Vem räddar min kniv?

Hej alla.

Jag vill börja med att be alla om överseende med att jag helt enkelt inte har pallat att söka igenom alla knivtrådar efter ett svar på min fråga, det känns som det fanns för mycket att rota i helt enkelt, sorry.

Så här är det:
Jag har via ett dödsbo fått ta över en kniv, en Cold Steel Trailmaster. Jag tycker mig tyvärr kunna ana att min kniv blivit misshandlad genom slarvig/felaktig slipning.

Jag har skummat igenom en del om knivar här på Utsidan och har trots mitt knivointresse/okunskap förstått att detta kanske inte är en kniv man hittar i det vanliga lågprisvaruhuset.

Någon som har bra tips på vart jag ska vända mig för att eventuellt kunna få kniven fixad?

Om den skall kunna restaureras eller inte beror ju på hur misshandlad den är. Men en knivsmed kan göra det, men så kan även du med tålamod och slipduk. En eller flera bilder kan berätta om det är värt det eller inte.
Kniven är relativt vanligt förekommande och falska kopior finns även i omlopp. Nypriset indikerar att kniven framställs i SOA.

Ett alternativ är att skicka den till Fällkniven i Boden så ser dom till att den blir rätt slipad, kostar runt 200kr.

Fredrik

Svårt att få en vettig bild men denna illustrerar min känsla av att man har "flängt omkring" på bladet med något bryne/annan slipmetod.
Jag är ju som jag nämnde i mitt första inlägg inte alls insatt i vinklar och annat som är viktigt vid slipning av knivar men om inte annat ser kniven ganska tråkig ut...

Bilagor

• WP_000155.jpg
    WP_000155.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,611
Kniven är helt uppenbart slarvigt maskinslipad. För att rätta till det här så krävs restaurering i flera steg.

1. Ta bort alla slipspår med exempelvis vattenkyld bandslip. Det går att fixa för hand med sandpapper men det är en slavgöra. Metoden går ut på att gå från grovt till fint. I det här fallet hade jag börjat på 120 och slutat på 2000 strävhet.

2. Nu är det dags för polering. Det gör man också bäst på en maskin. Återigen det går att fixa för hand men ett så stort blad som på CS Trailmaster tar försvarligt lång tid att gnugga.

3. När glansen är där så är nästa steg att rekonstruera själva eggen. Det gör man lämpligast med hjälp av ett system som håller reda på vinklarna. Det vill säga såvida man inte är riktigt dukti på att slipa på frihand. Det finns tiotals för att inte säga hundratals system som kan hjälpa till med det här. En del avverkar fortare, andra saktare. Hur som helst så är det en slitgöra om man inte har maskiner till hjälp.

Observera att en högvarvig maskin har en förmåga att sabba härdningen pga den värme som utvecklas. Det gäller således att ha en perfekt kylning under hela proceduren. Jag har en Mado Superschliff som är vattenkyld. Något liknande bör du använda om du funderar på både grovslipning och eggrestaurering.

4. Det här steget går ut på att restaurera spetsen. Det är bland de svåraste momenten om man är petig. Metoden är att slipa/bryna och polera för hand. Ingen maskin klarar det här bättre är den manuella metoden.

5. Slutligen bör du slutpolera hela bladet med ännu finare strävhet för att få en jämn och obruten yta.

Tänk på att maskera de delar av bladet, samt parerskyddet som du inte behandlar så det inte uppstår onödiga slipspår på dessa detaljer.
▬▬▬
Med tanke på allt detta arbete så är det kanske en bra idé att få kniven restaurerad av en kompetent knivmakare eller firma. Det finns "gubbar" på den här sektionen som utför dessa arbeten, liksom en del företag, kända i knivkretsar ;). Jag kan av självklara orsaker inte ge dig råd i den här öppna tråden. Om du vill så kan jag skicka PM.

~Paul~

Finns det en risk att den som sabbat kniven också redan sabbat härdningen? Den ser ju ut som någon gått på den med vinkelslip och smärgelskiva...

Av fotot framgår att härdning blivit påverkad av felaktig maskinslipning. Kniven behöver därför härdas om. Att slipa upp den är inget större bekymmer, men att återställa finishen blir svårare då material saknas.
Du bör nog be om ett överslag från en knivsmed innan du bestämmer dig.
go tur

Av fotot framgår att härdning blivit påverkad av felaktig maskinslipning. Kniven behöver därför härdas om. Att slipa upp den är inget större bekymmer, men att återställa finishen blir svårare då material saknas.
Du bör nog be om ett överslag från en knivsmed innan du bestämmer dig.
go tur

Hur kan du vara så säker på att härdningen har påverkats? Jag håller med om att det finns en risk att den har det men med tanke på att bilden med största sannolikhet är tagen med en mobiltelefon med "led-blixt" så ser jag inte hur man så säkert kan säga att härdningen är körd på kniven.

Nej, man ser inte att härdningen är påverkad i detta fall. Var bor trådskaparen? Jag hade testat hårdheten hos lämplig verkstad.

Nu när ni säger det så ser jag också att knivspetsen ser helt blånerad ut på bilden, så är det alltså INTE.
Hårdheten skulle jag nog kunna få testad på den mekaniska verkstad som ligger intill min arbetsplats, vad ska hårdheten vara ungefär?

Och när det gäller duktiga knivslipare, har ni några tips?
Jag bor i Skövde och vet att det finns en smed i Karlsborg som bland annat sägs vara duktig på knivar, annars går det ju alltid att skicka grejer...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg