I början av maj 1977 paddlade jag med en grupp friluftsfrämjare från Bergshamra. Vi paddlade till Ängsön för att titta på blommor bl.a, men det var i tidigaste laget så det var inte så många utslagna.
Det var första gången jag satt i en kajak och i och med det så var det kört. Det var en snabbt beroendeframkallande sysselsättning.
När jag gick sista åren i realskolan alldeles i början av 60-talet hade jag en gympalärare som hette Gillis Billing. Det var en märklig man som hade många ideer och var långt före sin tid. Han paddlade sommar som vinter, märk väl detta var i Västra Jämtland så det var vinter när det var vinter. Om det var långfärdspaddling han sysslade med vet jag inte men paddlade gjorde han.
1978 eller 1979 köpte jag min första kajak, en Otter Explorer tvåmans-kajak. Hon heter Unn och är still going strong. Men med ålderns rätt får hon ta det lite lugnt nu den gamla damen. Hon är ju lite överviktig om man så säger jämfört med de strippor jag bygger
numera.
Hon har dock varit med både på västkusten, i Norge och framför allt i Storsjön, Jämtland åsså här i Dalarna. Hon har fungerat som dykplattform, taxikajak och familjekajak med plats för fyra (när barnen var små), surfkajak (i storsjöfärjornas aktersvall bl.a.) och forskajak.