Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak

Någon som har hunnit få någon erfarenhet om Hillebergs nya Niak ?

Skickade tillbaka mitt soulo idag då det var för lite, se tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=83131

Och hade egentligen uteslutit Niak pga mina fördomar om dess ventilationssystem men jag kom på att jag kan ju fråga här i forumet om det finns någon kunskap.

Mina fördomar är att så fort det är lite tuvigt, högt ris eller liknande så täpps hålen vid marken igen och det blir dålig ventilation. Likadant om det regnar kraftigt med lite blåst så regnar det in den vägen och skvätter upp på innertältet ?

Hur fungerar det med kondensen fukt går ju ofta uppåt, det vill säga om det inte finns en takventil eller en ventil nära taket så hamnar all fukt som kondens på insidan av innertältets tak?

Någon här som har testat tältet i lite fulare väder vår-höst. Kommer inte tälta på vintern men kan ju bli fulväder ändå speciellt på kalfjället ?

Mvh Johannes

.

Mina fördomar är att så fort det är lite tuvigt, högt ris eller liknande så täpps hålen vid marken igen och det blir dålig ventilation. Likadant om det regnar kraftigt med lite blåst så regnar det in den vägen och skvätter upp på innertältet ?

Hur fungerar det med kondensen fukt går ju ofta uppåt, det vill säga om det inte finns en takventil eller en ventil nära taket så hamnar all fukt som kondens på insidan av innertältets tak?
/QUOTE]

Numera ordnas ventilationen för väldigt många tält helt eller delvis genom att ordna en glipa utmed yttertältets nederkant. Ofta, men inte alltid, klassas de som 3-säsomgstält.
Jag tror inte att ventilationen i normalfallet blir för dålig pga. tuvor/gräs/ris, eller att innertältet blir allt för nerblött av regn, men däremot så kan ju den regnskyddade delen av absiden/absiderna bli besvärande liten om den/de är liten från början. Vidare så är det ju svårare att vid hård, kall blåst minska den kalla genomblåsningen jämfört med 4-säsongstält där tältduken går ner till marken och ventilationsöppningarna kan stängas/regleras.

Många lättviktstält har denna ventilationslösning. Om de dessutom har enbart mesh i delar av innertältet så tycker iaf jag att de kan bli väl kalla/dragiga i de svenska fjällen.

Många lättviktstält har denna ventilationslösning. Om de dessutom har enbart mesh i delar av innertältet så tycker iaf jag att de kan bli väl kalla/dragiga i de svenska fjällen.

Ytor i mesh i innertältet som man inte kan kan reglera upplever jag som en klar nackdel i vår fjällvärld även sommartid, då just kalldrag i blåsigt väder är något jag gärna vill vara utan.

Ja samma här..

Stort tack för era svar då har jag uteslutit detta tältet också :)

Eftersom jag i princip hade gjort det innan trådstarten så krävdes bara ett par medhåll.

Mvh / Johannes

Vad tänker du om Vaude Power Lizard? Läser själv alla reviews jag kommer över, men blir inte klok på om de duger i fjällen eller inte?

Vad tänker du om Vaude Power Lizard? Läser själv alla reviews jag kommer över, men blir inte klok på om de duger i fjällen eller inte?

Den funkar helt klart i fjällen.... Även Terra nova Lazer tälten funkar i fjällmiljö..

Terra novas billigare tält modeller.... Wild country är jag mer osäker om dom pallar fjällen...

Den funkar helt klart i fjällen.... Även Terra nova Lazer tälten funkar i fjällmiljö..

Terra novas billigare tält modeller.... Wild country är jag mer osäker om dom pallar fjällen...

Tack!
(Insåg att det eg var den andra av Glännmans trådar jag tänkt skriva i, men det gick lite fort... Inte meningen att krångla till Niaktråden.)

Beror helt på vad man har för kriterier för duger. Mitt, som var första versionen, gick sönder när jag bara testade att sätta upp det i lite vind så jag returnerade skiten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BJL Ventilation i tält Bo och sova 51
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
dmchris Nordisk Telemark ventilation Bo och sova 3
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
skogsbaronen Stängningsbara vindstrutar/ventilation Bo och sova 5
kristofer_wallmark Levande ljus VS. ventilation/syremängd i tält? Bo och sova 26
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
myggan i tältet Staika (avkrokning, ventilation, högsommarklimat) Bo och sova 2
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
jamo Sämre ventilation på högre höjd Bo och sova 3
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 8
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 19
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg