Vem gör bäst syntetsäckar?

Tyin Arctic

Hej,

Jag har en Tyin Arctic som jag har använt ned till -25C utan att frysa det minsta. Den är bekväm och det mesta tycker jag fungerar tillfredställande. Som de flesta syntetsäckar tar den dock upp alldeles för stor plats och väger för mycket. Själv har jag bara haft den med på längre pulkaturer, om jag ska ha den i ryggsäcken faller valet istället på min dunsäck, mestadels beroende på volymen hos Tyinsäcken

/Nicklas

Vintersovsäck

Jag har en Marmot syntetsäck som jag har använt på många vinterturer nu.
Den är fylld med Polarguard® 3D och komforttemp ned åt -15 tror jag. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter.
Jag har aldrig frusit i den och är den mellan -5 - -10 så kan jag inte ligga med dragkedjan helt stängd... Det kallaste jag varit ute i var mellan -20 - -25. Men då stängde jag dragkedjan...

Sov gott!

Sailor

Min Haglöfs Ultrapro 25

Använder jag mycket vintertid, då jag tycker det är skönast att sova ute på vintern. Jag tycker den håller temperaturgränsen bra. En fördel med en syntetsäck är att den tål lite väta också.

Misstänker jag att det går undre -20 brukar jag ta med min LIM -5 också. Tillsammans sussar man gott i -40 eller mer.

Sovsäckar.

Som du säger här så har Ajungilak fått bra betyg i Utemag. Jag har även fått deras säckar rekommenderade av en kille som jobbar som fjäll-lärare på Lofoten Folkhögskola i Norge.

//Palle Carlsson

Kan bara säga som så här:Ajungilaks säckar är mycket varmare än vad det påstås i Utemagazinet!!!Den som fryser i en artic vid -10????????????????????????????Det känns inte riktigt troligt på nåt sätt....Prova själv så får du se!!!!
Det är det enda jag ville säga!!!!!!
Tack för mig och lycka till!!!!!!!!

Mvh L-O

synaps; sa:
Jag behöver en syntetsäck som jag kan sova i utan att frysa även när temperaturen går ner till -10 grader.
Haglöfs har en "Outback 20" med komforttemperatur på -10 och extremtemperatur på -20. Ajungilak sägs göra bra säckar. Caravan, Marmot, Northface är andra märken.

Vilka kan man lita på?

Min senaste syntetsäck kommer från norska nanok. De har gott rykte när det gäller temperaturgränser och kvalitet.

//J

synaps; sa:
Jag behöver en syntetsäck som jag kan sova i utan att frysa även när temperaturen går ner till -10 grader.
Haglöfs har en "Outback 20" med komforttemperatur på -10 och extremtemperatur på -20. Ajungilak sägs göra bra säckar. Caravan, Marmot, Northface är andra märken.

Vilka kan man lita på?

Skippa Outback'en. Har en som jag inte ens kan med att sälja. Kolla in Rab el ME som håller hög klass.
Nån skrev att Marmot varledande på Dunsäckar?
Samma här, kolla in ME men framför allt Rab som håller väldigt hög dunkvalitet, otroligt bra vikt och till vad du får, ett bra pris!
Inte för att jag på nåt vis tror att Marmot skulle vara dåligt.
/Johan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg