Oavsett vem som finansierar materialet till bultade klätterleder så är det viktigaste att den som gör jobbet och tar besluten har den kunskap som behövs. Om man inte har den så kommer det att bli problem. Jag har själv gjort nyturer som jag själv eller tillsammans med vänner har finansierat, gjort nyturer där klubben har finansierat (Småländska höglandet) och gjort ombultning av befintliga leder där klättrares finansiella bidrag har finansierat (Thailand) och jag kan inte se någon skillnad på något av det.
Jag sätter så många bultar som det ska vara oavsett om det kommer ur egen ficka eller inte. jag skulle aldrig få för mig att inte sätta titanbultar i thailand bara för att det är dyrare än biltemabultar om jag vet att dom kommer rosta bort på ett år eller två. Den argumentationen är ju förryckt!
Okunskap är den stora boven, inte finansieringen. Om någon vill utveckla en klippa som dom hittat men dom inte har pengarna att göra det säkert eller "by the book" så får dom lösa problemet (bulta färre leder, hitta mer pengar etc.). Om dom däremot gör det med undermåligt material så är det ju bevisligen fel beslut och då ska dom rätteligen få skit för det.