Verktygssats?

Kopparpasta är elektriskt ledande och är en grogrund till galvanisk korrosion med dagens aluminiumramar och stålkomponenter.

Har du nån källa som visar hur allvarligt det är? Jag har aldrig upplevt något sådant på våra cyklar där jag har använt kopparpasta på t.ex. pedalgängorna i över 10 års tid (samma cyklar, samma pedaler alltså, det är gamla prylar).

Jag kan tänka mig att det är nåt som kan uppstå under vissa förhållanden, men jag tvivlar alltså på att det är ett reellt problem på cyklar.

(Har inte heller märkt några problem med kopparpasta mellan hjulbultar och aluminiumfälgar på bilen.)
 
Jag mekar med Biltemas verktygslåda

Jag servar mina cyklar var 1000 km och det blir fyra till sex tillfällen per år, dessutom bygger jag en "ny" av en gammal ram jag övertagit av en kompis.

Service brukar bestå av följande mekaniska ingrepp;

  • ta av kedjan
  • lossa vevpartiet
  • ta av klingorna
  • ta loss kassetten
  • ta loss pedalerna
  • gå igenom alla skruvar
  • byt ut slitna delar vid behov

För detta har verktygen dugt mycket bra, jag glömde bort trissorna på bakväxeln i listan. Utöver så har jag också en wiretång från Biltema som funkar bra för att knipsa vajrar och höljen snyggt.

Däcksavdragare i plast bör kosta en slant för att hålla och kedjebrytare ska inte vara för päcklig, den från Biltema som jag har är lite kraftigare och funkar. Använder i.o.f.. "missing link" på mina kedjor så den används bara när nya kedjor skall kapas till rätt längd.

När det gäller cykelbygget så lämnade jag borttagningen till ett mekproffs som tog dän det gamla lagret och fräste gängorna. Alla nya pryttlar skruvas behändigt dit med mina verktyg.

När jag servade lagren i navet så funkade konnycklarna men bättre sådana finns.
 
Har du nån källa som visar hur allvarligt det är? Jag har aldrig upplevt något sådant på våra cyklar där jag har använt kopparpasta på t.ex. pedalgängorna i över 10 års tid (samma cyklar, samma pedaler alltså, det är gamla prylar).

Jag kan tänka mig att det är nåt som kan uppstå under vissa förhållanden, men jag tvivlar alltså på att det är ett reellt problem på cyklar.

(Har inte heller märkt några problem med kopparpasta mellan hjulbultar och aluminiumfälgar på bilen.)

Borde inte kopparen i det fallet vara det som oxiderar i första hand? Men vid risk för elektrolystisk korrosion rekommenderar Biltema aluminiumpasta så det bör du kanske välja i första hand.

Thure
 
Borde inte kopparen i det fallet vara det som oxiderar i första hand? Men vid risk för elektrolystisk korrosion rekommenderar Biltema aluminiumpasta så det bör du kanske välja i första hand.

Det är den minst ädla metallen som oxiderar, men det krävs ju då en "strömkrets" och det får man inte på så många ställen på cykeln.

Vad jag förstått är problemet betydligt större på båtar, särskilt de som tillbringar största delen av tiden i bräckt eller salt vatten.

Men sen undrar jag ju hur stor skillnad det blir jämfört med bara stål mot aluminium? Vid aluminium mot aluminium kan jag ju förstå att det (i alla fall i teorin) blir skillnad, men på de cyklar jag mekat med är det inte så ofta det är aluminium inblandat på bägge sidor när det är fråga om gängor.

Sadelstolpe, styrstam och sånt kör jag ju inte kopparpasta på utan bara simpelt molybdenfett.
 
meckarbok som heter Zinn and the Art of Road Bike Maintenance. Där finns mycket tips om hur man prioiterar vid uppbyggande av meckarplats.

http://www.zinncycles.com/books.aspx?book=roadbike

Thure

bok+frakt på amazon= 150 kronor - ka-sching! Älskar amazon, de kommer ju ihåg ens kort å allt. Tack så hemskt mkt för tipset. Har förresten köpt lite verktyg av billigare kvalisort, hittills har jag använt kedjebrytaren, och pedalavdragare. So far, so good... The rider följde med också av bara farten! Eller låg den på rulle?
 
En hel del av biltemas cykelspecifika verktyg funkar helt okej tycker jag (iallfall för hemmabruk).

Däckavtagarna av plast tycker jag funkar. De är mjuka, men landsvägsfälgar kan vara sköra, man ska inte behöva stor kraft. Kraften i dessa räcker.

Innewiretången fungerar. Ingen vidare kvalitetskänsla, men den är billig och faktiskt riktigt användbar ibland, har ingen lust att betala för ett kvalitetsvektyg.
.
Kassettavdragaren upplever jag som utmärkt.

De Kedjebrytare jag testat var kassa. Jag kör med en av parktools, värd prisskillnaden.

Kedjenycklarna funkar utmärkt. Billiga

Vevlageravdragaren funkar utmärt tycker jag

Reperationsstället för 299 kr. Sådär. Med tanke på hur billigt det är så är det väll okej. Men det passar inte alla cyklar. Och det är inte jättestabilt direkt.

Vajertången. Fungerar utmärkt. För 99kr är den ett fynd.

Det är nog det som jag testat i biltemas sortiment av cykelverktyg.

Dessutom har jag hört mindre positiva rykten om biltemas pedalavdragare (vad man nu ska ha ett sådant verktyg till) och vevarmsavtagaren.
 
Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg