Vikingastoppet

  • Trådstartare tenbrink@ebox.tninet.se (Per-Göran Tenbrink)
  • Start datum

tenbrink@ebox.tninet.se (Per-Göran Tenbrink)

Gäst
Åkte Vikingarännet från Ekoln till Kungsängen och kunde konstatera att det fanns vissa mindre svårigheter att att sig fram. Inte ovanligt i och för sig vid trp på naturis. Med mig hade jag en isräv, Per Sandström, SSSK & FF som förtjänstfullt ledsagade oss i denna trevliga miljö. Råken på Ekoln passerade vi genom landstigning på en strategisk ö och vid Signhildsberg var det dålig is och vi drog upp en våg. Resten av färden var utmärkt.
Jag vill dock ifrågasätta den sena tid för inställande av loppet. Organisationskommitén måste ha en praxis för detta och ställa in senast exv ett dygn före utsatt start.
Jag undrar också varför inte de alternativa startplatserna användes.
Otur för arr. och för sporten lite att det blev så här.
Vi mötte många åkare i lokala turgrupperingar som tog den lätta vägen i medvind. Dvs söderifrån.


Hälsningar


Per-Göran Tenbrink


Sjuskärets Långfärdsskridskoklubb
 
svårt flytta starten kvällen före

Ni som tycker att Vikingarännets start borde ha flyttats när det på lördag eftermiddag konstaterades att det inte gick att dra loppet över Ekoln har kanske inte riktigt förstått hur mycket jobb som ligger bakom loppet eller hur många funktionärer som är inblandade. Fast det är klart, vi hundratals ideellt arbetande funktionärer borde förstås ha suttit hemma hela lördagkvällen beredda att omorganiseras och rycka ut i hård blåst under natten och flytta de stationer som byggts upp under lördagen. Utan ha fått någon nattsömn skulle vi sedan ha stått hela dagen och glatt servat åkarna med sportdryck, vänliga leenden och isvaktande.


Att omorganisera stora funktionärsgäng under veckan innan loppet fungerar, men inte att flytta start och stationer kvällen innan. Själv skulle jag ha varit banfunktionär men fick inte reda på förrän halv tolv på kvällen att loppet var inställt eftersom jag var på fest och varken lyssnade på nyheter eller hade mobilen på. Jag gissar att jag inte var den enda funktionären som inte höll mig hemma och lyssnade på nyheterna på lördagkvällen.


Naturligtvis vore det bra loppet ställdes in med lite längre varsel, men ska inte säkerheten komma i första hand? Jag är själv mycket besviken över att loppet inte kunde genomföras och jag tycker mycket synd om alla andra funktionärer och åkare som lagt ner tid och pengar på att förbereda sig, men jag tycker inte att man ska genomföra ett lopp där man riskerar deltagarnas säkerhet.


/Eva Sahlström
 

lars-nordling@swipnet.se (Lars Nordling)

Gäst
Vikingastoppet2

Håller helt med dig P-G.


Jag åkte själv rännet som i protest med nummerlapp ner till Görväln. Att inte ha strategisk framförhållning om de olika alternativa startunkterna var proffessionellt, då kunskapen om isarna längre söderut måste ha funnits.
Spinn vidare på din idé om att allt efter startnummer ha olika utgångspunkter för att begränsa trängseln ochtransportfrågorna.


Lassemajjen