verkar det här som ett bra tält?

Det finns en jättelång tråd om att sy egen tarp (sparade inte url, men sök under "Gör det själv" och med sökord tarp)


Personen nedan brukar befinna sig i Karakorum i Pakistan och kan därifrån ordna enklare tältmodeller som han på nåt vis ser till att man syr på nån syskola i nåt slags biståndsprojekt. Möjligen är det lite leveranstid, men det är ju rätt häftigt att ha en tarp som är sydd vid foten av K2...

Edsbyn (Christer Stenberg )
 
Bra ställd fråga!

En parantes.

Var det fler än jag som reagerade på att märket på det aktuella tältet inte nämndes i frågan?? Normalt sett finns det åtskilliga som skulle kastat sig in i denna diskussion, men när man inte vet märket..........

Slut parantes.

Jag går (oftast) ensam med mitt nallo2 och kan upplevea den takhöjden som låg (jag är 180 cm stor på höjden). Bortsett från höjden verkar tältet helt OK. Om det är tältet som någon tidigare frågar om så har de en 2-manna-variant för bara 300:- mer som har 100cm i takhöjd. 1.9 kg. Det skulle vara ett bättre alternativ tycker jag (om du kan leva med de extra 400 gr). Kom gärna med en recension om du köper. Kul med alternativ till de vanliga märkena.

Peter P.
 
Re: tarp tält???

Laura; sa:
Det låter bra. både vikt och pris.
Regnar det inte in?

Laura

Har inga egna erfarenheter men skall skaffa mig. Håller på att sy en egen tarp. Tyg köpte jag från

http://www.pointnorth.co.uk/

Annars har Hilleberg tarpar från 790:- och 800 gram. Sen finns det Jack Wolfskin från cirka 500:- och 1100 gram. Det finns andra märken också.

Föreslår att du tar en titt på:

http://www.asp.st/

och läser under presenning.

Mvh
Peter P.
 
Raskesven; sa:
Om det är det här tältet

LIGHTENT1.jpg


från http://www.fritidsbutiken.com/catsearch.asp?mode=3%2Ds%E4songst%E4lt&mcmode=T%C4LT

så är de 65 cm maxhöjd, sedan sluttar tältet inåt.

Jag tycker det mer kan karaktäriseras som en bivy med liten absid än ett regelrätt tält.

Raskesven

Det fanns ju ett Lightent 2 på samma sida. 100 cm takhöjd och vikt 1.9 kg. Priset 1910 verkar ju ganska överkomligt. Och är man inte viktfanatiker kan man väl använda det som enmanstält? Inte för att jag vet vad Akto och Nallo 2 kostar, men man får säkert två eller tre Lightent 2 för de priset.

/Jonas U

[Ändrat av utter 2005-01-22 kl 15:51]
 
Tarp och tält

I sin enklaste form är tarpen ett rektangulärt tygstycke av lämplig storlek. Jag började för många år sedan med en Fjällräven poncho som var 232*150 cm ungefär. Detta är för litet. En användbar storlek är ca 2*3 m för en person. Då finns det även utrymme för en extra person ibland. Den är så stor att det inte stänker in för mycket vid riktigt dåligt väder.

http://www.golite.com har en snygg uppsättning vidareutvecklingar av detta. Cave är just ett rektangulärt tygstycke som har trekantiga extraskydd (beaks) vid kortändarna, för att ge extra skydd vid busväder.

Min uppfattning är att amerikanska tarperfarenheter funkar bra så länge man är i skog. I våra fjäll, där man oftast är ovanför trädgränsen behöver man lite bättre skydd än de enklaste tarplösningarna kan ge. Detta för att klara regn/snöstormar som kan drabba även på sommaren. Därmed behöver man alltså något mer tältlikt än den rektangulära basformen. Något som i värstingväder går att dra ända ned till marken runtom och ändå ger hyfsat utrymme inunder. Det finns en del olika lösningar på detta och många tips på nätet.

Man kan sy de här konstruktionerna ganska enkelt själv. Silikoniserad nylon går att köpa i olika viktklasser. Tyvärr sällan i Europa. Golite använder en förhållandevis tung väv, 1,7 oz. Mitt eget skydd är av 1,1 oz silnylon. Cirka 35-40 g/kvm. Till detta får man sedan addera något hekto för linfästen och linor och eventuellt blixtlås. Pointnorth i UK har en 0.75 oz spinnaker ripstop som är väldigt lätt. Skall bli intressant att höra hur den funkar när Peter är klar.
Jörgen
 
Gossamer

Glömde en sak:
http://www.gossamergear.com har sitt Spinshelter. Det är en lösning som är väldigt lik det jag har sytt. Deras variant är något mindre och lättare. Men den heltäckande lösningen och öppningsmöjligheterna tycker jag är geniala. Nästa gång jag syr något så lånar jag nog en del idéer från dem.
Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar