"Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem?

Re: Tyskar igen

Lars G A; sa:
När Stellan skriver att "Tyskar aer inte omtyckta i Skaane" dyker ett minne upp: En flicka som jobbade i sjömanskyrkan i Narvik (med fikaservering för turister)berättade om sitt jobb och att turisterna var trevliga - "utom tyskar och skåningar; de tror de äger allting".

"Tyskar aer inte omtyckta i Skaane och det aer naagot man har faatt hoera sedan man var liten, aennu ett reflex-beteende: tysk=otrevlig." - men hör det inte till mänsklig mognad att frigöra sig från itutade, felaktiga värderingar? Är det inte ett eget ansvar att först?och rätt uppfatta världen? Med ständigt goda erfarenheter (som du själv skriver) bör ju bilden ha reviderats och den osunda reflexen upphört?

När det sedan gäller hur länge man måste vänta p?båt håller jag inte med: isläggningen bör ju ske tidigt, varp?man traskar över...

Lars

Jag maaste nog foersvarar mig lite. Det kanske skulle vara tid att aendra sina uppfattningar om tyskar men det aer inte saa laett. Men visst borde man ha vaext upp och skaffat en egen uppfattning men jag ser inget fel paa att ha foerdommar om andra folk. Det har jag om de flesta. Men jag erkaenner att det aer foerdommar ocd att det inte staemmer paa alla.
Lars skrev: "En flicka som jobbade i sjoemanskyrkan i Narvik (med fikaservering for turister)beaettade om sitt jobb och att turisterna var trevliga - "utom tyskar och skaaningar; de tror de aeger allting"." Detta maaste tyda paa att det aer fler som har haft negativa upplevelser av tyskar (och skaaningar). Jag kan aeven haalla med flickan om skaaningar. Skaaningar aer nog det mest egoistiska "folk"-gruppen i Sverige. Det aer bara att erkaenna. Jag har flyttat fraan Skaane, men aer staalt foer mitt ursprung men skulle aldrig flytta tillbaka..

/Stellan

Tyskar och skåningar

Jag begriper inte riktigt: Du skriver att "Det kanske skulle vara tid att aendra sina uppfattningar om tyskar men det aer inte saa laett", samtidigt som du medger att "De tyskar jag har traeffat daer har varit trevliga". Men då bör det ju inte vara svårt?

Citatet från flickan handlade för mig om det lite komiska i att "Tyskar aer inte omtyckta i Skaane", samtidigt som andra människor tydligen kan uppfatta de två grupperna som samma skrot och korn.

Lars

Re: Tyskar och skåningar

Lars G A; sa:
Jag begriper inte riktigt: Du skriver att "Det kanske skulle vara tid att aendra sina uppfattningar om tyskar men det aer inte saa laett", samtidigt som du medger att "De tyskar jag har traeffat daer har varit trevliga". Men d?bör det ju inte vara svårt?

Citatet från flickan handlade för mig om det lite komiska i att "Tyskar aer inte omtyckta i Skaane", samtidigt som andra människor tydligen kan uppfatta de tv?grupperna som samma skrot och korn.

Lars

Okey, jag ger upp!
Jag tar min cykel och cyklar upp i ett berg i naerheten och haaller mig undar fraan baade tyskar och andra skaaningar.

Jag vet att skaaningar inte aer omtyckta oeverallt men jag bryr mig inte saa mycket om det. Jag aer foedd i Skaane och daerfoer blev jag skaaning.

Jag skrev att jag inte har naagot imot foerdommar saa det aer inga som helst problem att ogillar tyskar oeverlag, fasst de flesta man traeffar aer trevliga.

Vaerfoer aer det saa kaensligt att naemna ordet "tysk" paa den haer sidan?

/Stellan

Ha saa kul nu tar jag en cykeltur istaellet...

Re: Re: Tyskar igen

j_stellan; sa:
Jag *maaste* nog foersvarar mig lite. Det kanske skulle vara tid att aendra sina uppfattningar om tyskar men det aer inte *saa* laett. Men visst borde man ha vaext upp och skaffat en egen uppfattning men jag ser inget fel *paa* att ha foerdommar om andra folk. Det har jag om de flesta. Men jag erkaenner att det aer foerdommar ocd att det inte staemmer *paa* alla.

/Stellan

Gick inte ni danskar över till "bolle-å" för över 40 år sen?:)

il C.

Inte särskilt känsligt.

j_stellan; sa:
Vaerfoer aer det saa kaensligt att naemna ordet "tysk" paa den haer sidan?

/Stellan

Nej, Stellan och alla andra, det är inte alls känsligt att nämna ordet tysk på den här sidan.

Det har snarare blivit ett slags "running gag" för mig och några andra. Efter en mycket givande diskussion ("Ut med packet?" som f.ö. fortsättas vid lämpligt tillfälle) leker vi numera med vissa...låt mig säga: kulturellt-mentalitetsmässiga skillnader.

Den här tråden handlar ju inte ens om tyskar, utan enbart om folk som råkat ut för obehagliga felplaneringar.

I och med att jag jämförde mig med gubben Pawlows hund torde vara tämligen klar att mitt inlägg var ironiskt menat, först och främst självironiskt. Detta, hoppas jag, framgick för var och en.

Bara för att släppa en av vite riddarens oanade visdomar: känsligt är alltid, om X hoppar på Y-gruppens alla medlemmar. Däremot är det gåtfullt nog något helt annat, om Y hoppar på Y-gruppens alla medlemmar.
Om en inuit bara som exempel skulle påstå att samtliga inuiter är världens värsta bilknyckande krigshetsare...och om en aborigine skulle påstå detsamma, medan en inuit står bredvid honom som bevisligen aldrig någonsin har krigshetsat eller knyckat en bil...det skulle göra en enorm stor skillnad, skulle jag tro.

Men återigen tillbacka till trådens egentliga ämne: simningen över / övervintrandet vid AKKAJAURE. :(
;)

/Georg

Re: Nej, nej, nej!

Lars G A; sa:
(Och annat förunderligt fanns också att läsa i dessa äldre årgångar av tidningen: en beskrivning av planer på att leda vattnet från Torneträsk ut i Atlanten för energiutvinning.

En smula off-topic, men jag tror mig ha hört talas om att tyskarna under andra världskriget hade sådana planer. Står det något om detta i din tidning?

Tyskar vs. Svenskar Spanjorer vs. Tyskar etc

Det kanske inte var en sà dum idé som Stellan hade.. personligen skulle jag álska att frossa i härliga gamla tysk-minnen (mina och andras)! Detta är ju trots allt en outsinlig källa till fina gamla historier, anekdoter och skrönor, bâde i frilufts-sammanhang som i "det civila". En annan bor ju pà Mallorca samtidigt som jag reser en hel del i tjánsten, sâ jag kan i princip lágga till en tysk-anekdot om dagen.

Eller kanske i demokratins namn vi skulle göra
en "Tyskar vs. Svenskar", sâ att även George och resten av tyskarna pà Utsidan kan fà dra sina básta Svenskar-som klantat-sig-eller burit-sig allmánt-knäppt-ât-historier? Detta i sin tur skulle kunna delas upp i undergrupper Sörmlánningar vs. Uppläningar, Norrlánningar vs. Stockholmare, Skâningar vs. alla, etc.

Anledningen till detta svammel är jag är lite sugen pâ att berátta just en alldeles färsk tysk-historia.

Denna min senaste anekdot är ofarlig men typisk, och utspelade sig igàr pà jobbet (ett inte blygsamt antal av mina tysk-anekdoter utspelar sig just pà eller i samband med jobbet):

Tyskar vs. Spanjorer

Som sagt jobbar jag pà en av Spaniens större och mer válkánda tillverkare av utrustning för friluftsliv, och som ligger pà Mallorca. Här pâ ön bor även en hel del tyskar, av vilka mànga upptráder pà ett vis som tydligt visar att de kánner sig som ett mer utvecklat och framgàngsrikt folkslag än öns infödingar och övriga inbyggare.

Igâr stövlade tvà av dessa tyska mán in pà kontoret och ville tala business med direktören för den (enligt vad de antog) lilla lokala tillverkaren.

Dessa tvà tyska mán, som bott flera âr pà ön, och sedan ett par âr drivit MountainBike-verkstad hárledes, meddelade att de tyvárr inte kunde spanska, utan sade att förhandlingarna skulle ske pà tyska eller engelska, varför undertecknad kallades in som tolk.

De tvà herrarna förklarade myndigt att de beslutat att utvidga sin MB-verkstad och nu öppna en butik för att sälja friluftsutrustning till de tyska landsmän som varje àr kommer till Mallorca för att vandra i bergen. Vi hade fàtt den stora áran att bli utsedda som leverantör till denna framtida butik. Dock tvà smà obetydliga villkor skulle denna ynnest kosta:

- eftersom de var i uppbyggnadsskede (och ont om röreslekapital) skulle all föresáljning skulle ske pà konsignations-lager-basis, dvs all risk skulle lággas hos oss.

- de skulle naturligtvis erhàlla ensamrätt för försáljningen av vàra produkter.

Vid översáttningen av detta märkliga erbjudande hoppades jag innerligt att min chef befann sig pà gott humör, vilket som tur var visade sig vara fallet. Han sàg visserligen nàgot hápen ut, och studerade med viss motvilja de tvà tyska herrarnas sjálvgoda anleten, men svarade lugnt och vänligt att de visserligen gárna fick börja köpa och sálja vâra produkter i sin butik, men att med tanke pà de övriga 1.500 sport- och friluftsbutiker som saluför vàr produkter i Spanien, sà vore det nog ráttvisast om áven de började arbeta efter gángse avtal och villkor, och att det nog vore svârt att garantera exklusivitet av samma anledning.

De tvà tyskarna, som i ´vanlig ordning inte lyckats asimilera budskapet, satte vid detta svar genast pà sig en mer sur och ogästvänlig min, och muttrade att om inte vi ville spela efter deras villkor, sà kánde de minsann till andra leverantörer som gárna skulle göra det.

Med lite spansk och lite svensk flexibilitet och flinkhet sà kom vi efter ytterligare prat överens om hur vi skulle kunna tánkas jobba, men det var tvà tydligt missbelâtna och sura tyskar som sedan lámnade fabriken. Spanjorerna sàg efter dem med undrande blickar...

Det vore nu kul om man finge tag pà tvà spanjorer i Tyskland, klädde ut dem till Mountain Bike-verkstads-drivare, skickade ivág dem till nàgon ledande tysk tillverkare av friluftsutrustning, finge dem att fràga efter högsta-chefen, arrogant krávandes att fà tala pà spanska alternativt engelska, samt sedan lika arrogant dragande samma story som vàr tvà tyska vänner ovan, samt filmade detta med dold kamera.

Eller skicka iväg samma tyska herrar som kom till oss, till exempelvis Fjällráven, Haglöfs, Lundhags etc, och fà dem att göra om exakt samma sak hos: Vi är tyskar! Vi har bott i Sverige i tvà àr men vi pratar inte ett ord svenska! Vi ska öppna en butik! Ni kan fà leverera till oss, men: Finansiera vârt lager och ge oss ensamrätt pà era produkter! Aber sofort!

Ok.. nu ár jag lite lugnare igen...

För att àtergà till ursprungliga fràgan, sà anser jag att den reseplanering som gâr över styr pga att man inte kollat befintliga transporter och dess tidtabeller, nog bör räknas som en slarvigt och ofullständigt gjord sâdan. Det goda i en sàdan fadäs är väl att resplanens upphovsman fórmodligen inte gör om samma misstag tvà gànger, samt fórhoppningsvis kan tipsa andra om vàdligheten av att förutsätta att det lokala bussnátet ska funka lika bra pà fjállet som hemma i Berlin, Madrid eller Hörby.

Mvh / Mats

vill bara säga att skåningar är ett hederligt o fint folk, inte som packet i fjollträsk.
sen att tyskar har ett väldigt häftigt språk ska de givetvis ha en eloge för Ich bin ein kartoffel eller vad brukar man säga?
men som avslutning kan man säga, 08or är till för att...ja vad är de till för?

PerP; sa:
vill bara säga att skåningar är ett hederligt o fint folk, inte som packet i fjollträsk.
sen att tyskar har ett väldigt häftigt språk ska de givetvis ha en eloge för Ich bin ein kartoffel eller vad brukar man säga?
men som avslutning kan man säga, 08or är till för att...ja vad är de till för?
Sett från Svealand verkar det finnas ett klart samband mellan antalet mil söderut och ökande dumdryghet. Men sambandet är inte linjärt utan det sker en kraftig ökning när gränsen Halland/Skåne passeras, över Skåne till något sorts maximum i Tyskland, och sedan avtagande igen;-)

Med ett leende.

Raskesven; sa:
Sett från Svealand verkar det finnas ett klart samband mellan antalet mil söderut och ökande dumdryghet. Men sambandet är inte linjärt utan det sker en kraftig ökning när gränsen Halland/Skåne passeras, över Skåne till något sorts maximum i Tyskland, och sedan avtagande igen;-)

Tjena Danny-boy,

det sägs att det är bäst att visa tänderna genom att le.

Själv har jag inte än bestämmt mig om jag ska bjuda dig på en kombinerad Skåne-Tyskland-resa eller om jag helt enkelt borde be dig att dra åt hilvitti.

/En leende tysk

Hur folk är

saxaren; sa:

Hubba: när tyskarna ler är de som farligast!

Här i Spanien ár det emellertid traditionellt inte tyskarna som anses dumdryga, arroganta, otrevliga, humorlösa, charmlösa, hopplösa och allmänt knäppa, utan fransmännen. De är värst, helt enkelt. och har inga goda sidor. Dessutom ár deras viner och ostar överreklamerade, och deras kaffe smakar pyton.

Italinenarna är skräniga, opâlitliga och allmánt hysteriska samt reser alltid i grupp.

Engelsmánnen är fulla, tatuerade, slagskámpar iklädda fotbolls-dräkt.

Tyskarna: cabezas cuadradas (fyrkantiga huvuden), bàde bildligen och bokstavligen....

etc

Mvh / Mats

Re: Med ett leende.

saxaren; sa:
Tjena Danny-boy,

det sägs att det är bäst att visa tänderna genom att le.

Själv har jag inte än bestämmt mig om jag ska bjuda dig på en kombinerad Skåne-Tyskland-resa eller om jag helt enkelt borde be dig att dra åt hilvitti.

/En leende tysk
Tjena saxaren (sachsaren?),

ja människan är väl ett av få rovdjur som visar tänderna för att visa på en välvillig inställning.

Jag vågade mig på mitt inlägg eftersom du ovan redan rett ut att vi exploaterar vissa förstärkta extremdrag med glimten i ögat. Jag kunde ju också ha nämnt att sällan har jag blivit så väl bemött som när jag besökte Lubeck och Hamburg i norr, och Wien och Zell am See (nåja, språk och kultur är likartad) i söder. Gästfrihet är något vi svenskar kan försöka ta till oss mer, men vi är ju så stela och reserverade:)

Raskesven- en småleende svensk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
schweingaard Vad ska jag ha i apotekspåsen? Fjällvandring 74
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg