Version 5.0 av europeiska Garmin MapSource

Nu är metrguide 5 europe nära...

Det här dök upp på min kreditkortsfaktura...

04-15 GARMIN -EUROPE- LTD GBP 46,81 637,86

GPS V, 2.08 och CS 5.0

Hej på Er!

Nu har jag fått uppgraderat och det blev väldigt trevligt. Upplever att jag får plats med större ytor i GPS V:an nu. Någon har gjort kartinformationen listigare.

GPS'n är listigare vid 90 graders svängar etc. Blankar inte ut skärmen längre.

Men nu till varför jag skriver det här inlägget.

Igår morse drog jag iväg med GPS V'n på hojen.
Innan start så låg den på köksbordet ca 1.5 m innanför ett sydfönster. Fick in "D"-markering från 01, 06, 10, 16 och 17. Noggrannheten uppgavs till 3-4 meter.

När jag kom hem på kvällen hade jag D-markering på 04 och 13. Noggrannheten var nu 35 meter...

Helt klart labbar någon och det ska bli kul när det stabiliserar sej!

/Olle

Re: GPS V, 2.08 och CS 5.0

Grusbus; sa:
Innan start så låg den på köksbordet ca 1.5 m innanför ett sydfönster. Fick in "D"-markering från 01, 06, 10, 16 och 17. Noggrannheten uppgavs till 3-4 meter.

När jag kom hem på kvällen hade jag D-markering på 04 och 13. Noggrannheten var nu 35 meter...

Helt klart labbar någon och det ska bli kul när det stabiliserar sej!
Informationen du kommer inte med är inte tillräcklig för att avgöra om någon labbar men jag gissar att det du såg var vanliga variationer som påverkas av andra saker. Du kanske inte lät den ligga tillräckligt länge andra gången för att den skulle hinna ta emot all information? Eller den låg kanske lite annorlunda så att den hade svårare att ta emot satellit 33 och/eller 44? Och/eller så hade du tillgång till färre satelliter och fick betydligt sämre noggrannhet av det skälet? EGNOS kan inte trolla om du har få satelliter och dålig geometri.

Re: Re: GPS V, 2.08 och CS 5.0

PR; sa:
Informationen du kommer inte med är inte tillräcklig för att avgöra om någon labbar men jag gissar att det du såg var vanliga variationer som påverkas av andra saker. Du kanske inte lät den ligga tillräckligt länge andra gången för att den skulle hinna ta emot all information? Eller den låg kanske lite annorlunda så att den hade svårare att ta emot satellit 33 och/eller 44? Och/eller så hade du tillgång till färre satelliter och fick betydligt sämre noggrannhet av det skälet? EGNOS kan inte trolla om du har få satelliter och dålig geometri.

35-meters resultatet fick jag när jag parkerade på garageuppfarten hemma efter ca 45 minuters körning.
Tämligen fri sikt från mitt MC-styre och åt alla möjliga håll utom nedåt mot moder jord. :)

Jorden snurrar

Jorden snurrar visst!
Hopps!
Det gör visst satelliterna med(runt jorden),men inget snurrar åt samma håll så man har ALLTID olika förutsättningar att mäta positionen eller?
Så fri sikt är inte alltid=bra signaler

Re: Jorden snurrar

brumbrum; sa:
Jorden snurrar visst!
Hopps!
Det gör visst satelliterna med(runt jorden),men inget snurrar åt samma håll så man har ALLTID olika förutsättningar att mäta positionen eller?
Så fri sikt är inte alltid=bra signaler

Är det sant? Roterar jorden? Kom inte och påstå att den är rund också... Jag har för mej att jorden är platt och de skjutit upp satelliter som fastnat på den där blåa duken däruppe. Duken är lite svår att se utom när nattvakten kommer farande med sin stora lampa på det vi märkligt nog kallar dagen. Härligt med forum så man får lära sej saker. Jag erkänner att jag trodde att det var risk för sämre mottagning nere i armerade betongkällaren jämfört med MC-styret. :)

Allvarligt talat, jag får "D"-markering på vissa satelliter. Betyder det att de mottagit korrektionsdata från en av de enda två som tillhandahåller det, eller hur hänger det ihop?

Differentiell

Ja, det är riktigt. D står för differentiell, och betyder att för just den satelliten ifråga har mottagaren fått in korrigeringsdata på något sätt. I detta fallet via en Egnos-satellit, #33 eller #44.

Observera att även dessa satelliter kan korrigeras i sig själva, men det verkar bara gälla för #33 än så länge.

Korrigeringsdata skickas ut cykliskt, så om din mottagare råkade bomma data för en satellit, får den en ny chans en stund senare. "Stund" är ungefär fem minuter, om jag inte minns fel. Detta är också anledningen till att man bör låta mottagaren få 5-10 minuter på sig att läsa in korrigeringsdata, på en plats med bra mottagning för #33 och/eller #44, innan man rör på sig alls. Detta naturligtvis bara om man vill ha högsta möjliga noggrannhet.

Garmin påstås prioritera korrigerade satelliter i positionsbestämningen, så några få korrigerade kan vara sämre än inga korrigerade alls. För att få bästa nytta av Egnos bör man alltså antingen ge sig till tåls tills man har många "D", eller kanske hellre stänga av det?

Anders
Anders

Re: Re: Jorden snurrar

Grusbus; sa:
Allvarligt talat, jag får "D"-markering på vissa satelliter. Betyder det att de mottagit korrektionsdata från en av de enda två som tillhandahåller det, eller hur hänger det ihop?
Satelliterna 33 och 44 (åtminstone i en Garminmottagare) sänder ut korrektionsdatat. Det skall bli en till som skall ligga någonstans mitt emellan de befintliga. Jag tror den nya satelliten fysiskt är uppe men inte i drift än. Om du har hygglig kontakt med någon av dessa satelliter tar mottagaren in korrektiondata men det tar en stund innan mottagaren har fått in datat för varje enskild satellit och därför ser man D:et dyka upp efterhand för var och en av dem när just den informationen tagits emot.

Underlaget för korrektionsdatat samlas in av vad som skall bli kring 30 fasta markstationer spridda över Europa. Just nu tror jag att 10-15 av dessa markstationer är aktiva. Beroende på var din mottagare befinner sig i förhållande till de aktiva markstationerna kan det alltså vara så att en satellit som din mottagare "ser" ligger så illa till att det inte finns någon markstation som kan generera korrektionsdata för den. Eftersom GPS-satelliterna rör sig (utom just de tre EGNOS-sändande satelliterna) förändras förutsättningarna för EGNOS-korrektion (liksom för den normala GPS-precisionen) av satelliterna hela tiden.

Eftersom jag inte lyckats hitta vilka markstationer som är aktiva kan jag bara göra en gissning att satelliter som är "synliga" i mellaneuropa sänds det korrektionsdata för men en som på din satellitbild ligger långt norrut eller nära horisonten i öst och väst kan det vara sämre ställt med.

Jag skrev ihop detta off-line och fick annat att göra men lägger in det ändå då det möjligen kan tillföra något som komplement till Anders svar.

Aha!

Tack Anders och Pelle för allmänbildningen! Ska bli intressant att följa inläggen framöver allteftersom bilden klarnar.

/Olle

Markstationen intressant

Som jag förstått det är det inte satelliten som "ligger" på något särskilt ställe som avgör om korrektionsdata kan utnyttjas eller ej. Det måste ju rimligen vara beroende på var mottagaren är, inget annat. Korrektionsdata ska ju kompensera för hur signalen färdas från satelliten till mottagaren, och vilka delar av atmosfären som passeras blir ju då olika för mottagare på olika platser.

Enligt en presskommuniké som skickats ut från LMV (och som sedan, eller möjligen var den så från början, misshandlats till närmast totalt trams i diverse tidningar) har vi en referensstation i drift i Gävle nu. Den anses vara tillräcklig för de korrigeringar som behöver göras i hela Sverige.

Anders

Re: Markstationen intressant

Av dyngan jag läste skulle jag inte våga dra slutsatsen att Gävle redan är i drift. Att någon från Bryssel klipper ett band behöver inte betyda så mycket. Observera ren spekulation från min sida p.g.a. informationsbrist!

Om du tittar på denna mikroskopiska karta http://www.esrin.esa.it/export/esaSA/ESAWW20VMOC_navigation_1.html#subhead1 som är det enda jag hittar framgår att det är ett gäng markstationer (RIMS) planerade norr om Gävle. Jag förutsätter att det finns någon anledning till det.

Jag har inte läst speciellt mycket därför att jag tycker informationen är extremt svårfunnen. Jag hittar bara urgamla flumskrifter som beskriver saker konceptuellt eller obegriplig nördinformation på bitnivå. T.ex. sökte jag i en halvtimme information om var markstationerna skall placeras och vilka som är aktiva just nu och hittade bara ovanstående usla karta. En kompetent informatör skulle göra underverk i det där projektet.

Jag försökte resonera mig fram till en rimlig förklaring för Olles observation som jag också noterat, att vissa satelliter får jag aldrig korrektion på hur länge jag än väntar. Någon som är mer insatt får gärna förklara varför det är så.

Större finns

Nåja,den mikroskopiska kartan kan ju öppnas i större variant också. Där kan man tydligt se att det ska finnas en markstation i Danmark (plutten är lika stor som landet, så exakt var är svårt att avgöra), en i Gävle, en vid Trondheim och en uppe i norr (Esrange kanske?).

Mer intressant är väl att Östersjön slutligen slammat igen och blivit land... :)

Jag har också sett att vissa satelliter inte låter sig korrigeras, åtminstone inte inom ett någorlunda rimligt tidsperspektiv. Vet inte heller varför, fast jag har noterat att vid något tillfälle, när jag väntade jä..., f'låt, oerhört länge, så dök det upp korrigeringar på samtliga satelliter.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Ny version av OziExplorer för Android Navigering 6
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 5
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 4
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Brune Ny Kartex version Navigering 4
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
olhe Ny development version av OziExplorer Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer 3.95.4s Navigering 0
olhe Ny version av OziExplorer CE Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer Navigering 0
Brune MapSource version 6.11.3 Navigering 7
greenjuice Ny version av GPSBabel 1.30 har släppts! Även till Mac Navigering 3
mikr Ny version för 60CSx Navigering 7
olhe Ny version för GPSMAP 60C Navigering 8
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
apersson850 Ny version av PathAWay Navigering 0
PR Uppdateringar till version 8 av CN och BC Navigering 11
Brune Ny beta version till Garmin 60C Navigering 0
Brune Ny Mapsource Beta version Navigering 0
GilbertK Ny version av Touratechs Quo Vadis Navigering 14
Lasse L Ny version Oziexplorer Navigering 10
johsjo Garmin CS Europe Version 8? Navigering 1
Brune Ny version av OziExplorer Navigering 0
jonasolof Ny version av Garmin Que för WM2005 Navigering 0
Sjoco MapSource version 6.7till GPSMAP-295 Navigering 6
PR MapSource version 6.7 Navigering 11
agulf "cGPSmapper marine version" Navigering 1
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
chuck nRoute - Svensk Voice Install software version 2.0 Navigering 5
niklaz eTrex Vista C - finns en beta-version 2.11 ute Navigering 0
Lasse L Ny version Garmin 60 CS Navigering 4
bikula MapSource (svensk version)? Navigering 0
olhe NY version av OziExplorer Navigering 0
chuck xImage software version 2.1 as of July 21, 2004 Navigering 2
Lasse L Ozie ny version för 60CS Navigering 13
Lasse L Seaclear ny version ? Navigering 0
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
apersson850 MapSource version 5 Navigering 24
3313 MapSource Europe version 5,0 vägbeteckningar. Navigering 4
chuck MapSource software version 4.12 as of March 4, 2003 Navigering 1
chuck GPSMAP 76S software version 2.04 Beta as of 11/7/02 Navigering 0
chuck GPSMAP 76S software version 2.03 Beta as of 10/18/02 Navigering 2
apersson850 Ny version för Vista Navigering 2
buster23 Fugawi i ny version med smart palmdator-applikation! Navigering 8
Rendalen Nu finns eTrex Vista software version 2.21 Navigering 0
ejø SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS Navigering 5
hpairborne Fråga om e-Trex. Amerikansk och Europeisk version. Navigering 5
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg