Tack, men nu är det jag som behöver tips. Är det någon som vet om, och i så fall under vilket namn, det går att köpa
basiskt vismutgallat-pulver i Sverige?
Det ger en i särklass mest effektiv och blixtsnabb läkning av skav- och skrubbsår; ni vet sådana med öppen, ömtålig och gärna lite vätskande yta som man inte vill att något förband skall fastna i, och som bara vätskar sig, sväller och skaver ännu mer under ett våtförband av typ Compeed (min erfarenhet - aldrig mer Compeed på vandring). Pulvret torkar tvärtom direkt ut och sluter sårytan med ett tåligt ytskikt, som snabbt klarar nötningen i sockor och skor (ev. med lite gasbinda eller vadd som mellanlägg i början - det fastnar inte i ett pulverbehandlat sår).
Pulvret säljs receptfritt i små påsar under namnet "Dermatol" i bl a polska och slovakiska apotek, men alla svenska apotekare gör stora ögon när jag frågar.
Det kanske bara handlar om att komma på under vilket kommersiellt namn det säljs i Sverige, så hjälp mottages tacksamt. Mitt polska förråd riskerar att ta slut innan jag får chansen att fylla på det på plats.