Jag var ganska tidigt ute med att använda gortexplagg. Jag övergav den "strategin" för just Ventileplagg av följande positiva anledningar:
1. tystare, vid jakt och allmänt friluffsande
2. behagligare att bära, dvs mjukare
3. minst lika vindtätt
4. andas bättre, tycker jag iofs subjektivt
5. på vintern behöver man inget annat än Ventile, perfekt på fjälltur!
6. torkar snabbt om regnet skulle vara framme!
Negativt:
1. Ventile är inte vattentätt. Fabrikanterna säger heller inte det. Klättermusen hävdar 3-4 timmar i regn. Enligt min uppfattning stämmer inte det. En rejäl skur klarar man men inte kontinuerligt regn.
Jag har idag Klättermusens Anorak (Nunatak), jacka och byxor (kommer inte ihåg namnen). Jackan och byxorna köptes för snart 9 år sedan. De funkar forfarande bra, dvs inga hål eller revor.
Jag har kompletterat med en tunn regnjacka och byxor från Marmot (väger "inget" och tar "ingen" plats)
Jag tror Ventile har gjort kk. Klättermusen använder ett motsvarande material idag. Jag pratade med Peter tidigareErsare om det. Han hävdar att dagens material är indentiskt.
Go for Ventile, eller vad materilaet heter nu för tiden. Det gjorde jag och har inte ångrat detta en sekund, trots att jag bor i slaskiga Göteborg!
Jag har inte hittat någon annan som använder sig av denna typ av bomull. Om någon känner till det, är jag tacksam för tips om det!
mvh
Per