KLAGER; sa:
Vet inte vad "viking waxfett" är för något.
det är i en blå låg plåtburk som försvaret har/hade...
och det är om lädret blir för mjukt jag vill veta så om någon har provat får de gärna skriva också! =)
annars, var köper jag nikvax och hur lägger jag lämpligen på det?
har kört med meindl´s eget smörj förut men i veck och skarvar blir det bara en yta som smular sönder sig när man böjer lädret! jag gör väl nåt fel antar jag!
[Ändrat av berghå 2003-04-25 kl 18:23]
Har aldrig sett namnet "Viking vaxfett". Däremot "Viking fiskarsmorning" och det är bra grejor om man inte använder kängor med membran. Det är en av nackdelarna med membran i kängorna. Man kan inte sköta om lädret som man ska. Är inte membran i kängorna latmaskens ursäkt för att inte kunna vårda lädret i kängorna?
Vad gäller kängor utan membran, som man kan vårda, så är läder är ett levande material som torkar ut och spricker med tiden om man inte smörjer det. Vax ger bara ytan. Fett och tjära tränger in i lädret och gör det både vattenavvisande och förlänger livstiden för lädret. Typ Jörnkängans fett-tjära-vax blandning tycker jag är bra, och på ytan alldeles innan vandringen, rent vax typ Nikwax. Man smörjer in allt med hansingarna så tränger det in lättare med kroppsvärmens hjälp. Att kängan blir sladdrig utan spänst av de blandningarna har jag inte upplevt. Inte av "Viking fiskarsmorning" heller. Däremot skulle jag aldrig använda minkolja, eftersom det kan göra lädret poröst.