Vindblus, typ Marmot Ion, Packawaystället från ITAB och vattentät förvaring i ryggan. Billigaste lösningen och kanske den mest praktiska... Notan slutar strax under hälften av en Goretexjacka.
Jag lägger till mina fem öre på detta... När det bara småduggar kör man med vindblusen och vandringsbyxorna (som förstås också bör vara i inte bomull). Det grova artilleriet (Packawaystället från
ITAB) åker fram när det går över från duggregn till riktigt regn. Det är, om man håller på med någon slags ansträngande aktivitet, nästintill ofrånkomligt att man blir blöt inifrån när man har regnkläder. "Andasplagg" är bättre än icke-andas, men svettigt blir det. På detta sätt skjuter man upp användandet av regnplaggen så länge som möjligt. Inte minst när det blåser snålblåst utan att det regnar är det skönt att slippa svettas för mcyket.
Ofta blir faktiskt kombinationen vindblus + regnjacka lättare ihop än att ha en GoreTex-jacka. Det beror förstås beroende på vad man kollar på för plagg, men min Montane Lite-Speed (vindblus) väger 130 g och min ITAB Packaway-jacka väger 288 g, totalt 418 g, vilket är lättare än de flesta GoreTex-jackor (dock inte de ultralätta i GoreTex Packlite, t.ex. haglöfs LIM).
Jag har provat kombinationen regnrock och byxholkar, det fungerade ok som koncept men min regnrock var av så usel kvalitet (billig från Ö&B) att den revs sönder efter en dryg halvtimme (vilket iofs ökade ventilationen...). Resten av den turen fick min softshelljacka göra jobbet (vilket gick OK, faktiskt, tur med vädret, det blev aldrig mer än duggregn sedan). Poncho/regncape och byxholkar är ett annat alternativ, men jag tror det blir alltför meckigt när det blåser. Och det gör det ju då o då på fjället...
Regnskydd till ryggsäcken använder jag inte. Om man köper plastsäckar för trädgårdsavfall (extra sega, finns hos trädgårdshandlaren) och packar det som ska vattenskyddas (sovsäck och extratröjan och andra eventuella extrakläder) i en sån så klarar det sig bra. Rulla ihop öppningen några varv. Billigt och lätt.