Vevarmslängd?

Hej,

jag tänkte höra om ni har synpunkter på vad som är en lämplig vevarms-längd (även om jag inser att det är en smaksak)?

175 mm är ju vanligast, men om man som jag är lite kort (knappt 175) kanske man får bättre rotation på ett par kortare?

Det har väl att göra med lårbenslängden? Man vill inte gärna få pedalaxelcentrum framför knäna, men som sagt var är det säkert en smaksak. Kan tänka mig att cyklister som kör med låg kadens och rör mycket på sig fram och tillbaks på cykeln kanske trivs bättre med långa vevarmar. Långa vevarmar ger lite bättre vrid, men det finns en massa växlar att ta till också.

Jag är 175 cm lång och kör med 172,5 mm långa vevarmar.
Benlängden är oftast det som skiljer mellan korta och långa människor. Därav finns behov av 180 mm långa vevarmar.

Seriösa cykelhandlare brukar mäta lårben och annat för att kunna bygga en cykel som passar.

/Erik

Jag hade funderingar på vevarmslängden förra säsongen, och läste allt jag kom över.

Det hela slutade i förvirring :)

Vevarmslängd verkar inte vara någon vetenskap, och "alla" har olika åsikt om utgångsläget och faktorer som påverkar.

Efter ha läst på förra året så tog jag beslut om att inte fundera på det mer. Den enda cykeltypen där jag tycker vevarmslängd har någon större betydelse är för singlespeed hojjar. Där har man samma utväxling hela tiden och det kan därför vara vettigt att se till att man har optimal hävarmslängd.

Annars är det ju "bara" att växla. Visst, cyklar man mycket, ofta och länge så kanske man har vant sig vid en viss vevarmslängd och absolut vill ha den, men jag kände att det fanns större problem att oroa sig för.

/Mattias

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg