Vegatarian i fjällen

Jurikritik; sa:
Vi har tillämpat detta hårt eftersom det låter oss hålla oss till 250g mat per person och dag, även vintertid. Vi har börjat lägga upp lite info på vår hemsida under 'kost'. Inte klart så fler tips i bloggen uppskattas : )

http://www.freewebs.com/frontpointer/

Smaklig spis!

Med såpass lite torrskaffning är det svårt att se att ni inte har ett ganska stort energiunderskott per dygn. Det vill säga att ni får i er färre kalorier än ni gör av med. 250 g lär väl knappast ge mer än 1200-1300 kcal och även stillasittande personer gör väl av med 2000-3000 kcal, lite beroende på kön och ålder. Lite mer ansträngande vandringar och andra övningar brukar handla om 4000-6000 kcal, och ibland mer.

Hur har ni resonerat när det gäller detta?

Jörgen

Risotto

Risotto är gott. Jag har använt risoni, buljong, soltorkade tomater, torkade oliver, torkad zucchini, torkad svamp och gärna lite ost i slutet.

MVH Sara

Vi var lite trötta när vi gjorde beräkningarna : )
(Beträffande vikten, ska åtgärda vid tillfälle)

Men, jo, vi har ett visst underskott i kalorier, om man inte tar till olivolja på flaska! Vi brukar köpa med oss ett par småflaskor och skvätta på. Godiset står för en hel del med. Effektivast tycker vi jordnötter och 'candybars' är.

Vi är dock inte så bekymrade om kalorier. Med tanke på att man normalt har ett par kilo extra på magen är det inget problem. Efter att ha vandrat på 4500m i dryga veckan rasar man i vikt. Konstigt nog blir man inte svagare för det. Å andra sidan är vi sällan ute längre än 10 dagar. Då hinner man inte svälta ihläl : )

Problemen blir nog inte aktualiserade förrän man ska skida till nordpolen. I vissa fall, när vi är uppe riktigt högt, har man ingen aptit alls. Då hjälper det inte om man konkat med sig flera liter olivolja. allt smakar smält plast ändå varför man skalar av sig kilon oavsett. Givetvis begränsar det hur länge man är på höjd, men i svenska fjällen är det nog inget problem. Inte för oss i alla fall, men alla har ju olika behov.

Beträffande kal intag varierar siffrorna lite beroende på källa. Men jag, kille på ca 72-75 kilo, gör inte av med mer än 1600 per dag om jag inte är aktiv. Även om jag är aktiv har jag aldrig haft problem med att jag fått i mig för lite kalorier. När jag ska hårdträna inför lopp kan jag gå ner i 1100 om dagen, försöker i alla fall. Som sagt har vi inte problem med att hålla vikten uppe, men alla är ju olika. Det finns ju studier som pekar på att kaloriåtgången är lite mindre än man först trott. Annars är det ju bara att räkna efter. Kal = visst antal Joule. 'J' kan omvandlas till Watt vilken ter sig som värme (ca 39 grader inuti kroppen och 37 närmare ytan). För att hålla igång går givetvis massor åt men vi har träffat en mängd männsikor som helt kastat alla gamla ideér om kalorier åt sidan. Både munkar i asien och klättrare tycks ha mycket mindre med sig. Att man däremot har en liten masugn i magen som skriker efter uppmärksamhet till och från när man är ute och verkligen kör hårt, det är en HELT annan sak.

Summa sumarum tror vi att våra gamal ideér om hur mycket som krävs är väl tilltagna. Den kosten som vi beskriver på hemsidan är dock vad vi har med även till mindre vana personer när de hänger på. Ingen har gått hungrig. Folk vi träffat i bergen har vanligtvis med sig betydligt mindre än oss. Många har några paket nudlar och ett paket digistive kex. Det är ju trots allt under en begränsad tid, även om man är ute i en vecka.

Annat är det om man sätter pilsnerkorv och gräddtårta högst på listan, det är nog så trevligt (bortsett från att vi är veg.), men vi kör som sagt lättvikt i största möjliga mån. Dels för att minska åtgången på kalorier (bära mer = måste äta mer för att kompensera), dels för att kunna röra oss snabbt och länge för att undvika att bli fast någonstans. Dessutom upplever vi att säkerheten ökar markant i svår terräng om 'the pig' eller ryggan, väger under 15 kilo.

.... kort svar blev långt....

Kalorier

Jag håller med om att en lätt ryggsäck är en stor fördel. Däremot tycker jag att traditionell beräkning av kaloriintag är betydligt bättre verifierad än er uppfattning.

Att använda kroppens fettdepåer görs naturligtvis ofta av nordpolsfarare och andra som är ute länge. De äter ju å andra sidan också så mycket de bara kan.

Problemet med att ha detta som teknik för både kortare och längre turer är att se till att tillförseln från kroppsdepåerna sker så jämnt och väl fördelat över tiden att man inte drabbas av blodsockersvackor. Just detta är ett skäl till att den generella rekommendationen är att man skall tillföra kroppen ungefär lika mycket energi som man gör av med.

Men fungerar det för er så kan jag förstå att ni tycker det är en bra metod. Mat väger ju mycket.
Och en vecka eller tio dagar överlever man ju ändå, som du påpekar. Jag har provat att gå med energiunderskott i samband med militärtjänsten och det räcker. Inget för mig när jag är ute på en nöjestripp.

Jörgen

jovisst. Men, som vi skrev, vi har med oss mer än nog calorier, bortåt 2500 per dag. Exemplen ovan var från ganska extrema omständigheter. Att däremot ligga på 6000 calorier om dagen när man vandrar i fjällen, det känns inte rimligt. Det är var Ola Skinnarmo försökte få i sig när han skidade till Sydpolen. Bill Bryson's bok om vandring i USA är ganska illustrativ. Jag ska se om jag kan gräva fram en nyskriven artikel om det där med Cal. så kanske jag kan bli lite visare. Om jag hittar något relevant hör jag av mig : )

Happy trails!

Jurikritik; sa:
jovisst. Men, som vi skrev, vi har med oss mer än nog calorier, bortåt 2500 per dag. Exemplen ovan var från ganska extrema omständigheter. Att däremot ligga på 6000 calorier om dagen när man vandrar i fjällen, det känns inte rimligt. Det är var Ola Skinnarmo försökte få i sig när han skidade till Sydpolen. Bill Bryson's bok om vandring i USA är ganska illustrativ. Jag ska se om jag kan gräva fram en nyskriven artikel om det där med Cal. så kanske jag kan bli lite visare. Om jag hittar något relevant hör jag av mig : )

Happy trails!

ok hmm nu är jag inte vegeterian utan omnivor men jag tyckte det lät lite intressant med ditt koncept.
dock så hänger jag inte riktigt med på matematiken.

om vi kollar på dina 250 gram föda som du uttrycker det.

FAKTA:
om vi tar 250 gram olivolja så ger det ca 2250 kcal
(9kcal / gram) (Fontana olivolja)

250 gram linser ger ca 757,5 kcal
(3,03 kcal / gram) (www.recepthjälpen.se)

250 gram potatismos outspätt i pulverform ca 875 kcal
(3,5 kcal / gram) Felix potatismos

250 gram av blåbands bolognaise outspädd i pulverform ger ca 1300 kcal
(5,2 kcal / gram)

Du räknar med att Du behöver 1600 kcal/dag i vila dvs när du inte gör något.

för att du skall bibehålla dina reserver så måste du då "äta" 177 gram olivolja ELLER 528 gram av dina linser ELLER 457 gram potatismos ELLER 307 gram av bolognaisen eller en kombination av ovanstående.

för att ta ditt recept som du skrivit ut på er hemsida
så inmundigar ni 62,5 gram potatismos, 50 gram bolognaise med linser varav linserna är ca 20 gram.
detsamma har ni till middag = 225 gram / Dag plus att ni har en påssoppa till lunch på de resterande 25 grammen = 250 gram.

62,5 gram potatismos *2 mål = 125g = 437,5 kcal
20 gram linser *2 mål = 40 gram = 121,2 kcal
30 gram blåbandsås *2 mål = 60 gram = 312 kcal
total vikt = 125 + 40 + 60 =225 gram
total kcal = 437,5 + 121,2 + 312 = 870,7 kcal

kvar till detta har vi då 1 soppa och olivolja som tillsammans får väga ca 25 gram.

25 gram soppa blå band festlig kyckling och ädelostsoppa i pulverform (det var den med mest kcal/gram som jag hade hemma) ger 110 kcal dvs en total på all föda i dessa 250 gram´en på som mest 980 kcal

Jag får bara inte det att gå ihop.
den maten ni har med er som du kallar föda och räknar med 250 gram räcker inte ens till att vara ute i naturen och ligga stilla enl dina egna gränsvärden och samtidigt påstår Du att du anser att den räcker inte bara till att vara ute o vandra utan även vintertid.

Är det jag som är helt fel ute eller har du någon förklaring ?

funkar för oss som sagt. Och för andra vi träffat. Sen var det exempel på vad vi äter. Inte uttömmande. Jag kan nog inte påstå att vi räknat lika ivrigt som du och vi försöker verkligen inte pracka på dig ideérna så jag förstår inte vad din långa uträkning syftar till att bevisa. Beträffande totala kalorier... denna diskussion börjar bli lite långrandig varför detta blir vårt sista inlägg i ärendet, men du glömde de 2-3 kilo godis och jordnötter (står på hemsidan om jag inte missminner mig) .....

men men.

Jurikritik; sa:
funkar för oss som sagt. Och för andra vi träffat. Sen var det exempel på vad vi äter. Inte uttömmande. Jag kan nog inte påstå att vi räknat lika ivrigt som du och vi försöker verkligen inte pracka på dig ideérna så jag förstår inte vad din långa uträkning syftar till att bevisa. Beträffande totala kalorier... denna diskussion börjar bli lite långrandig varför detta blir vårt sista inlägg i ärendet, men du glömde de 2-3 kilo godis och jordnötter (står på hemsidan om jag inte missminner mig) .....

men men.

Du får nog räkna med att om du offentligen hävdar att ni bara använder 250 g torrskaffning per person och dag, så väcker detta en del frågor. På samma sätt skulle det väcka ett visst intresse om någon sade att de körde sin Volvo på 1 dl bensin per mil. Att inte kunna eller vilja svara på de frågor ett sådant påstående väcker på ett tillfredställande sätt är också ett svar...

Jörgen

Jurikritik; sa:

men men.

ok så du har altså lagt till 3 kg godis till dina 2,5 kilo "föda"
då är ju totalen 5,5 kg för 10 dagar.
dvs du har 550 gram föda per dag INTE 250.
550 gram - 250 som vi ju redan räknat ut = 300
300 gram marabou apelsin choklad innehåller ca 1590 kcal (5,3 kcal/g)

totalen blir ju då ganska nära 2500 kcal
plus fettreserverna som man har med sig ut.
dvs fortfarande snålt räknat men nu börjar vi komma upp i mer vettiga siffror.

Jag håller med om att man inte svälter ihjäl på 10 dagar sålänge man har vatten, men att gå ut o påstå som du gör att "vi klarar oss på 250 gram mat/dag som dessutom INTE är pemmikan eller liknande högenergikost under en 10 dagars vinterperiod är farligt.

om vi skall fortsätta med bil analogin så vad du säger i detta är
"jag kör 50 mil i min bil på 5 liter bensin och andra kan också göra det det går skitbra"

och så när du blir tillfrågad om du verkligen gör det
så säger du "du får inte glömma att jag har 10 liter etanol också och att det redan fanns 10 liter bensin i tanken när jag började (underhuds fett)"

helt plötsligt var det inte så häpnadsväckande.
visst är det fortfarande lite men det är inte häpnadsväckande.

som exempel så innehåller en påse realmeal, visserligen torskgryta men det var det jag hade hemma 565 kcal och väger 107g dvs om du gör dina 550 gram med real så får du i dig ca 2900 kcal mat istället. förmodligen har de en bra mycket bättre balans i vitaminer mineraler osv.

lycka till

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg