Av de metoder jag provat har jag funnit den där man hakar benet över sittbrunnssargen som den absolut smidigaste, kräver i princip ingen överkroppsstyrka.
Om simmaren ska i från höger sida: Ansiktet mot aktern, släng höger ben över sittbrunnsargen, räddaren kan luta simmarens kajak en smula mot denne om sargen är högt upp som på vissa kajakmodeller typ t.ex. VKV. Släng höger arm över akterdäck, greppa vänster grabblina.
Nu har man ett ben i brunnen och en hand tvärs kajaken. Krävs minimalt med arm/överkroppstyrka för att dra sig i nu, man "rinner" över sittbrunnsargen med hjälp av benstyrka. När båda benen är inne, vänder sig simmaren rätt på samma sätt som vanligt, mot räddaren, inte från. En annan fördel med metoden är att tyngpunkten är extremt låg, man behöver inte ens komma upp på sitt eget akterdäck med överkroppen.
Personligen gillar jag absolut inte att ha någon klättrande över mitt fördäck, speciellt inte om det går sjö. Tyngpunkten hamnar högt, man har ofta saker liggande på fördäck, kartor, kompass etc. och dessutom får man lätt ett par ben som fladdrar runt ansikte/huvud samtidigt som kajakerna far upp och ner i sjön.