Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

För sisådär 25 år sen

Jagade vi i en FN misson slagfälleutsättare i en buffertzon. Området var till stor del äng och sly. På bägge sidor var intensivt jordbruk respektive bete. De fåtal vilda djur som fanns hade BufferZonen som habiat.
Alla trodde vid början av jakten på fällfångarna att de var jordbrukare från trakten.
I det militära måste man en massa och man har utrustning. Vi följde SOPen och skrev till vad vi trodde saknades respektive tillkommit. (Standard Operations Procedures, operrationshandledning.)
Vi krattade tillfartsstigarna för att säkra spår, placerade ut spaningskamror med IR-film nära fällorna och bevakade dolt intensivt. Med den tidens ljusförstärkare och nattkikare.
Redan natt två tog vi det första paret vittjare. Natten därpå tog vi två par på färsk gärning med nya tomma fällor och efter ett par veckor hade vi betat av den vildvuxna delen, vi förlorade en kamera, som lokala polisen senare fann vid en husransakan.
M g n för samtliga fällfångare i den rundan var att alla bodde i den större staden ett par mil från BZat. Men oxså att de hade ett förflutet som etniskt flyttade småbrukare, vana att överleva på lite av varje...
Varje krig döljer många personliga tragedier.
//J
 
Senast ändrad:
helt utanför tråden då...

på borneo finns ett unikt område...skogen är kvar runt floden...och vi i väst vill ju så klart att det unika området ska finnas kvar...det huggs ner träd...av folk som bor kanske inte exakt där...men i närheten...och inte kan försörja sig på annat sätt...vad ska de leva av? vi gör ett käckt reservat...men vi har inte möjligheter att försörja folk som förlorar sitt levebröd...hur ska vi göra? elefanterna får inte jobba med att ta med stockar från skogen...vad ska elefanterna göra nu...gå omkring med turister...
i liberia (inte bara där, i stora delar av afrika) fångar man apor att ha som husdjur...köper man dem inte vet man att de lever under vidriga förhållanden...köper man dem...främjar man infångandet av dem...hur ska vi göra?
kram till alla som vill...från anna
 
haha...

ja du...enkelt att skylla på nollåttor...tacka vet jag den tiden när alla utanför själva innerstaden hade annat telefonnummer än nollåtta...då kunde man iallfall skylla på att man inte var nollåtta...nu är man stockholmare även fem mil utanför stan...suck...men jag lovar...jag kan iallfall inte prata stockholmska :)
kram anna
 
ja du...enkelt att skylla på nollåttor...tacka vet jag den tiden när alla utanför själva innerstaden hade annat telefonnummer än nollåtta...då kunde man iallfall skylla på att man inte var nollåtta...nu är man stockholmare även fem mil utanför stan...suck...men jag lovar...jag kan iallfall inte prata stockholmska :)
kram anna

Nu ska vi inte blanda bort korten, nollåtta inenbär att man har det som riktnummer. Stockholmare innebär att man är född i stan, och har minst två generationer bakom sig som också är det. Bara för att man bor i närheten av stan så innebär det inte att man är stockholmare. Du blir väl inte mexare bara för att du flyttar till Mexico city?

mvh Christian
Stockholmare för tillfället boendes i förorten
 
yippey!!!!

då är jag enligt din definition garanterat INTE stockholmare...men bor för tillfället i stockholm med omnejd...*ler*....
/anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg