Via Ferrata/Klätterstig Skuleberget

Väcker en äldre tråd till liv men detta var ändå den senast aktiva ang. Skuleberget i söklistan så... ;)

Hur "svår" är egentligen den svarta leden ni som har klättrat den? På Via Ferratas webbsida står kallas den "extrem", den vita svår och den röda mycket svår. Så som den svarta beskrivs så verkar den utmanande, men frågan är hur svår den egentligen är? Förstår inte riktigt deras graderingar, D-E var av E skall vara det svåraste på leden. Vad motsvarar det i den skandinaviska klättergraderingen ungefär?

Har inte klättrat den själv men alla leder på Skule blir hårdare om man inte tar hjälp av stållinan. Den röda är relativt enkel tycker jag som är en kass klättrare.

Vi gick upp via "turistvägen" via kaffet.
Lite klättring men mer en promenad i backe och på stora stenar.
Högre upp på sina ställen är där trappor och lite småräcken att hålla sig i.

Men man bör ju ändå vara försiktig. När vi gick ner mötte vi ett gäng grabbar med vars en bira i näven. Kanske inte att rekomendera även om man går den skyltade vägen genom kaffet. Finns ställen man kan ramla på.

Men väl uppe var det en fin utsikt :)

Hm, var det treaklättring hela vägen?
Det är förvisso inte att förakta, men med utgångspunkt från att de "släpper upp turister" på egen hand undrar man ju lite hur det ser ut.
(Får väl försöka ha bättre med tid själv nästa gång man passerar.)

Senast ändrad:
Jag har kikat på filmklipp och har nu ett hyfsad uppfattning om vad det går ut på.

Ett sätt att komma upp på exponerade positioner, men ändå svårt att jämföra med klättring.

Skulebergets ferrator har jag ingen erfarenhet av, däremot har jag gått en nedstigningsled efter en klättertur i Dolomiterna som jag, till min förvåning, senare sågs betecknas som en Ferrata.

Ferrator är arrangerade vandringsleder i brant terräng där man självsäkrar sig med en särskild Ferratasäkring som läggs om den vajer som skall finnas vid svåra, branta resp. utsatta partier.
Ferrator är mycket populära i Alperna och alltfler "byggs" för att attrahera turister som vill ha något mer spännande än vanlig vandring men som ändå inte är klättrare.

Ferrator är alltså mer att likna vid brant och exponerad vandring än vid klättring, även om det finns avancerade "sportferrator". Njut en Ferrata för vad den är men räkna inte med att få några hissnande klätterupplevelser .

Sant, jag har ju sett bilder från VF som är hur brant som helst, och både höga och exponerade, men det går ändå inte att jämföra detta med klippklättring då man inte bara är säkrad i systemet utan till så stor del även klättrar i det. Att blanda friklättring med den lite artificiella klättringen på tillverkade steg och m h a vajern är ju svårt och ger en konstig känsla. Jag tycker själv att det är lite knepigt att blanda fria sekvenser med aid, som jämförelse.

Jag tar hellre ett fall vid tradklättring än på en ferrata. Stålet är verkligen statiskt och gör säkert väldigt ont. Dessutom är det ju oftast svaklättting. Man ska ha respekt för det hela och definitivt ha screamer. Man kommer annars i värsta fall upp kring fallfaktor sju. Man rekommenderas därför att ha med tjugo meter dynamiskt rep och säkra varandra på de svåraste partierna.

Det tycker jag lät intressant.. Alla ferrata-slingor jag har kollat på har en inbyggd falldämpare. Dessutom arrangeras väl ferrator för personer som inte kan hantera rep?

Man kan få se det mesta ...

Alla moderna ferrata-slingor har inbyggda bromsar, antingen i form av platesliknande historier (som säkert har ett fint namn som jag inte kan) eller screamervarianter. Men på plats i t.ex. Dolomiterna säljs hemmabyggda varianter som säkert är bra redskap om man vill ta livet av sig. För övrigt stötte jag på ett stort gäng tjecker i ovanför Cortina förra sommaren som kom med en slinga gjort av blott en stump rep och två karbiner inknutet i selen. Om de hade trillat hade de fått mer än ont ...

Ferrata är ferrata och klättring är klättring, onekligen. Jag klättrar gärna, men tycker också att ferrata är ett fantastiskt trevligt och enkelt sätt - det kräver ju minimalt med utrutsning - att komma åt platser som ofta annars är reserverade för avancerade klättrare. Karaktärerna på olika ferrator är så skiljaktiga att det inte enkelt går att definiera vad ferrata handlar om. Somliga ferrator är mycket riktigt inget annat än stundtals vajersäkrad vandring, medan andra ferrator definitivt har mer släktskap med klättring.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Via Ferrata borås Klättring allmänt 0
Twomas Via Ferrata Klättring allmänt 6
MountainMama Söker via ferrata-kompis några dagar i september Klättring allmänt 0
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
Brahmall Via Ferrata Malaga/Andalucia Klättring allmänt 0
Gregory Via Ferrata och Vandring kring Hardangerfjord Klättring allmänt 0
Johankv Via Ferrata nära Marbella Klättring allmänt 0
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
andy1111 Via ferrata Funäsdalen Vinter Klättring allmänt 2
Via ferrata i Sverige Klättring allmänt 3
fredrikalbihn Skor eller kängor på via ferrata? Klättring allmänt 6
XPAT Via ferrata Gran Canarie Klättring allmänt 0
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
Kiwi Via Ferrata i Sverige? Klättring allmänt 11
way Via Ferrata i alperna? Klättring allmänt 5
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
avslut210607 Säkra ledklättrare direkt via ankaret? Klättring allmänt 30
Millow Klippklättring i nybörjaralpinismkurs via UCPA Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
plommon1 Förare Via Lara, Nissedal Klättring allmänt 3
Mike C Via lara, Nissedal Klättring allmänt 3
XPAT Via Ferata Klättring allmänt 16
Raskolnikov via ferratas i Chamonix? Klättring allmänt 0
bombom Via Feratta i Dolomiterna Klättring allmänt 2
beo Pröva på klätterstig Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg