Hej alla!
Trevligt initiativ!
Jag funderar också på att gå Höga kustenleden i sommar,
igen. Jag gick hela 2015 också, så jag kanske kan svara på en del frågor.
Ang. handlingen så är det som någon redan nämnde affärer i Ullånger, Docksta och Köpmanholmen. Leden passerar också nån kilometer från Nordingrå där det också finns en mataffär.
Det här med vatten var också nått jag oroade mig för, speciellt eftersom det under tre dagar av min vandring var 30 grader varmt. Men det löste sig bra. I större naturområden tog jag vatten från bäckar och det gick utmärkt, och på ställen där det var sämre med vatten så stannade jag vid sommarstugor och frågade. Alla var jättetrevliga, ingen nekar en svettig och trött vandrare vatten liksom, och på sommaren är det gott om folk i stugorna i Höga kusten. Dessutom var det på ett fåtal ställen sommarstugeägare som satt upp skyltar att vandrare gärna fick ta vatten ur deras utomhuskranar. Så snällt!!!
Och badställen, var ska jag börja! Hur många bra badställen som helst, på de flesta ställen där leden passerar vatten går det att bada med sandstrand eller klippor. Det är (förutom utsikterna) det absolut bästa med leden och det som gör att jag vill gå den igen. Dock är havet ofta rätt kyligt, speciellt om man går tidigt på sommaren. I grunda vikar och sjöar är det ofta behagligare.
Kajak finns att hyra på Lappuddens camping och i Docksta vet jag, men man lämnar tillbaka på samma ställen.
Ett tips är att ta färjan ut till Trysunda från Köpmanholmen som en extra utflykt. Så vacker ö med ett trevligt vandrarhem. Faktiskt utnämnd till Sveriges vackraste ö nånstans (men jag minns inte var).
Ang skoval skulle jag nog rekommendera gympadojor. Det är klart att det kan bli regnigt och då blir man blöt, men det är också ofta varmt och soligt i Höga kusten om somrarna och då skulle det vara sjukt varmt med kängor. Jag gick med gympadojor förra gången och jag var väldigt glad över det. Under de varma, soliga dagarna skulle jag ha svettats ihjäl i kängor och dagarna det regnade blev jag blöt ja, men inte kall.
Alla gör givetvis som de vill och väljer de skor de trivs bäst i, men jag kommer definitivt ta gympadojor, så lätta och snabbtorkande som möjligt.
Lycka till med planeringen allihop och hoppas vi ses därute!