Viafil?

De syntetställ som har antibakteriella material invävda i sig (oftast silverfibrer, som i Xstatic som t ex Houdini och Haglöfs använder) är betydligt bättre än vanliga syntetställ. Jag var skeptisk när jag testade, men det var faktiskt skillnad. Dock inte lika luktfritt som ylle, men det materialet använder jag sällan pga att synteten har andra önskvärda egenskaper.

Aha, så ullen är i princip tvålimpregnerad, mycket intressant.

Strykarräven; sa:
.....
Aha, så ullen är i princip tvålimpregnerad, mycket intressant.
Just precis, sparka ut ett skitigt får i regnet så löddrar det till sig och blir rent;-) Något ligger det nog i det.

Är väl därför man ofta bara behöver krama ur yllegrejer utan syntetinslag i kallvatten.

Raskesven

Jag har också läst om ITAB´s Viafil och jag är nyfiken på hur bra det är. Jag har tidigare alltid använt mig av Ullfrotté och merino ull i mina underställ,för att jag har alltid ansett att ull har varit överlägset syntet på dom flesta vis,framför allt när det gäller att vara luktfria.Efter att ha använt ett av Aklas underställ under en hel veckas löpträning,så luktar det fortfarande inte illa.

Nu skulle jag behöva en underställströja+byxa som man antingen kan ha närmast kroppen som dom är,eller som förstärkning och ha över mitt merinoull underställ. Vet någon om Viafil understället är lämpligt att bäras över tex ett tunt merino underställ?

Ja,det var just det som jag undrade över.Jag själv har ännu inte provat något plagg i Viafil,så jag undrar hur man ska utnyttja plaggen bäst.Eftersom att Viafil kläderna har den grova brynjestickningen så borde dom nog sitta närmast kroppen. Man ska kanske ha Viafil understället närmast kroppen,och bygga på med några andra plagg som tex Ullfrotté över för att få bäst fukttransport.

Jag inköpte ett komplett Viafil ställ,dvs polotröja och långkalsonger från ITAB. Varumärket är Kings och stället heter Life Wear.Jag har testat stället sedan i början av Januari,och jag är mycket nöjd med det. Det är suveränt bra att använda vid fysiska aktiviteter som löpning.

För att få ut maximalt av ställets egenskaper så ska det bäras närmast mot kroppen,och över det tex en Akla Merinoull tröja och ett par Merinoull långkalsonger. Då fungerar fuktransporten maximalt,och man känner sig förvånansvärt torr och varm,fast man har varit ute på en lång löprunda.Det stämmer faktisk att det är näst intill luktfritt,och jag har inte behövt tvätta det ännu.

Det här är mina första intryck,och inte en komplett recension av stället,men hitills så är Viafil stället det bästa syntet understället som jag någonsin har använt.

johankse; sa:
Volymöst, tungt men fungerande. Tröja 416g, byxor 330g. Har bara kört med träningsoverall över ännu.
Brynja + träningsoverall är råfunkis! Sprang igår i snögloppet (+1 och sursnö) med denna uppsättning, och jag var mindre fuktig än jag brukar vara efter ett vanligt löppass i vanligt underställ (Haglöfs).

Om storlek, i anvisningarna står det att stället skall i vått tillstånd formas till önskad form, det är mycket formbart men ärmmuddarna, grendelen av byxorna och byxbensmuddarna är i ett mycket stöddigt utförande. Efter två tvättar och 7 brukstillfällen har de ännu inte blivit hårda och stela men jag fruktar det värsta. Vi får se vad framtiden bjuder såhär långt är jag nöjd om än en smula frågande över vikten....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg