Vevlager/vevpartis krångel...

Hej!

Jag bytte förra året ut mina gamla slitna CODA 300 vevar mot ett par DEORE vevar, dock verkar det inte som att dessa är helt kompatibla med det gamla vevlagret (Shimano BB-LP26) Efter bytet är det skitsvårt att vxl ner till lilla klingan fram trots att framväxel går emot ramen så vill han inte riktigt ner.... Jag undrar om det är ngn som har haft liknande problem eller vet ngt om det. Kan det vara så att Deore partiet kräver ett vevlager med längre axel??? Verkar ju helt klart som om det ligger för nära, det vill säga alla framdreven skulle behöva komma lite längre ifrån ramen..... Vet ej vilken axellängd det är på det vevlager jag har nu, ska mecka lite imorrn kväll så får jag se.... Glad för alla tips på lösningar på problemet!
 
Rättelse...

Det är ett BB-UN52 lager o inget annat, jag yrade förra gången.....läst för mycket kurslitteratur senaste tiden...har bara filosofer i huvudet....

Jag har nu skrivat bort lagret och konstaterade att det är en 110 axel, man kanske skulle pröva med ett lager med 113 axel och se om det löser problemet, eller kan det skapa nya problem?????
 
LÖSNINGEN!

Hej!

Bytte till ett lager med 113mm axel o nu funkar det kanon igen.....så ifall någon skulle stöta på samma problem så är det bara att byta till ett lager med längre axel!
 
Deore taskig kvalitet!

Hmmm.... har feta problem med dreven till Deore.
Eller vad tycks om följande (kolla in mellandrevet!)?

http://w1.865.telia.com/~u86520535/mtbkvalitet.htm

Har bytt mellandrev tre gånger nu utan att cykelhandlaren höjt på ögonbrynen. Observera utbuktningen på mellandrevet i höjd med pedalarmen!

Synpunkter eller kommentarer?
Någon som råkat ut för liknande?
Nu är det jag som byter upp mig till XT...

Överreagerar jag...?

:-(

Jmlove
 
Böjt drev.

Det är stora krafter när man trampar, är sen kedjan inte rak så kan det gå som det gått med ditt drev.
Skiftnyckel av större storlek och ett rejält skruvstycke så kan du säkret rikta det separerade drevet.

Go tur

Johan K
 
Som Johan ovan sa så bör det gå ypperligt att rikta drevet med hjälp av skiftnyckel el dyl. Deore dreven är av stål förutom det största, så det är ju tacksamt att böja tillbaks utan att riskera att det spricker...

Jag har själv haft mitt Deore vevparti i ett år cirka men inte haft några som helst problem. Men vem vet kanske du är grymt stark i benen :)
 
Re: Deore taskig kvalitet!

jmlove; sa:
http://w1.865.telia.com/~u86520535/mtbkvalitet.htm

Har bytt mellandrev tre gånger nu utan att cykelhandlaren höjt på ögonbrynen. Observera utbuktningen på mellandrevet i höjd med pedalarmen!

Synpunkter eller kommentarer?
Någon som råkat ut för liknande?
Nu är det jag som byter upp mig till XT...

:-(

Jmlove

Har aldrig sett något liknande. Kan vara en produkt av extremt tryck (för låg kadens). Eller ngn form av chainsuck?

XT-klingor är utmärkta. De är säkert lättare men jag skulle inte ta för givet att de är starkare.

Per
 
Re: Re: Deore taskig kvalitet!

[/QUOTE]
Har aldrig sett något liknande. Kan vara en produkt av extremt tryck (för låg kadens). Eller ngn form av chainsuck?
Per [/QUOTE]


...eller som någon tidigare så påpassligt uttryckte det... STARKA BEN!

Observera att det hänt en tre-fyra gånger!
 
Drevböjning

Starka ben eller inte så är det ju meningen att kedjan skall löpa, böja drev eller slita av kedjan kan vem som helst om kedjan inte löper!
Sitter bakhjulet verkligen paralellt med ramen?
Du skriver att detta inträffat flera gånger. Stod cykeln stilla i motlut eller med hinder framför bakhjulet?
Då fenomenet inträffat flera gånger för Johan M verkar felet vara intressant att titta närmare på.

Go cykeltur

Johan K
 
Hmmm... kan vara en kombination av hög- låg växel!?
Tung snö på väg att växla upp (eller blir det ned?)... kanske vi har problemet där?
Tycker i alla fall det liktar kvalitetsbrist med reklamationspåföljd som lösning? :)

MVH
Jmlove
 
Tung/stark = akta dig för fyrarmat...

Eftersom jag väger 105 kg så blir det lite påfrestning på grejorna. Samma sak som du gjort lyckades jag fixa vid starten (på asfalt, none the less...) av ett improviserat dragrace med kompisen. Kedjelinjen var rak, jag låg på fjärde största bak på en åttadelad kasett.

De fyrarmade vevpartierna är helt enkelt inte lika tåliga som de gamla CD femarmade. XT-grejorna håller inte bättre. Ett femarmat vevparti med Middleburnklingor är bombsäkert.

-- Mats
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg