kg på ditt enmanstält om du vill packa lätt och gå längre generellt sett, däremot ska du nog tillåta dig 0.5-1 kg extra om du ska upp på skandinavisk kalfjäll på sommarhalvåret pga av vädret.
 
Hej. Ja det är sommar/höst jag tänker vandra, alltså inte pulka/slädsäsongen. Hilleberg Soulo Black Label med 2,8kg vikt är kanske då i absolut tyngsta laget., skulle jag gissa.

Jag har ett Hilleberg Soulo och tycker det är ett jättetrevligt och bra tält - om jag ska exv paddla och inte bära är det Soulon jag helst tar med, och ska jag till fjällen på hösten i regn och rusk och troliga minusgrader så bär jag det gärna och känner mig trygg med att det håller i alla situationer.

Men ska jag göra en kortare fjällvandring på sommaren och prognosen ser god tar jag hellre mitt Vaude som bara väger hälften så mycket (och som jag också oftast använder i låglandet under vår och sommar och höst ) - jag litar på att även det håller för allt utom kanske de värsta stormarna om prognosen om godväder inte slår in, och förrutom att det är lättare och tar mindre plats är det mycket svalare än Soulon - i stekande sol på sommarfjället är Soulon helt outhärdlig, iaf den mörka versionen som jag har...

ETA:
Och sen är det ju viss skillnad på kravspecifikation beroende på hur långt från stugor och vandringsleder man tänker vandra... Jag håller mig oftast till lederna (eftersom jag tycker det är mer avslappnade att bara gå och inte tänka så mycket på navigation) men skulle jag iväg långt från andra människor så vet jag inte om jag litar på mig Vaude fullt så mycket, utan då skulle jag nog också välja Soulon...

Men det finns ju som sagt hundratals andra tält att välja mellan än de två som jag äger (och som jag är nöjd med utifrån just mina behov och aktiviteter...).😊
 
Senast ändrad:
Varken Hillebergs Red eller Black label är särskilt sköna i sommartemperaturer, men mest pga innertälten som är för täta. Är man frusen av sig skulle jag ta en varmare säck. Innertältens huvuduppgift tycker jag inte ska vara att stänga in luft. Det är myggskydd i första hand ser jag det som, och lite vindskydd. För sommartemp.
 
Från huthyfs.com :

Min äldsta detalj var länge mitt tält, ett Hilleberg Akto, som jag köpte år 2000, och som väger c:a 1,7 kg. Senare modeller väger mindre och har bättre ventilation. Jag har sovit 349 nätter i det och är mycket fäst vid det.

Jag har numera även ett lättare tält, ett Terra Nova Laser Competition, som med utbytta pinnar väger 1,1 kg. På min skotska vandring år 2009 mötte jag åtskilliga som använt det tältet, till belåtenhet, under rätt stränga förhållanden. Själv har jag (2022) använt det 169 nätter i Alperna, fjällen, Pyreneerna och på flera låglandsleder i Sverige. Vilt och på camping.

Dubbelväggigt vill jag ha, för värmens skull. Det är en obegripligt utbredd föreställning att tält inte värmer speciellt. Min erfarenhet är att jag ofta på morgonen (alltså vid 5-tiden) kan ha 7 till 10 grader varmare i tältet än utanför. Detta gäller mitt Akto, som jag använt så sent som i augusti 2013. Terra Nova-tältet har ännu inte använts under stränga förhållanden, men är förmodligen nästan lika varmt.

Tältpinnarna är numera Hillebergs V-pinnar och jag vet inga bättre. Till Terra Nova-tältet medföljer små parodiska titankrokar som har en benägenhet att vrida sig i de elastiska öglorna så att dessa lätt lossnar. Så även där har jag gått över till V-pinnar.

Sommaren 2019 hade jag tilltagande problem med blixlåset till tältdörren till mitt Laser Comp och tvingades därför gå tillbaka till mitt Akto. Jag påmindes om hur robust och rymligt det är, hur lätt det är att sätta upp, men också hur klumpigt det är att ta ner, packaihop och fästa på ryggsäcken.
 
Jag har haft en som jag tyckte var lätt sedan 2017. Det är en svensk tillverkare som haft lite svårigheter med verksamheten som har ett fabrikat, Arctic Alpine med en modell som heter Design Veloce. Rymlig invändig med sitthöjd för ryggsäcken går plats inne i innertältet. 1,7 kg.

Jag är nöjd med tältet och har sett att det finns tält som är mycket lättare.

När jag såg ett begagnat 3G UL Lanshan 1 så slog jag till. Ett 2-väggstält man sätter upp med en vandringsstav (som jag ändå har med mig).
IMG_4680.jpeg


Jag har bara provat det på cykling till Norge, från Stockholm, och det fungerade bra. Vikten är imponerande 700 gram.
Jag kompletterade med 6st längre tältspik, då jag ville kunna förankra tältet lite säkrare (kanske onödigt om man är i skog, men jag ska till kalfjäll).

Jag är än så länge nöjd med tältet, men har ännu inte vandrat med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg