Vem luras?

En röd tråd i tråden om menskoppar?:)
Det är nu av största vikt att varna för att borra hål i menskoppen för att göra den lättare. Det kan försämra funktionen avsevärt!

Beep beep!
Kan avslöja att det i vissa versioner är 4 små hål, redan från början! Fast de har en funktion som inte är avsedd för lättning. Och en placering som inte sabbar huvudfunktionaliteten...

Kolla inlägg nr 50, reseskildring från Sarek. 17 juli: "sista natten innan Tarraloupal fick vi lite kallare väder och vaknar till snöbyar och frusen olivolja i förtältet. Jag antar att det var då även jag skulle konstatera att fjällen har 4 årstider året runt ". I och med att alla nybörjare minst börjar med Kebnekaise eller Sarek så kan det vara bra att känna till när man väljer tält eller tarp.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59959&page=2

Jag tycker det är väldigt skönt att Jan nu talar ur skägget istället för att insinuera. Inte för att jag därför skulle ha något mer att tillägga, men det är ändå lite sympatiskt.

En nedlåtande men samtidigt avslöjande kommentar som förklarar en del av fjäderlättarnas agerande.

tex att man envisas med att ge dem som ställer frågor om utrustningen epitetet trygghetsnarkomaner mm

att man ger utrustningsråd till vanliga fjällvandrare som ska in i Sarek grundade på att man anser att det är så sällan det är dåligt väder att man inte behöver bry sig om det

Jag som är neutral i frågan kan dock konstatera att det missioneras åt båda håll. Själv är jag inte UL, men då jag är ute och springer en del i berg, så måste jag tänka på vikten och därför låter jag mig gärna inspireras av fjäderlättarna. Dock som alla vet brukar ju höga berg ofta erbjuda lite sämre väder emellanåt. Det innebär att jag måste ha utrustning därefter.

I min värld utesluter inte den ena filosofin den andra, dvs. strävan efter att bära lätt och vikten av att vara utrustad för riktigt dåligt väder.

Däremot tycker jag inte att det finns anledning att vara oförskämd. Vissa benämningar är ju tämligen nedlåtande, t.ex. trygghetsnarkoman respektive friluftsanorektiker. Dessa känns onödiga.

Mvh /Joel

Svenska överlevnadssällskapet är värre, dom tycker att välling är helt onödigt:

förstår ingen ting av ditt inlägg, vad menar du, sist vi var ute så orkade vi ens inte bära med oss maten utan den körde vi ut med bil. kännner ingen i sällskapet som snålar på mat och utrustning när vi utövar vanligt friluftsliv.

svält görs enbart i utbildningssyfte.

förstår ingen ting av ditt inlägg, vad menar du, sist vi var ute så orkade vi ens inte bära med oss maten utan den körde vi ut med bil. kännner ingen i sällskapet som snålar på mat och utrustning när vi utövar vanligt friluftsliv.

svält görs enbart i utbildningssyfte.

Du förnekar förekomsten av "strapatser", varför?

Jag tycker det är väldigt skönt att Jan nu talar ur skägget istället för att insinuera. Inte för att jag därför skulle ha något mer att tillägga, men det är ändå lite sympatiskt.

Men han gnatar ju bara. Jag vill se lite action! Varför stämmer han inte er? Det minsta han kunde göra är väl att kontakta Expresssen. Tänk dig rubrikerna:

Melander till storms mot lättpackarbluffen! Vedervärdigt eller vädervärdigt?
Tungsinne mot lättsinne! Eldfängd debatt om den enda väggen - tält var det här! Nordesjö och Johansson tar fjäderlätt på kritiken, låtsas som det regnar:
"Melander ute i ogjort väder", osv.

Men han gnatar ju bara. Jag vill se lite action! Varför stämmer han inte er? Det minsta han kunde göra är väl att kontakta Expresssen. Tänk dig rubrikerna:

Melander till storms mot lättpackarbluffen! Vedervärdigt eller vädervärdigt?
Tungsinne mot lättsinne! Eldfängd debatt om den enda väggen - tält var det här! Nordesjö och Johansson tar fjäderlätt på kritiken, låtsas som det regnar:
"Melander ute i ogjort väder", osv.

:) Kan du inte kontakta dem.

Lätt eller tungt?

Det är en hel del skrivet i tråden om lätt/ tung packning, men hur definierar man om en packning är lätt eller tung?

Går det ens att göra det?

Min tanke är att detta är högst individuellt, dvs det som är tung/lätt för dig behöver inte vara det för mig.

/Patte

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sletten Så luras vi Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg