Hej hallå!
Några (forhoppningsvis kortare) reaktioner:
@lowe: Bra synpunkter, jag gillar dem! Men nej, min långa utläggning bör inte tagas som bevis för att jag är träffad. Ämnet är minsann inte världens enda ämne, men det är intressant. Vi alla är ju olika, och att påstå att vi inte är det blir lika förvridet som att generalisera eller kategorisera.
@uao: Självironi? Nja, varför inte? Fastän jag inte kommer ihåg att någonsin ha upplevt ett ovänligt eller okorrekt bemötande i ljuvliga Svea Rike.
@Malindo: Jag har aldrig någonsin varit i Spanien, allt jag kommer att säga nu om det landet har jag hört av vänner som varit där.
För att börja från början: Helt allmänt gäller det som ohövligt, ovänligt eller t.o.m. arrogant att bemöta en utländsk turist med ett språk han inte förstår. Helt allmänt.
Ett tyskt exempel: Trelleborg, färjhamnen. En skånsk bilsmugg...äh...handlare, två ynglingar med en stor tom resväska (för att kunna transportera tysk alk till Svedala [deras uttalande, inte min version
]) och jag ska till fots på färjan. Färjan, ett tyskt fartyg, är för en gångs skull så pass fullbokad att inte ens vi fyra infanterister har möjlighet att gå ombord. Det sägs att vi skall vänta, ifa en inbokad resebuss inte kommer i tid kan vi kliva ombord i sista minuten. Vi står alltså där på bryggan, direkt intill skeppssidan. Allt som för tillfället hindrar oss att fortsätta är en kedja och en vitklädd tysk officer som står tio meter bakom kedjan. Och nu händer det som jag inte förstår: Vi befinner oss på
svensk område, i en
svensk hamn, vi fyra samtalar på
svenska med varandra - och han kommer fram med händerna i byxfickorna och pratar en så snabb och otydlig tyska att jag nätt och jämnt hänger med. Mina tre svenska medpassagerare tittar bara oförstående på varandra. Han frågar inte ens om vi kan tyska, han bara bubblar på tyska, skitsamma om vi förstår eller ej. Det begriper jag inte och det tänker jag inte heller "ursäkta" som ett strävt uppträdande, för det är renodlad arrogans i mina ögon. Han hade väl kunnat fråga eller prata lite långsamare eller prata på engelska eller t.o.m. kunnat lära sig
lite skandinaviska under hans många sjöår mellan Tyskland och Sverige/Danmark. Men han bubblar bara, medan händerna vilar i byxfickorna.
Nu åter till Spanien: jag hörde att man inte ens på en internationell flygplats hittar en enda spanjor (inom personalen) som kan liiiiiite engelska. Bara så där liiiiiiite. Turisten säger
Yo no comprendo! Comprendes? och viftar med armarna och benen men spanjoren bara fortsätter på spanska. Har jag hört. Samma sak med den spanska polisen. Har jag hört. Är det så?
Och återigen till mitt inlägg, eller snarare till ditt inlägg: Jag lägger mycket stort värde på att det uppmärksammas hur och i vilka ordalag jag yttrade mina iaktagelser angående vissa "fenomen" i Sverige. Jag skulle aldrig på allvar påstå eller ens tänka att alla svenskar är naiva eller supare, aldrig i livet!!! Och det har jag inte heller gjort.
Mats, upplys mig hur du menar det där med "ve den utlänning som vågar säga det samma"! Att jag överhuvudtaget "vågade" leta i minnet efter potentiellt kritikvärda upplevelser har ju mycket att göra med att du svensken föreslåg eller liksom eggade upp mig (obs. ironi) att yttra just sådana potentiellt jobbiga upplevelser. Ofrågad skulle jag inte ens ha börjat leta i minnet.
Förresten är det ju helt självklart att invandraren anpassar sig efter landets sedvanor, inte tvärtom. Det skulle t.o.m. gälla för mig (obs. ironi) ifa jag utvandrar till Sverige. Inget snack om att knota. Jag skulle sköta mig och mitt i all tyskhet...äh...tysthet och jag skulle
inte demonstrera mot jaktbombplanet.
@alla: Det där med ironi och allvar är lite komplicerat på internet, jag börjar inse det. Man måste akta sig att inte missförstå och att inte heller bli missförstått. Ändå är det givande, den här diskussionen, för den möjliggör ett tankeutbyte som annars aldrig skulle äga rum. Att vi träffas "irl" (in real live) får väl tyvärr anses som slump (eller hur var det nu med prylträffar för 08are?), men ni vet ju hur mitt huvud ser ut och om ni ser det ifrågavarande huvudet någonstans i den svenska fjällvärlden så är det bara att hojta till. Sedan skulle vi kunna köra med full ironi och hela programmet.
Ha det så bra!
Georg