verkar det här som ett bra tält?

Tältet ska vara för1 person, jag ska använda det sommartid, kanske vår och höst. Verkar materialet bra? Alla råd mottages tacksamt!!

1,5 kg! Innerhöjd 65 cm. Totallängd hela tältet 280 cm

Yttertält i termoisolerande aluminiserad polyester.
Innertält av mesh
Golv av polyester.
2 shock corded duralaluminium bågar.
Aluminium pinnar
Tejpade sömmar i yttertält och golv.
Innertält med meshtunnlar för bågarna, för snabb uppsätting och god ventilation
Myggnätsdörr
God ventilation
Absid
Stormlinor
Invändiga fickor i innertältet
Lampkrok i tak


tack på förhand.

Laur
 
Jag tycker att innerhöjd 90 cm kan vara något lågt! Innerhöjd 65 cm innebär att man bara kan ligga ner, man kan inte ens sitta hukad knappt.
 
Tejpade sömmar skriver du, hur många mm vattenpelare ska tältet tåla enligt tillverkaren? Tycker också att det är lite väl lågt, man kan ju knappt göra något i tältet förutom att sova, kan bli knepigt om man vill laga mat i absiden om det är skit väder.
För min del väjler jag bekvämlighet framför lite extra vikt och släpar med ett tvåmanstält även när jag är ute solo.
 
Lättare, lättast

Istället för extra vikt väljer jag motsatsen, en presenning. Eller tarp-tent kanske man kan säga.

Vikt 400 g. Beroende på väder och utrymmesbehov kan man spänna upp det så att innervolymen blir större eller mindre. Är insektsplåga aktuell kompletterar man med en bivacksäck/innertält av ultratunn ripstop och myggnät, vikt 200 g. Tältstänger är vandringsstavarna.

Tält/skydd är en av de tunga grejorna i packningen, som det lönar sig mest att spara vikt på.

Men man måste naturligtvis känna att det är bekvämt också. Min erfarenhet är dock att kondensproblem gör de flesta tält ganska otrevliga. Detta har man inte alls samma problem med i tarplösningen.

En faktor jag tror gör att många helst vill ha ett tält är att man känner sig mer skyddad. Detta är mest ovana och om man övar i hemmaskogarna under lugna former vänjer man sig snart vid tarpens luftighet. Nära naturen vill man väl gärna vara om man är ute.
Jörgen
 
Laura; sa:
Tältet ska vara för1 person, jag ska använda det sommartid, kanske vår och höst. Verkar materialet bra? Alla råd mottages tacksamt!!

1,5 kg! Innerhöjd 65 cm. Totallängd hela tältet 280 cm

Yttertält i termoisolerande aluminiserad polyester.
Innertält av mesh
Golv av polyester.
2 shock corded duralaluminium bågar.
Aluminium pinnar
Tejpade sömmar i yttertält och golv.
Innertält med meshtunnlar för bågarna, för snabb uppsätting och god ventilation
Myggnätsdörr
God ventilation
Absid
Stormlinor
Invändiga fickor i innertältet
Lampkrok i tak


tack på förhand.

Laur
Materialet är bra det!

Men .. hihi.. lampkrok i tak? och 65cm.. antingen är det skrivfel eller också är det smånissar som designat tältet! :)

Alltså den där höjden... den bör du verkligen fundera på en gång till! Jag skulle tro att det finns stor chans att du kommer ångra dig. Ett sådant tält fungerar ju jättebra vissa dagar, det har ju sina fördelar! Men ack!! andra dagar kommer du garanterat ligga och drömma och önska att du köpt en 25m pressening istället!

Utan att veta exakt vilka behov och krav du har på ditt tält så är mitt tips att kolla in version nr.2 - den större modellen! Nåt hekto tyngre och nån hundralapp dyrare.
 
Re: Lättare, lättast

NUI; sa:
En faktor jag tror gör att många helst vill ha ett tält är att man känner sig mer skyddad. Detta är mest ovana och om man övar i hemmaskogarna under lugna former vänjer man sig snart vid tarpens luftighet. Nära naturen vill man väl gärna vara om man är ute.
Jörgen

Vindskydd/tarp verkar intressant, men jag undrar hur det blir när vädret är dåligt? I ett tält har man ju regnskydd nästan hur det än blåser, men under en presenning borde det kunna dra in ganska lätt?

MvH
 
Regnar och blåser

Jag har sytt en variant som bygger på Fjällrävens urgamla G66. En modern variant är Golite Trig.

När det är normalt väder (fråga mig inte vad det är..)så kör jag hög höjd på mina teleskopstavar, så att nederkanterna ligger 3-5 dm över marken. Ofta lutar jag det så att det på vindsidan ligger kloss mot backen. Ena långsidan är nästan helt öppningsbar vilket innebär att det går att fälla upp som ett stort vindskydd mot en brasa.

När det är busväder drar jag igen allt, kortar stavarna och fäster det runt om mot marken. Då är det helt tätt från alla håll.

Jag har klarat vinterstormar med mitt gamla G66, så jag tror nog att den här varianten klarar vinterväder också, men jag har inte testat ännu. Men som 3-säsongers är det utmärkt.
Jörgen
 
För lågt!

Lägg på 600g i vikt, så kan du investera i ett Hilleberg Nallo 2 istället med innertältshöjd på 100 cm och dessutom plats för 2 personer! Vilken förbättrad komfort med relativt liten viktökning eller hur? Beprövad kvalite´ lönar sig i längden!

God tur
Lars
 
Akto

Om det är tältet som Raskesven misstänker så är jag förvånad över att man kan få så lite tält att väga så mycket.
Skall man ha ett lätt enmanstält så är väl Hillebergs Akto svårt att slå?
Det väger också 1,5 kg och man får mycket mer för mycket mer pengar.
Dessutom blir ju plånboken också mycket lättare, ultralätt rentav...
Jörgen
 
Har också tittat mycket efter ett litet tält.

Problemet är som ovan antyds att ett lågt tält innebär att kondensen (som trots allt ändå troligen uppstår) kommer väldigt nära sovsäck och ansikte.

Lösningen är möjligen tarp, men bara för tre säsonger; höst, vinter, vår. Sommaren innebär ju insekter som i alla fall jag vill stänga ute.

Finns just nu några småtält på köp/sälj här på forumet. Själv vacklar jag mellan ett Unna och ett billigare, mindre tält i stil med det du föreslår. MSR med fler kan dock antagligen med fördel köpas på rei.com eller globetrotter.de.

Jag tror f ö att nästa storlek av "samma" tält som du föreslagit är ett mer funktionellt tält.
 
Insekter

Insekter har inte varit något problem i min tarplösning. Som jag beskrev har jag ett slags mini-innertält av ripstop, med en stor öppning klädd med myggnät.

Den här lösningen är som en bivacksäck från fötterna till låren. Sedan vidgas den till en triangelformad överdel med full sitthöjd och är ca 110 cm bred. Gott om utrymme att äta, skriva och läsa. Hemmasydd och väger 200 g.

Jag har aldrig använt ett minitält av det format som Laura frågar om, men diverse handböcker tar upp dem. Det allmänna omdömet verkar vara att de ger ett alltför litet utrymme i förhållande till sin vikt. Man får ju bära hela tältkonstruktionen, med bågar, dubbla väggar och allt. Trots detta har man något som man får åla i och ur som en bivacksäck och som ändå inte ger nämnvärt utrymme att tex laga mat i. Det är ett skydd för sovsäcken och packningen medan man sover. Det finns betydligt lättare, bekvämare och kondensfriare lösningar.

Min rekommendation är alltså att antingen gå ner i pris och vikt, till en tarp/tent-lösning, eller upp i vikt och pris till ett bra enmanstält.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar