Vem har bäst kondis?

Pulsintervall

Surjamten; sa:
Är det verkligen så att maxpulsen sänks vid träning??? Vad jag vet så kan man bara påverka den marginellt med träning.

Ang. pulsintervall: Vid noll ansträngning har du vilopuls. Anstränger du sedan kroppen så ökar pulsen successivt för att kroppen ska kunna syresättas. När maxpulsen är nådd så har du så att säga nått taket. En person som istället har något större intervall kan då öka på ansträngningen ytterligare innan han når taket, då han har ett större register att arbeta över.
Men det här är absolut inte mitt expertområde så rätta mig om jag har fel.
/R

Det är ju mer beroende på vilken aktivitet som gör att man når taket än vid vilken puls taket är. Tänk dig en person med vilopuls 50 och maxpuls 200, dvs pulsintervall på 150. Maxpulsen uppnår hon när hon rullar tummarna riktigt fort. Hårdare ansträngning klarar hon inte av. En annan person har vilopuls 100 och maxpuls 150 och därmed bara 50 i pulsintervall. Maxpulsen uppnås när personen går. Vem har då bäst kondition?

Att maxpulsen sänks vid träning tror jag inte på. Däremot tycker jag att det blir svårare och svårare att uppnå maxpulsen ju mer jag tränar. När jag precis hade börjat springa efter några års uppehåll kunde jag ganska lätt komma upp i 195 på rundor i ett kuperat elljusspår. Nuförtiden kommer jag nästan aldrig över 180 i samma spår trots att jag springer 30% snabbare.

/Klas
 
Träning ger effekt

kfn; sa:
Att maxpulsen sänks vid träning tror jag inte på. Däremot tycker jag att det blir svårare och svårare att uppnå maxpulsen ju mer jag tränar. När jag precis hade börjat springa efter några års uppehåll kunde jag ganska lätt komma upp i 195 på rundor i ett kuperat elljusspår. Nuförtiden kommer jag nästan aldrig över 180 i samma spår trots att jag springer 30% snabbare.

/Klas

Hej
Det borde ju vara ett av målen med träningen att kunna utföra samma ansträngning med lägre puls och då också kunna öka prestationen med samma puls.

Jag själv märkte av detta ganska tydligt då jag i helgen gav mig ut på en cyckelrunda. På samma vägar som jag i höstas brukade cykla några gånger per vecka och under liknande förhållanden och samma fart hade jag nu betydligt lägre puls, ca. 10 slag/min.

Jag har sedan december enbart inriktat mig på skidträning, längdskidor ca tre gånger per vecka varav en gång/vecka i kuperad terräng med högre intensitet och en gång/vecka distans >2tim. Vid längåkning tränas ju i stort sett hela kroppen och det borde ju vara en av de bästa, mest allsidiga träningarna.

Det borde vara detta som gett denna effekt, eller?
Rätta mig någon om jag har fel.

mvh
Jan-Eric
 
Re: Pulsintervall

Att maxpulsen sänks vid träning tror jag inte på. Däremot tycker jag att det blir svårare och svårare att uppnå maxpulsen ju mer jag tränar. När jag precis hade börjat springa efter några års uppehåll kunde jag ganska lätt komma upp i 195 på rundor i ett kuperat elljusspår. Nuförtiden kommer jag nästan aldrig över 180 i samma spår trots att jag springer 30% snabbare.

/Klas

Tar du ut dig lika mycket? Om du gör det så har vi ju ett lysande exempel på att maxpulsen sänks.

/Per
 
Re: Re: Pulsintervall

docco; sa:
Tar du ut dig lika mycket? Om du gör det så har vi ju ett lysande exempel på att maxpulsen sänks.

/Per

Nej jag tar inte ut mig lika mycket. De nämnda pulsvärdena kommer från rundor när jag har sprungit så fort som möjligt runt ett 4,2 km mycket kuperat elljusspår, dels för fyra år sedan (195) och dels nu (180). När jag för några månader sedan gjorde ett maxpulstest mätte jag upp 198 slag/min. Min poäng var att det var mycket lättare att komma upp i höga pulsvärden när jag var sämre tränad.

/Klas
 
Re: Pulsintervall

kfn; sa:
Att maxpulsen sänks vid träning tror jag inte på. Däremot tycker jag att det blir svårare och svårare att uppnå maxpulsen ju mer jag tränar. När jag precis hade börjat springa efter några års uppehåll kunde jag ganska lätt komma upp i 195 på rundor i ett kuperat elljusspår. Nuförtiden kommer jag nästan aldrig över 180 i samma spår trots att jag springer 30% snabbare.

/Klas

Hm, jag hade 190 i Maxpuls i våras när jag gjorde ett test av maxpuls, Vo2Max, tröskelpuls.

Under sommaren var den 182-183 i alla fall enligt fitness testet i min Polar 710i.

Vad jag förstått ska den sjunka något när man är tränad.
/Anders
 
Re: Re: Pulsintervall

angr; sa:
Under sommaren var den 182-183 i alla fall enligt fitness testet i min Polar 710i.

Vad jag förstått ska den sjunka något när man är tränad.
/Anders

Den där beräkningen bygger det mesta på statistik vad folk i din ålder, längd, vikt har i maxpuls. Den är alltså inte så exakt. Jag ska ha 191 bpm i maxpuls (enl testen). Jag har varit uppe i 198 bpm vid målgång på ett 5 km-lopp...

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-01-30 kl 15:48]
 
Re: Re: Re: Pulsintervall

Håkan K; sa:
angr; sa:
Under sommaren var den 182-183 i alla fall enligt fitness testet i min Polar 710i.

Den där beräkningen bygger det mesta på statistik vad folk i din ålder, längd, vikt har i maxpuls. Den är alltså inte så exakt. Jag ska ha 191 bpm i maxpuls (enl testen). Jag har varit uppe i 198 bpm vid målgång på ett 5 km-lopp...

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-01-30 kl 15:48]
Okidoki,
Jag ska testa mig April, så då får manväl svart på vitt i alla fall!
/Anders
 
Minskning av maxpuls vid konditionsträning

Angående tidigare inlägg om huruvida maxpulsen sänks av träning.

Att maxpulsen inte kan påverkas och att den sjunker med stigande ålder har traditionellt varit rådande konsensus. Sedermera har man fått modifiera den "sanningen". Ett antal studier visar att:

* Uthållighetstränade personer har lägre maxpuls än kontrollgrupper, ca 3-7 %.

* En och samma person sänker sin maxpuls vid ökad VO2 max (ökad syreupptagningsförmåga som följd av konditionsträning).

Orsakerna tros i huvuddrag vara samma som påverkar pulsen i övrigt det vill säga:

Ökad blodplasmavolym
Påverkan på baroreceptorer
Påverkan på jonbalansen över hjärtats retledningssystem
Ändrad metabolism i hjärtmuskeln
Omstrukturering av hjärtats betareceptorer för adrenalin.

Hur detta påverkar pulsen nedåt är svårt att förklara riktigt kortfattat men om någon är intresserad kan jag utveckla det litegranna alt. ge litteraturtips.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg