Veckotur med start Öregrund/Gräsö/Rävsten

Jag hade tidigare planerat att ta ut svärfar på en vandring i lapplandsfjällen, men på grund av ändrade förutsättningar blir det för besvärligt. Att ta sig till "riktiga" fjäll i "närheten" av Uppsala känns som ett för stort projekt. Därför funderar jag nu instället på en veckolång kajaktur med start vid Öregrund, Gräsö eller Rävsten.

Jag har paddlat några gånger tidigare, men jag tror inte att svärfar gjort det varför turen nog bör vara av det enklare slaget. Jag eftersöker därför förslag på en lämplig veckotur med utgångspunkt Gräsö (motsv.) eller annan plats i närheten av Uppsala som skulle kunna vara lämplig. Hur långt kan man som nybörjare paddla en dag utan att det ska kännas alltför jobbigt?

Dessutom undrar jag om någon har erfarenhet av skärgården runt Gräsö när det gäller markbeskaffenhet. Jag har nämligen ett Nallo 2 GT och är lite fundersam på om det går att få upp på öarna där eller om jag bör låna ett självstagande tält istället.

Tacksam för kommentarer och synpunkter.

/Patrik

Inte mina hemmavatten även om jag varit på land och tittat...
Den trakten har ganska grund skärgård och är utsatt om det börjar blåsa. Kan bli en jättefin vecka om ni väljer stadiga kanoter och har tur med vädret men kan också bli en hemsk upplevelse om det blir fel.
Fundera på om ni inte borde välja ett annat ställe för premiärpaddling t ex S:t Anna i Östergötland där skärgården är mycket mer skyddad. Är det fint så finns det härliga småskär längst ut och är det besvärligare så söker man skydd längre in.
Ett alternativ är också att välja en kanadensare och paddla någon älv. Kan bli riktigt fint det också!

Inte heller jag har erfarenhet av Gräsö, men det är inte långt ner till Söderarm utanför Norrtälje. Skärgården där är tät, ett eldorado för nybörjare. Tunneltält fungerar, vi hade det de första åren där, men det är mycket bökigare och du får tio ggr fler fästingar än om du klipptältar.

Äh, det brukar inte vara några problem att få upp tunneltältet på en häll. Ta med lite snöre bara och förläng. Använd paddeln, kajaken, nån sten i värsta fall (men lägg tillbaka stenen efter dig!) samt huvudet, så går det bra. Hillebergs behöver inte många fästpunkter för att stå bra. Har själv aldrig lidit av mitt Nammatj.

Ett alternativ kan ju vara Nedre Dalälven, dvs Färnebofjärden och Storfjärden (med förbehåll för myggen, det beror på när ni ska paddla). Nära till Uppsala och skyddade vatten.

Eftersom du bor i Uppsala med omnejd, behöver du inte ta dig till andra skärgårdar för en fin tur. Det finns mycket fina paddelvatten, både mot ytterkärs och i skyddade vatten. Du kan anpassa efter vädret att gå längre in eller ut.

Om du lägger i kajakerna vid Äspskärs brygga (södra spetsen på Gräsö), kan du paddla innanför Rävsten, Bjurön och öarna söder därom i skyddade vatten. Blåser det än värre, kan du gå ytterligare ett snäpp in mot fastlandet, innanför Stora Risten och t.o.m. Ormön. Det är rikligt om öar och skär, flera av öarna rätt stora med gott om skydd. De större öarna är bebodda, vilket innebär att det inte är hur fritt fram som helst att tälta, men det brukar lösa sig.
En tur ner mot Rödskär/Bodskär/Skogsskär, med laguner mellan sig är kanske lagom äventyrligt, om din svärfar inte är van. I så fall kan ni ju fixa lite omväxling genom att gå äventyrsstigen på Vässarö, och träffa lite scouter.

Vill du paddla öster om Gräsö, så är arkipelagen där fantastisk, som gjord för att paddla. Endast lokalbefolkningen törs köra med motor i någon fart att tala om p.g.a. alla grynnor, och segelbåtarna kommer inte dit in. Man kan ta sig till någon av de små byarna på östra sidan för att lägga i, t.ex. Långanäs. Att parkera går bra, men kan vara lite känsligt, då mycket mark tillhör gårdar eller hamnföreningar. Fråga vid någon turistinfo, t.ex. i Öregrund, annars finns det nog mycket info om du googlar. Inte heller öster om Gräsö är det speciellt utsatt, och finns alltid lä om man inte går längst österut. Området innanför de yttersta skären är hyfsat stort, och om det är lugnt väder, kan ni gå upp till Örskär strax norr om Gräsö.
Fluttuskären brukar vara populära, men rekommenderas inte vid hårdare väder, liksom de flesta av de ostligaste öarna, som kräver en övergång av lite öppet vatten. Inga stora avstånd, men om det som nu ligger på från ost eller norr, kan det bli sjögång som är obehaglig för en som inte är så van.

Kolla t.ex. på Friluftsfrämjandet, Uppsalasektionen, som har skrivit om ett flertal Gräsörutter.

Man kan gå längre söderut, t.ex. utgå från Söderön sydost om Östhammar också, med stor chans till fina turer. Det blir mer inomskärs, men det är inte så tätt befolkat som i Stockholms Skärgård, så man hittar alltid något bra ställa att slå läger på.

För de yttersta skären ska man inte räkna med gräs att slä upp tältet, annars finns det dungar och ljungbäddar tillräckligt.
Kolla också fågelskyddsområdena innan ni slår läger, de är talrika, men finns utmärkta på t.ex. Eniro.se sjökort.

Om ni inte har fixat paddlingsvalkar och -muskler, rekommenderar jag inte längre sammanhängande sträckor än ca 10km. En stor del av behållningen är ju att softa på öar och skär, och att äta något gott.

Senast ändrad:
Tack för många bra tips! Just nu lutar det åt antingen Gräsö- eller s:t Anna-områdena. Gräsö är nära, men med risk för läskiga djur som fästingar och s:t Anna lite längre bort, men troligen färre fästingar och aningen lugnare vatten... Bra karta finns för s:t Anna, men inte för Gräsö... Svårt...

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg