"Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem?

Re: Re: svensk natur?

malindo; sa:
 andra sidan: Att spanjorer som bor pà orter dár fr.a stora mängder tyskar valt att sätta bo pà ett ganska aggresivt, okänsligt och egensinnigt sätt, kan ha andra, avvikande âsikter om dessa "inkräktare" kanske inte är helt svàrt att förstâ. Snarare tror jag att dessa spanjorer är mer fördragsamma mot detta fenomen än andra.
Det liknar ju till en viss del diskussioner som pågått i Småland, där "tyskarna köper upp hela byar". I det fallet är det dock nog stor risk att många stugor förfaller om de inte köptes upp.

malindo; sa:
Slutligen vad gáller Spanjorer: att dra in Franco i vad dagens spanjorer tycker och tänker är inte sárskilt relevant.
Min erfarenhet säger det samma om tyskarna; att dra in nazismen (och då ffa "han med mustaschen") i diskussioner om dagens tyskar är inte relevant (åtminstone inte mer relevant än det är att diskutera svensk nutida nazism).

/Håkan

granbom; sa:
Inte riktigt samma sak men ändå lite taskig planering...

Satt och åt lunch i Korsavagge (Abisko) när en man (-08 tror jag) kom vandrande med sin lille son (6 års åldern). Vi började prata lite och frågade vart de var på väg.
"Vi ska gå genom dalen, till trollsjön och ut till E10:an där vi blir hämtade" sa han och visade på en karta.

/M

*skrattar*

Sicken jävla 08:a!

Re: Pawlows hund.

sachsaren; sa:
j_stellan; sa:
Skulle det inte vara baettre om Utsidan goer ett eget forum foer och om tyskar?

/Stellan

Tja!

Måste bara reflexmässigt reagera på det här. Oavsett innehållet eller substansen måste jag höra av mig så snart det handlar om tyskar. ;)

Andra har andra reflexer. Till exempel UL-reflexen.

Och towarisch Pawlow på sin tid gjorde helt andra reflexundersökningar. Han gubben med glödlampan och hundstackarn som fick mat när lampan lyste, mums mums. Sedan, en vacker dag, lyste lampan men maten uteblev. Hunden tänkte "mums mums" men det kom inget. Stackars ryska hundar.

Nåja, s.k. konditionerade reflexer, eller vad det nu kallas för.

Klassisk betingning.

Olika nationaliteter

Jag kan komma med ett litet tillägg i denna diskussion:
jag har växt upp på Kanarieöarna (bodde där från det att jag var 4 till 17). Ögruppen är en del av Spanien, men med viss självbestämmanderätt, ungefär som Åland. Medan jag bodde där (flyttade därifrån 1988) var i stort sett alla vänligt inställda till turister som kom: engelksmän, tyskar, fransmän, svenskar, norrmän, finnar, italienare.... Ja, det kom en hel del turister, och även om det ibland knorrades lite över dem var det överlag positivt att de kom. MEN om du råkade vara spanjor från fastlandet avr det bättre för dig att försöka spela engelsman eller fransos, för spanjorer från fastlandet var INTE välkomna!
Min högst personliga teori om varför det var så är att spajorer från fastlandet kunde klaga på de språk som lokalbefolkningen talade, och kunde klaga utan att minsta detalj kunde försvinna i översättningen mellan två språk. Om en utlänning (eller helt enkelt någon som inte pratar spanska) ville klaga kunde den de klagade till alltid försöka smita undan med att han/hon inte pratade det aktuella srpåket.

parafras

Mats:

Mitt genmäle gällde som påföljd av din beskrivning om de spanska skolbarnen, ingenting annat. I den bemärkelsen tycker jag då att ett litet Kom Ihåg är lämpligt.

(När jag ändå är på tråden: Hur gick det - fann du något lämpligt bomullsplagg/anorak? Vi diskuterade det vid något tillfälle.)

jag vill racka ner på italienare...

eftersom jag själv är 08:a och inte har något att komma med om tyskar (nåja, jag har inte heller försökt så hårt) vill jag racka ner på italienare, alpernas motsvarighet till fjällvärdens tyskar, eller varför inte skidbackarnas danskar...

:)

Mötte en italienare på en 50-gradig travers. Is. Han var på väg ner, vi på väg upp. Trots ivrigt tjoande och pekande från vår sida vägrade han vända och stannade inte förän våra klätterhjälmar slog i varanda. Där stod han och kom ingen vart. Slutade med att jag fick hugga honom en lite hylla som han efter barkst pekande av mig och min replagskamrat klev upp på. Vi passerade. Och har inte pastan kommit på bordet och pizzan ur ugnen så står han nog där än.

Fast det är klart... Messner är ju nästan italienare och Cassin var det helt säkert.

hejåhå

/föhl

Re: jag vill racka ner på italienare...

föhl; sa:
Fast det är klart... Messner är ju nästan italienare och Cassin var det helt säkert.

hejåhå

/föhl

Nästan? Hans modersmål är tyska, han kallar sig (syd)tyrolare,
men om han inte är helt och hållet italienare, vad är han då?

Apropå legendariska italienska alpinister - och såna
är det gott om;
i slutet av juni 1991 gick jag genom Brentamassivet
på väg mot Presanella och lo Stelvio.

Jag har glömt vad alla stugorna och passen heter, men efter
en svettig övergång ,över ett aning vördnadsbjudande
snöfält, och ned förbi Campanile Basso,
kommer jag ned förbi en av stugorna. Där
står en gammal man och hugger ved och jag kommer i
samspråk. Jag berättar vart jag ska (en etapp som jag
sedan tvingades avbryta en bit efter Tuckett-stugan:
djup snö på karsthällar och stötar av dimma.)

Mannen
säger glatt, "Hälsa dem från Bruno". Först långt
senare förstod jag att pratat med Bruno
Detassis (sp?), verkligen en legend ,med flera förstabestigningar på samvetet, speciellt i Brenta.

Jag har vandrat en hel del i Italien, mer än något annat land,
och mitt allmänna intryck av italienare i bergen
är att de är ytterst seriösa.

il C.

il C.

Hej hallå!

Några (forhoppningsvis kortare) reaktioner:

@lowe: Bra synpunkter, jag gillar dem! Men nej, min långa utläggning bör inte tagas som bevis för att jag är träffad. Ämnet är minsann inte världens enda ämne, men det är intressant. Vi alla är ju olika, och att påstå att vi inte är det blir lika förvridet som att generalisera eller kategorisera.

@uao: Självironi? Nja, varför inte? Fastän jag inte kommer ihåg att någonsin ha upplevt ett ovänligt eller okorrekt bemötande i ljuvliga Svea Rike.

@Malindo: Jag har aldrig någonsin varit i Spanien, allt jag kommer att säga nu om det landet har jag hört av vänner som varit där.

För att börja från början: Helt allmänt gäller det som ohövligt, ovänligt eller t.o.m. arrogant att bemöta en utländsk turist med ett språk han inte förstår. Helt allmänt.
Ett tyskt exempel: Trelleborg, färjhamnen. En skånsk bilsmugg...äh...handlare, två ynglingar med en stor tom resväska (för att kunna transportera tysk alk till Svedala [deras uttalande, inte min version :)]) och jag ska till fots på färjan. Färjan, ett tyskt fartyg, är för en gångs skull så pass fullbokad att inte ens vi fyra infanterister har möjlighet att gå ombord. Det sägs att vi skall vänta, ifa en inbokad resebuss inte kommer i tid kan vi kliva ombord i sista minuten. Vi står alltså där på bryggan, direkt intill skeppssidan. Allt som för tillfället hindrar oss att fortsätta är en kedja och en vitklädd tysk officer som står tio meter bakom kedjan. Och nu händer det som jag inte förstår: Vi befinner oss på svensk område, i en svensk hamn, vi fyra samtalar på svenska med varandra - och han kommer fram med händerna i byxfickorna och pratar en så snabb och otydlig tyska att jag nätt och jämnt hänger med. Mina tre svenska medpassagerare tittar bara oförstående på varandra. Han frågar inte ens om vi kan tyska, han bara bubblar på tyska, skitsamma om vi förstår eller ej. Det begriper jag inte och det tänker jag inte heller "ursäkta" som ett strävt uppträdande, för det är renodlad arrogans i mina ögon. Han hade väl kunnat fråga eller prata lite långsamare eller prata på engelska eller t.o.m. kunnat lära sig lite skandinaviska under hans många sjöår mellan Tyskland och Sverige/Danmark. Men han bubblar bara, medan händerna vilar i byxfickorna.

Nu åter till Spanien: jag hörde att man inte ens på en internationell flygplats hittar en enda spanjor (inom personalen) som kan liiiiiite engelska. Bara så där liiiiiiite. Turisten säger Yo no comprendo! Comprendes? och viftar med armarna och benen men spanjoren bara fortsätter på spanska. Har jag hört. Samma sak med den spanska polisen. Har jag hört. Är det så?

Och återigen till mitt inlägg, eller snarare till ditt inlägg: Jag lägger mycket stort värde på att det uppmärksammas hur och i vilka ordalag jag yttrade mina iaktagelser angående vissa "fenomen" i Sverige. Jag skulle aldrig på allvar påstå eller ens tänka att alla svenskar är naiva eller supare, aldrig i livet!!! Och det har jag inte heller gjort.
Mats, upplys mig hur du menar det där med "ve den utlänning som vågar säga det samma"! Att jag överhuvudtaget "vågade" leta i minnet efter potentiellt kritikvärda upplevelser har ju mycket att göra med att du svensken föreslåg eller liksom eggade upp mig (obs. ironi) att yttra just sådana potentiellt jobbiga upplevelser. Ofrågad skulle jag inte ens ha börjat leta i minnet.
Förresten är det ju helt självklart att invandraren anpassar sig efter landets sedvanor, inte tvärtom. Det skulle t.o.m. gälla för mig (obs. ironi) ifa jag utvandrar till Sverige. Inget snack om att knota. Jag skulle sköta mig och mitt i all tyskhet...äh...tysthet och jag skulle inte demonstrera mot jaktbombplanet. :)

@alla: Det där med ironi och allvar är lite komplicerat på internet, jag börjar inse det. Man måste akta sig att inte missförstå och att inte heller bli missförstått. Ändå är det givande, den här diskussionen, för den möjliggör ett tankeutbyte som annars aldrig skulle äga rum. Att vi träffas "irl" (in real live) får väl tyvärr anses som slump (eller hur var det nu med prylträffar för 08are?), men ni vet ju hur mitt huvud ser ut och om ni ser det ifrågavarande huvudet någonstans i den svenska fjällvärlden så är det bara att hojta till. Sedan skulle vi kunna köra med full ironi och hela programmet. :)

Ha det så bra!

Georg

hejsan Georg.

Min komentar var inte menad som kritik, utan som ett tips. Jag tror att det ár samma sak i alla lánder: man kan gárna prata skit om sina egna landsmän, men kommer nâgon utifràn och börjar kritisera samma saker sà àker taggarna ut och man ombedes vánligen att sköta sina egna business. Jag har därfór som svensk i Spanien slutat att kritisiera/komentera spanska egenheter samt som utlandsvensk slutat at komentera/kritisera svenska egenheter... det enda jag har kvar är att kritisera tyskar!! Men inte ens det fàr man lángre ;-)

Vidare: att tyskar kommer fram med flaxande kartor och genast tilltalar en pà tyska (utan att först fràga om man behárskar detta spràk) är nàgot man med látthet kan bevisa i varje gathörn här i Palma och pâ andra platser runt om pà ön.

Att spanjorerna i gemen är svaga i frámmande spràk är nog sant, dock, de som jobbar inom turism (barer, restauranter, hotell, flyplastinformation etc etc) kan naturligtvis bàde tyska, engelska, franska och vad som behövs... eftersom jag ofta blir tagen för turist (tysk! HUH!) tilltalas jag inte sállan pà tyska eller engelska pà barer och restauranter.

Jag antar dárför att tyskarnas vana att genast prata tyska beror pà att de ár vana att folk i regel förstâr.

LOWE: det bidde en Fjállráven anorak i G-1000 som just kommit neddimpande háromveckan. Tror att den kan bli ganska lagom för trekkings under busváders-dagar hárnere.

Smàungarnas frámlingsfientlighet ár vál som som tur ár en relativt isolerad hándelse. Dock bygger den snarare pà s.k. vänster-radikalers lokal-nationalsim än pà den sà förhatliga (och ej lángre existerande) Franco/Spanien/nationalstats-nationalismen. Hár fàr man finna sig i den lite ologiska, men historiskt betingade kullerbyttan att nationalstats-nationalsim är höger, fascism, bakàtsrávande etc (vilket man ju i princip kan hàlla med om), men om samma idéer förflyttas ned pà regional/lokal nivà sà talar vi framsteg, progressiv, vánster, ekologi, anti-fascism etc, vilket ár nàgot som âtmindstonde jag har svârt att asimilera. Exempelvis orsakade det radikala vánster- och nationalism-katalanist-partiet "Esquerra republicana" (Republikanska vánstern)s mallorca-filial lite stohej för nàgra àr sedan nár deras valkampanj byggde pà budskapet att alla frámlingar borde sáttas ut i havet i en bàt byggd av hönsnát! (Tillággas bör att de inte fick sárskilt mànga röster pâ Mallorca, men dáremot ár ganska stora i dess hemort, Katalonien.)

Det ár ocksà dessa radikala partier som alltid kommer dragandes med Franco, trots att han sedan 1975 varit död, begraven och glömd av de flesta och ej saknad av i princip nàgon.

Mvh / Mats

politisk slalom

Hej igen Malindo:

Det var många politiska svängar du redogjorde för, jag förstår att när det är så många (förvirrade?) fraktioner som är det bra att ha någon gemensam yttre "fiende" : ) Med anledning av ditt inlägg, så finns det tillfällen och platser på jorden där jag helst inte tas för att vara svensk: I både Danmark och Österrike har vi lämnat outplånliga minnen hos befolkningen på ämnet avvikande beteende... Kommer aldrig att glömma en kampanj på stadsbussarna i Köpenhamn för några år sedan: "Håll Danmark rent, följ en svensk till färjan". Nåväl, en svensk fjällräv i Spanien är iallafall bättre än en grisfest i fjällen (tror jag...).

Ang.svenskars rykte:
När jag kom hit sà var det mânga av mina svenska polare som undrade om svenskarna hade dàligt rykte, och jag var dà tvungen att sága som det var: de har inget rykte alls; de är helt enkelt för fà och försvinner bland alla miljoner tyskar och engelsmán som kommer hit.

Dáremot har svenskorna ett lite speciellt rykte: det finns inte en lokis över 50 âr som inte skryter med att i sin undom ha erövrat en svenska. Dock, vid nármare förhör visar det sig ofta vara en tyska, en engelska, en danska eller vad som helst... "Las Suecas" ár helt enkelt ett sammel-begrepp för samtliga nordeuropeiska kvinnor som pÀ 60- och 70-talen flög in frân norr och helt och hàllet ándrade de spanska mánnens sexualvanor (och till viss del hjálpte till att stjálpa en av de pelare som Franco byggde sin samhálls-filosofi pà: den katolska kyrkan och dess moral-láror).

Ganska positivt, alltsà.., trots att de flesta Suecas var tyskor.

Mvh / Mats

sachsaren; sa:
Nu åter till Spanien: jag hörde att man inte ens på en internationell flygplats hittar en enda spanjor (inom personalen) som kan liiiiiite engelska. Bara så där liiiiiiite. Turisten säger Yo no comprendo! Comprendes? och viftar med armarna och benen men spanjoren bara fortsätter på spanska. Har jag hört. Samma sak med den spanska polisen. Har jag hört. Är det så?

Georg

Det jag varit med om i norra Spanien är att fråga
något på spanska och få svar på katalanska,
i racertempo. Alltså, jag är ÖVERTYGAD om att
alla spanjorer som kan ngt språk alls kan spanska
och det är inte precis vanligt att utlänningar
som jag lär sig katalanska. Tanklöshet? Eller
att man faktiskt kommer ihåg frågan men glömmer vad den
var på för språk?

il C (la gamuza)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
schweingaard Vad ska jag ha i apotekspåsen? Fjällvandring 74
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg