Vegatarian i fjällen

Hej! Undrar om någon har tips på veg. mat under en fjällvandring. Har själv använt mig av veg. färs i påse under kortare dagsutflykter, det e helt ok men är sugen på att lite flera tips.

Jag tycker Blå Bands diverse vegetariska färs påsar är kanon, sen brukar jag varva med tex. couscous och pasta till. Det finns ju även några vegetariska färdigrätter av olika märken.
Om du vill vara ambitiös så kan du torka allt möjligt grönsaker, bönor m.m. och blanda ihop till grytor, tilsätt sedan bara varmt vatten ute på turen.
Det finns lite trådar om torkning av mat, sök lite så får du en massa bra tips.

//Micke

Soppor och grytor på torkade grönsaker eller torkad frukt är kanon. Lägg de torra råvarorna i blöt i en 0.5-liters MER-flaska med någon deciliter vatten på morgonen och bär med dig så hinner de mjukna ordentligt före tillagning och behöver inte kokas i timmar. Koka sen med en buljongtärning och krydda efter behag. Detta fungerar även på många sorters bönor och linser - chiligryta på fjället är inte helt fel.

Undvik dock bönsorter som kräver kokning i flera timmar om du inte vill släpa runt en massa bränsle. Tänk också på att vissa torkade råvaror faller sönder helt om de blötläggs för länge, så prova hemma först.

Även om jag själv inte är vegetarian så brukar jag ha med en hel del sån här mat för att inte behöva käka påsmat i över en vecka.

Det finns en bok som heter "Simple foods for the pack" som är utgiven av sierra club i usa.

I den finns massor av vegetariska recept (och lite fisk) som är grymma!

/oskar

Äter du fisk?

...I såfall så har Real två goda torkade fiskrätter (och en helveg.).

En annan god grej under första eller andra dagen är (ost)tortelini, krossade tomater och creme fraiche + basilika. Koka Tortelini, häll av vattnet, rör i resten och koka upp under omrörning. Om du nu äter mjölk...
[Ändrat av Vandrare 2006-07-08 kl 10:30]

Real har nu även kommit med ett kit för vegetarianer och veganer. (Pasta i tomatsås och Basilikaris)

Har i och för sig bara smakat veggovarianten i den "gröna varianten" men finns den i grönt borde den finnas i de oranga påsarna också. Och maten var helt ok - även för mig som är icke vegetarian.

Min veganska utediet brukar i princip bestå av:

frukost: knäckemackor med trattex, Bärsoppa eller varmakoppen.

Lunch: Nudlar och eventuellt någon kräm eller annats snask till efterrätt

Middag: Blå bands färssås (eller annan liknande variant) med snabbris eller snabbmakaroner (riset är faktiskt lättare per portion)

Kvällsmat: i princip samma som frukost. förra året hade jag med mig rapsys (tror jag märket hette?) chokladdryck som man blandade ut med vatten, den var otroligt god! men alldeles för tung :(

Färssåsen brukar jag krydda med diverse extragrejer, exempelvis soltorkade tomater, torkad purjo, paprika, morot, palsternacka, cashewnötter.. you name it!

jag brukar också ha med ett rör med vitaminbrus.

Hälsosport har kommit med en egen färssås (bolognesemix tror jag dom kallar det..) den kan vara fin som variation till blåbands.. men den är tyngre och smakar inte riktigt lika bra.

paerl; sa:
Undvik dock bönsorter som kräver kokning i flera timmar om du inte vill släpa runt en massa bränsle. Tänk också på att vissa torkade råvaror faller sönder helt om de blötläggs för länge, så prova hemma först.
Min veg-polare brukar tillaga sina veg-grytor hemma och torka, dvs koka linser, bönor mm och sedan ugnstorka. Kräver därför ingen lång koktid ute i fält. Gott är det också. Chiliböngryta går ju inte av för hackor. Dåligt kokta röda linser däremot... kan förstöra veckan både för dig och dina tältkamrater [pyyyyssss...]

Vi har i många år använt oss av linser. Hemligheten är att de ska koka LÄNGE hemma , i princip till de blir en gröt. Sen- smeta ut på en plåt och låt torka i solen eller ugnen. Även micron går bra.

Om man är begåvad med en blender eller mixer eller liknande kan man koka sojabönör, i med lite soltorkade tomater, nån tärning buljong och låt koka tills det ser hemskt grötigt ut. (ca 45 min).

Häll av vattnet och ner i mixer o kör tills det blir 'vegfärs' av det. Sist, torka i ugnen.

Vi har tillämpat detta hårt eftersom det låter oss hålla oss till 250g mat per person och dag, även vintertid. Vi har börjat lägga upp lite info på vår hemsida under 'kost'. Inte klart så fler tips i bloggen uppskattas : )

http://www.freewebs.com/frontpointer/

Smaklig spis!

Jurikritik; sa:
Vi har i många år använt oss av linser.............
..................................................
Vi har tillämpat detta hårt eftersom det låter oss hålla oss till 250g mat per person och dag, även vintertid. Vi har börjat lägga upp lite info på vår hemsida under 'kost'. Inte klart så fler tips i bloggen uppskattas : )

http://www.freewebs.com/frontpointer/

Smaklig spis!

Hej,
Var just inne på din hemsida och läste om kost.
Intressant, men jag får inte beräkningen av vikten att gå ihop.
Du säger att det blir 7kg för en 10-dagars resa.
Jag utgår från att ni är två.
250g per dag och person blir 5kg för 10 dagar eller 7kg för 14 dagar. Alltså ännu mer imponerande än vad du själv skriver på hemsidan.
Vidare skulle det vara intressant att veta vad ert 3kg godis består av.
/ Bertil

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg