Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Videsnår?
- Trådstartare Martensen
- Start datum
Japp, vide av olika slag är en massa olika salix-arter
Några exempel från floran...
Nätvide S. reticulata
Dvärgvide S. herbacea
Polarvide S. polaris
Glansvide S. myrsinites
Ripvide S. glauca
Just vide-snår nämns här på arten Lappvide S. lapponum. Kanske är det bara denna art som kallas videsnår men jag tror det är en generell benämning på videarter som växer snårformigt. För det kan nog många varianter göra gissar jag. Har inte läst så noga på alla olika varianter men kolla i en flora är mitt tips. Själv kollade jag i Bo Mossbergs "den nordiska floran"
/Andreas
Några exempel från floran...
Nätvide S. reticulata
Dvärgvide S. herbacea
Polarvide S. polaris
Glansvide S. myrsinites
Ripvide S. glauca
Just vide-snår nämns här på arten Lappvide S. lapponum. Kanske är det bara denna art som kallas videsnår men jag tror det är en generell benämning på videarter som växer snårformigt. För det kan nog många varianter göra gissar jag. Har inte läst så noga på alla olika varianter men kolla i en flora är mitt tips. Själv kollade jag i Bo Mossbergs "den nordiska floran"
/Andreas
Martensen; sa:Hvad er videsnår?
Videsnår är djävulens påfund. Han har slängt ut videsnår lite varstans i fjällvärlden för att göra fjällvandrarens liv svårt och allmänt djävligt.
/Erik
Re: Videsnår
Raskesven
Vår Herre har nog infört videsnåren av samma anledning som myggen; för att Lappland inte skulle kunna konkurrera med paradiset;-)Martensen; sa:Tak Erik.
Det er ikke sikkert, det er djævlens værk.
Vorherre kan have haft en dårlig dag (off-day).
Gunnar
Raskesven
Hjälpmedel
Det kan hjälpa att utropa de lätt rasistiska slagorden "Mela lis!!!" innan man ger sig i kast med ett videsnårsfält. Gärna med käckt tonfall. Något vi ofta tillämpade på vår färd runt Vastenjaure och Virihaure 1998.
Uttrycket givetvis hämtat från den fråga man då och då kan få på kinarestauranger.
Det kan hjälpa att utropa de lätt rasistiska slagorden "Mela lis!!!" innan man ger sig i kast med ett videsnårsfält. Gärna med käckt tonfall. Något vi ofta tillämpade på vår färd runt Vastenjaure och Virihaure 1998.
Uttrycket givetvis hämtat från den fråga man då och då kan få på kinarestauranger.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) | Fjällvandring | 12 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg