Jag har gått igenom ett par olika panellösningar genom åren , och nu landat med Voltaics. Jag har en något äldre modell som ger både USB och 12 V - det betyder att jag kan både ladda telefon , platta och och praktiskt taget alla kamerabatterier , AA/AAA osv genom en universallladdare , som oxå ryms i den integrerade väskan. Som grädde på moset så ryms en iPad mini perfekt i ryggfacket , med ett hyfsat smalt fodral. Framsidan är väldigt rejäl , baksidan har jag polstrat med en bit musmatta inuti . Originalbatteriet slet väldigt tungt för att ladda plattan , och har blivit utbytt .
Innan dess så använde jag Silvas utvikbara panel i många år (
http://korta.nu/solar ) . Nackdelarna var att vikningar + kabel i långa loppet är en dålig kombination + att det blir mer en stationär lösning. För fotograferandet så funkade det långt att byta och ladda ena batteriet under lunch med garanterad maxeffekt . Motargumentet här är att mesta användningen har varit i Himalaya , men jag har faktiskt återupplivat en död halvsmart telefon och ringt med den , på under tusen meters höjd en mulen dag härhemma , på en rejäl fikapaus. Det hade varit lätt att komma upp till maxeffekt med en hopvikt reflexskärm , jag har aldrig riktigt brytt mig.
Den stora fördelen med Voltaics modell är att den alltid är i gång , även till vardags : " sätt den här på laddning , är du snäll " framkallar en lätt förvirrad reaktion på fiket , tills man pekar på fönstret.
USB-laddare när man faktiskt har ström : Apples 5 watts laddare är löjligt lätt ( 23 gram ) , och slinker lätt ner i ..allting. Duger att ladda både telefon och externbatteri , med tålamod. 12 watts modellen väger typ tre gånger så mycket , ger mer än dubbelt så mycket kräm och ger Voltaicväskan ett lätt gravidt utseende . Båda gr att ansluta till ett uttag , om man ersätter "ankhuvudet " på 12 w modellen med en apparatsladd och använder ett dubbeluttag . Det ger möjlighet att koppla tre pryttlar på ett uttag samtidigt , med den tidigare nämnda universallladdaren som har ett USB-uttag oxå . Knappast viktigt hemma , men däremot på resande fot.