Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vikcykel!
- Trådstartare sunne
- Start datum
Tack för produktinventeringen. Jag har en modell importerad från Asien men letar efter en bättre som går lättare att vika ihop och lägga i en väska att ta med på spårvagnen.
Jag har en Brompton 2-växlad S2L. En fantastisk liten cykel som jag mest använt vid cykelpendling med tåg eller när det är dåligt väder på eftermiddagen och då kan ta cykeln på bussen hem.
Cykeln är hyfsat lätt, känns väldigt kvick och lättrampad och för mig räcker 2 växlar långt. Däremot är konstruktionen på min modell sådan att det inte finns någon styrstam utan styret sitter direktmonterat på styrröret så styrningen är ganska nervös om man gör stora eller snabba rörelser. Men denna känslan minskar när man kommer upp i normal hastighet. Jag kan däremot inte rekomendera att hänga en matkasse på styret ;-)
Precis som många andra vikcyklar är Brompton en specialcykel och därmed byggd med många specialkomponenter som är ganska dyra om man måste byta ut dem. Dessutom har Brompton någon form av policy att man måste handla direkt av återförsäljare i det land man bor i, det går inte t.ex. att handla cykel/delar från nätet från Storbritannien.
Det finns mycket att skriva om just Brompton men det enklaste är att börja läsa vidare här och sedan vidare ut på nätet:
http://www.brompton.co.uk/
Cykeln är hyfsat lätt, känns väldigt kvick och lättrampad och för mig räcker 2 växlar långt. Däremot är konstruktionen på min modell sådan att det inte finns någon styrstam utan styret sitter direktmonterat på styrröret så styrningen är ganska nervös om man gör stora eller snabba rörelser. Men denna känslan minskar när man kommer upp i normal hastighet. Jag kan däremot inte rekomendera att hänga en matkasse på styret ;-)
Precis som många andra vikcyklar är Brompton en specialcykel och därmed byggd med många specialkomponenter som är ganska dyra om man måste byta ut dem. Dessutom har Brompton någon form av policy att man måste handla direkt av återförsäljare i det land man bor i, det går inte t.ex. att handla cykel/delar från nätet från Storbritannien.
Det finns mycket att skriva om just Brompton men det enklaste är att börja läsa vidare här och sedan vidare ut på nätet:
http://www.brompton.co.uk/
Du har ju dessa också: http://www.montaguebikes.com/ De är ju lite mer fullstorlek.
Många är nöjda med Bike Friday. http://bikefriday.com
En kamrat
har en Birdy. Jag har provcyklat och gillar känslan, känns större än de flesta andra hopfällbara cyklar jag testat.
http://www.birdybike.com/?Accessories
Bromton är också fin framför allt suveränt snabb och enkel att fälla ihop men för att cykla lite längre så skulle jag föredra Birdyn.
Thure
har en Birdy. Jag har provcyklat och gillar känslan, känns större än de flesta andra hopfällbara cyklar jag testat.
Finns också en tysk vikcykel, Birdy. Ser fin ut på bild i alla fall, men verkar inte ha skärmar och pakethållare. Finns kanske som tillbehör?
http://www.birdybike.com/?Accessories
Bromton är också fin framför allt suveränt snabb och enkel att fälla ihop men för att cykla lite längre så skulle jag föredra Birdyn.
Thure
Jag har en Dahon Mu P8, 8-växlad vikhoj som jag gillar jättemycket. Har två år i rad åkt på cykelsemester på Gotland tillsammans med min son. det är lite ovant i början med den "direkta" styrningen, men man vänjer sig fort. Min klarade 4 cykelväskor plus mig. visst var det tungt men det funkade. Köpte den på Cykelringen för tre år sedan. Har köpt till dynamonav, bak- och fram-pakethållare från England och tyskland i efterhand. Skaffade även 2 tumsdäck så det blev lite mjukare på grusvägarna.
Det är inte alltid storleken på cykeln som avgör hur långt man kan cykla på den. Det finns personer som exempelvis har genomfört Paris-Brest-Paris på bland annat en Brompton
Moulton är också en väldigt trevlig cykel som är delbar
http://www.moultonbicycles.co.uk/index.html
Moulton är också en väldigt trevlig cykel som är delbar
http://www.moultonbicycles.co.uk/index.html
Jag har också en Brompton.
För mig har cykeln fungerat helt suveränt. Jag använder den som mycket som vardagscykel till affären, pendlar till och tar den med ombord på pendeltåget när jag ska till jobbet. Den följer även med när jag reser ibland. Jag har det enkla överdraget i en sadelpåse, om någon busschaufför klagar eller om det är mkt folk brukar jag sätta på det när jag åker kollektivt.
En bromtpon är så snabb att vika ihop att det är mycket smidigare att förvara den ihopvikt i hallen än att låsa in den i cykelrummet. Den är så trevlig att cykla med att den ersätter varje form av "vardagscykel". Jämfört med en standardcykel är den dessutom ganska lätt. I stadstrafik är den en fröjd. Tyvärr har jag inte erfarenhet av andra fällcyklar att jämföra med men min lämnar inte mycket övrigt att önska.
Jag har en M2L, dvs vanliga styret, tvåväxlad och skärmar utan pakethållare. Som frambagage använder jag vikkorgen. Jag är 188cm och M-styret funkar bra för mig. En stor vits med cykeln är det smidiga systemet för framväskor, så snåla inte utan köp en framväska om du skaffar en brompton. Korgen är suverän vid turer till affären. Två växlar räcker bra för mig och är ganska lätta. Pakethållaren har jag aldrig saknat.
Kvaliteten är toppen och man får det man betalar för. Prisen är inte farligt högt om man jämför med t.ex. en skeppshult.
Så långt fördelar. Följande nackdelar finns med en brompton:
- dyr om man jämför med en asientillverkad fällcykel
- Helt värdelös i snö och vinterförhållanden, det finns inga dubbdäck och navet och kedjan sitter så lågt att de sätter igen av snö direkt.
- Svårt med barnstol. Det finns lösningar men ingen är optimal.
Lycka till i ditt val
/Erik
För mig har cykeln fungerat helt suveränt. Jag använder den som mycket som vardagscykel till affären, pendlar till och tar den med ombord på pendeltåget när jag ska till jobbet. Den följer även med när jag reser ibland. Jag har det enkla överdraget i en sadelpåse, om någon busschaufför klagar eller om det är mkt folk brukar jag sätta på det när jag åker kollektivt.
En bromtpon är så snabb att vika ihop att det är mycket smidigare att förvara den ihopvikt i hallen än att låsa in den i cykelrummet. Den är så trevlig att cykla med att den ersätter varje form av "vardagscykel". Jämfört med en standardcykel är den dessutom ganska lätt. I stadstrafik är den en fröjd. Tyvärr har jag inte erfarenhet av andra fällcyklar att jämföra med men min lämnar inte mycket övrigt att önska.
Jag har en M2L, dvs vanliga styret, tvåväxlad och skärmar utan pakethållare. Som frambagage använder jag vikkorgen. Jag är 188cm och M-styret funkar bra för mig. En stor vits med cykeln är det smidiga systemet för framväskor, så snåla inte utan köp en framväska om du skaffar en brompton. Korgen är suverän vid turer till affären. Två växlar räcker bra för mig och är ganska lätta. Pakethållaren har jag aldrig saknat.
Kvaliteten är toppen och man får det man betalar för. Prisen är inte farligt högt om man jämför med t.ex. en skeppshult.
Så långt fördelar. Följande nackdelar finns med en brompton:
- dyr om man jämför med en asientillverkad fällcykel
- Helt värdelös i snö och vinterförhållanden, det finns inga dubbdäck och navet och kedjan sitter så lågt att de sätter igen av snö direkt.
- Svårt med barnstol. Det finns lösningar men ingen är optimal.
Lycka till i ditt val
/Erik
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg