Vi metar för lite

Har metat i havet idag igen. Det blåste rätt friskt. Såpass att spöt ibland böjdes rätt bra av enbart vinden.
Började med 10 grams flöte och betet i upphängare. Fick det stulet hela tiden av vitling och näbbgäddor, om det inte trasslade sig eller om betet nu satt kvar.
Gick över till 15 gram och vanlig rigg. Då började jag få mer kontakt med betestjuvarna och lyckades kroka en vitling.

Sedan upptäckte jag att betesfisken, fryst småsill, satt kvar bättre om den fick ligga och torka lite i solen. Då kunde jag kasta längre och fick två fina makrillar. Sedan blev jag utan bete då det blåste upp än värre och betet snoddes av vinden när jag höll på en en av makrillarna.

Till nästa pass har jag laddat med både sill och räka.

Riggen med släpbommen knuten har jag en fundering om jag gör lite fel. Eller felet att jag använder för kraftigt flöte så jag märker för sent när det händer något. Jag har kört med 10 grams flöte.

Riggen med släpbommen knuten har jag en fundering om jag gör lite fel. Eller felet att jag använder för kraftigt flöte så jag märker för sent när det händer något. Jag har kört med 10 grams flöte.

jag använder 2-6 gram, känslig spötopp, håll linan nära eller under vatten, sträckt. Skapa lugna rörelser. Jag använder som sagt matchspö.

jag använder 2-6 gram, känslig spötopp, håll linan nära eller under vatten, sträckt. Skapa lugna rörelser. Jag använder som sagt matchspö.
Spänd lina borde jag vara mer noggrann med. Men jag upplever att det kan vara smidigt att använda linbågen för att flytta flötet. Eller att det krävs lite slack för att flytta flötet längs en ström, men då är ju lättare att hålla lite spänn.
Men dessa saker gör det ju också svårare att sätta mothugget.

Nu är vi inne på ännu mer specialutrustning. Jag kommer nog köra vidare på mitt 10 fot 7-30 gram spö för meter så länge.
Själv har jag blivit sugen på att leta fram mitt gamla Fibalite matchspö, bege mig ut till väddökusten och testa fyads tackel... Fast någon centre pin har jag inte så det får väl bli en gammal 506:a.

Själv har jag blivit sugen på att leta fram mitt gamla Fibalite matchspö, bege mig ut till väddökusten och testa fyads tackel... Fast någon centre pin har jag inte så det får väl bli en gammal 506:a.

Det ser fint ut när betet fladdrar runt mer fritt än annars.
Brukar gå fint att kasta utan att det hänger upp sig.

Vilket leder in på om någon har tips på hur man bäst kastar ett mete utan att det trasslar och liknande. Ska man helst bromsa kastet så att linan sträcks?
Finns det några knep för att avgöra om tacklet landat bra utan trassel? Kan man avgöra om betet sitter kvar? Ibland kan man ju känna lite motstånd när man vevar in ifrån agnet.

Dessvärre finns det inget säkert sätt att undvika att tacklet hänger sig när man kastar med fast monterat flöte och det finns heller inget säkert sätt att avgöra om så skett (eller om betet sitter kvar) utan att veva in det. Längre spö och kortare kast minskar problemen och omvänt får man oftare trassel (eller tappar agnet) när man försöker kasta långt med ett (relativt) kort spö.

Minst trassel vid flötmete på distans får man med glidande flöte och ett kompakt tackel (men då får man göra avkall på det fritt fladdrande betet),

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg