Vibrationer!!?

Hej!
Har problem med bortdomning i händerna vid långcykling. Vad göra? "Sluta röka" var ett tips som jag har svårt för att efterleva. Några andra tips mottages med tacksamhet. Kan däcksmönstret spela någon roll i sammanhanget eller kanske hjuldiametern?
Cyklar mest på asfalt och där inte det finns, grus. Har en ny cykel med mindre hjuldiameter än det jag cyklat med tidigare och kan inte påminna mig om att jag hade några större besvär när jag färdades på den gamla cykeln men, OK, jag har ju blivit ett år äldre också.
Hör av er ni som har vettiga funderingar.
//Sten
[Ändrat av Blåbär 2004-05-10 kl 13:21]

Dämpad styrstam

En bra dämpad styrstam är guld värd. Softride gör de bästa, även om företaget för en tynande tillvaro.
Undvig billiga dämpade tyrstammar som "dyker" ty de ger lätt magont istället.

Annars kan kanske en bra dämpare vara att föredra.

/Niklas

Hej "thureb"!
Du frågade vilka fingrar som domnade bort. Vid det tillfället hade jag ingen exakt uppfattning om det men efter en tvåmilafärd häromdagen så observerade jag att det var lillfingrarna som domnade. Har du något att tillägga i så fall?
//Sten
[Ändrat av Blåbär 2004-05-20 kl 19:08]

Anledningen till att Thure frågade var att man kan avgöra vilken nerv som är i kläm beroende på vilka fingrar som domnar. Domnar lillfingret + halva ringfingret (halvan mot lillfingret) så är det den ena av de 2.

Anledningen till nervklämmen kan vara att du lägger för mycket kroppsvikt på händerna när du cyklar. Vinkeln i handleden kan göra att nerven kommer i kläm. Man kan pröva med att ha styret högre, kortare styrstam, träna rygg-/bukmuskler (så man orkar hålla upp kroppen bättre).

/Håkan

N Ulnaris

Hej.

Den nerv som orsakar domningen är N Ulnaris som går relativt ytligt i en skåra runt det benutskott som sitter på insidan av armbågen. Samma nerv kan råka ut för så kallad änkestöt. Det förekommer att det är trångt för nerven vid armbågen vilket kan ge de besvär du beskriver.

Vad har du för styre? Bockstyre kan vara bättre förutsatt att du växlar position ofta.

Testa med högre styre och kortare styrstam så att styret kommer närmare sadeln. Det är bättre att ha "kattrygg" så att ryggen verkar stötdämpande snarare än att ha en position på cykeln med rak rygg.

Andra åtgärder är nämnda tidigare såsom lägre lufttryck i framdäcket etc.

Thure

Att växla position ofta, dvs ändra fattning på styret minskar risken för domningar och stelhet. Ett bockstyre ger minst fem möjliga fattningar. Med lagom böjda armar får man även rätt böjning på ryggen.

Har haft mina misstankar om att styret jag har nu är boven i dramat eftersom jag inte hade några problem förra året på min gamla cykel. Skall åtgärda det inför nästa långtur. Tack alla, som kommit med synpunkter.
//Sten

Jag undrar lite över anatomin vad gäller nerverna till fingrarna. Jag har nämligen samma problem med domningar i lill- resp. ringfingrarna, oavsett om jag har cykelhandskar eller inte. Det är värre på min MTB än långfärdshojen, förmodligen pga av att jag har mer framåtlutad ställning på MTB:n och lägger mer tyngd på händerna. Jag kan ibland få en änkestötsliknande sensation i handen när jag cyklat långt och lyfter handen från styret. Smärtan känns mitt mellan handloverna och jag har därför antagit att nerven går precis där. Om så är fallet borde väl detta problem kunna avhjälpas med vaddering på själva handlovsdelarna av handsken och inget i mitten så nerverna inte hamnar i kläm mot styret. Jfr cykelsadlar med ränna i mitten. Någon som vet?

Tydligen mycket vanligt problem

Jag har funderat en del mera över detta senaste dagarna då jag själv fick domningar på lillfinger och ringfinger på höger hand samt dålig kraft i fingrarna under Fredrikshofs Randoneurlopp på 40 mil den 5 juni.

Jag hade liknande besvär på vänster hand när jag cyklade Mälaren runt 2002. Dessa gick över på ett par dagar och hade då samband med att styrlindan lossnade.

De aktuella besvären tror jag beror på att styrlindan nu var för hård och kanske även på att jag hållit väl hårt i styret då det blev lite halt med mina cykelhandskar. Lite obehagligt är det då jag nu har dålig kraft i många griprörelser med fingrarna och skriver som en kratta (med penna).

Jag har en Thorn Club Tour med konventionellt bockstyre med STI-reglage.
Tyvärr var cykeln slarvigt servad av undertecknad i och med att vajern till bakväxeln gick trögt vilket blev rätt ansträngande vid växling till större kransar.

Någon som kan rekommendera en bra kombination cykelhandskar / styrlindor som ger bra friktion och hyfsad vibrationsdämpning?

Jag slog lite på Medline och hittade denna prospektiva artikel:
http://journal.ajsm.org/cgi/reprint/31/4/585.pdf

eller som html http://journal.ajsm.org/cgi/content/full/31/4/585

Thure
[Ändrat av thureb 2004-06-07 kl 14:58]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg