vi drunkar i regnkläderna!

Är man en varmblodig person - som jag - så går GoreTex fetbort. En förfärlig massa pengar och blöt blir man i alla fall. Min bästa kombination - än så länge - såg ut så här:
ITAB:s regnställ klipptes sönder. Av byxorna blev två byxholkar (lösa ben) och nederdelen på jackan blev en kilt. Upptil hade jag en Marmot Precip. Nästan inga kläder under. Mmm... det kan kännas lite äckligt, men jag lyckades - nästan - hålla mig torr, trots att regnet kom i backen upp från Gorsavagge till Guoblavagge. Bra betyg, tycker jag.

Personligen tror jag inte det finns ETT sätt att klä sig rätt...

Word! Det gäller ju att hitta det som passar en själv...

Är man en varmblodig person - som jag - så går GoreTex fetbort. En förfärlig massa pengar och blöt blir man i alla fall. Min bästa kombination - än så länge - såg ut så här:
ITAB:s regnställ klipptes sönder. Av byxorna blev två byxholkar (lösa ben) och nederdelen på jackan blev en kilt. Upptil hade jag en Marmot Precip. Nästan inga kläder under. Mmm... det kan kännas lite äckligt, men jag lyckades - nästan - hålla mig torr, trots att regnet kom i backen upp från Gorsavagge till Guoblavagge. Bra betyg, tycker jag.

Recept på, eller i alla fall en bild på slutresultatet av, jackan, tack! Som jag skrev ovan tycker jag att byxholkar fungerar bra, och med en kilt tror jag det kan vara riktigt bra. Det låter ju så på dina erfarenheter...

Packaway

Tja!

(mitt första inlägg här på Utsidan, wiie!)

Hur som helst, har läst runt i forumet och har hittat i överlag god kritik av ITAB:s Packaway-ställ, men skulle gärna vilja ha det bekräftat, för t.ex, är det något att rekommendera till flera dagars ösregn (ska nämligen till Skottland och vandra ett par veckor nu i sommar)?

Och, om jag slår till, är det att rekommendera att impregnera den vid nyköp, alltså som en extra säkerhet? Eller är det meningslöst när den är ny?

//D

Jag skulle inte tveka till att åka iväg till Skottland i 4:a veckor med mitt Packaway även om jag visste att det skulle regna hela tiden.

Det man dock skall vara medveten om är att man kan reagera på att det blir fuktigt på insidan, vid regn och aktivitet, och en del tycker detta är obehagligt (det finns nämligen ingen"liner").

Det finns dom som skyller detta på stället, men jag vill hävda att det beror på att dom klär sig felaktigt och att dom inte är vana vid regnkläder utan liner.

Är du aktiv, och därmed svettas, så blir du fuktig innifrån. Det finns inte ett enda -mex material som kan förhindra detta. Frågan är hur obehagligt du upplever detta!

Jag använder ALLTID min packaway regnjacka kombinerat med en vindjacka (Marmot Ion windshirt). Detta ger alltså den liner som inte finns befintlig i jackan. Jag har alltså inte packaway jackan direkt mot huden och detta bidrar till att jag inte känner något obehag alls.

Skulle jag däremot INTE ha min windshirt under så skulle jag, kanske, känna obehag eftersom tyget kommer klibba emot huden. Detta har jag inte provat!

Sammanfattningsvis:
* Jag kan absolut rekommendera Packaway.
*Har du inget plagg under jackan, vid regn, så kommer det klibba.
*Vid aktivitet blir du fuktig på insidan, men det blir du i alla plagg (oavsett om det är Gore-tex eller något annat tex-mex material).
* Ha bara på kläderna när det regnar. Så fort det slutar regna så ta av dom så du kan torka bort den fukt som finns under jackan.
* Gör en sökning på Packaway på forumet. Det har skrivits hur mycket som helst om det och på de andra trådarna har du mycket att hämta.

//Peter

Andas plagg

ger enligt mina egna och observerade erfarenheter väta från egenproducerad svett!
Takskalsprincipen kräver ökad ventilation, paraply litet, sydväst stor och poncho samt leggings kan ge tillräcklig ventilation. Egen erfarenhet väger tyngst.

Packway ställen både ITABs och Regattas är Ok.

För att hålla innehållet i ryggsäcken torrt krävs liner i form av trädgårdssäck eller bättre.

Drunknar man i regnställen är det illa....

//J

Poncho

För mig personligen är regnponcho det bästa regnplagget. Inte säkert att det är det bästa för dig, men det kan vara värt att testa.

Med poncho hålls både du och din ryggäsck 100% torra och samtidigt ventilerar det underifrån så att du slipper bli blöt av svett.

Finns bra modeller av poncho med "bula" baktill som går över ryggsäcken (om du har en stor ryggsäck som går över axlarna) och du kan fästa den nedtill i ryggsäcken om det blåser mycket. Ponchon skyddar bara ner till knäna, så det kan vara bra att komplettera med damasker.

Vissa tycker att man känner sig osmidig i en poncho. Jag gör inte det. Kan vara värt att testa!

För mig personligen är regnponcho det bästa regnplagget. Inte säkert att det är det bästa för dig, men det kan vara värt att testa.

Med poncho hålls både du och din ryggäsck 100% torra och samtidigt ventilerar det underifrån så att du slipper bli blöt av svett. !

Var på IKEA idag och råkade gå förbi ett reaställ med regnponchos... 5kr... köpte två... testade hemma med fullpackad 50liters rygga och den satt ok... blev lite tight i ärmhålan och något kortare i ärmarna, men vidden och längden räckte gott och väl, ner till knäna... helt ok. vikt 95g... kan säkert klippas ner något.

Nu återstår ett litet test av rivstyrka.... är lite skeptisk... men har testat att dra lite i den och den verkar hyfsat seg. Inga sömmar utan allt är limmat/ihopsmält, rymlig huva med dragsko.

Thomas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg