Är i slutfasen för årets sommarvandring i Abiskofjällen, där jag skall leda en grupp på 10 damer (fjällvana). Vi börjar med Trollsjön och ett par dagar senare passerarar vi Abiskojaurestugan för att sen ta oss vidare till Lapporten. Räknar inte med några större problem förrän vi lämnat Kungsleden och svängt av ner mot Alisätnu. Är medveten om att vi efter att ha passerat bron till Mårma , har ett mördande avsnitt framför oss med harvande i videsnår..... Finns en markerad stig på kartan, men min erfarenhet av den här terrängen är att karta o verklighet inte stämmer överens. Med andra ord räknar jag inte med att där finns någon stig. Skulle vara väldigt tacksam över tips om vi ska gå i förhållande till stigen på kartan. Söka höjd eller söka oss ner mot deltat vid Alisätnu ?
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva
Nästa problem är Nissonvággijohka. Efter senaste Sarekturen är vad inte så populärt i gruppen ... Hur är vadet och tips på var man bör gå över?
Tar tacksamt emot information från er som gått där
Eva