VECKOTUR med 4kg packning!

MINSKA VIKTEN PÅ DIN PACKNING FRÅN 14 TILL 4 KG:
(Texten kan i början kännas tung, men det är absolut inget som förbjuder dig från att hoppa över de första två styckena).

För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Det första man måste göra i lightweight-sammanhang är att förändra synsättet på sina ägodelar. För att hjälpa vilsna materialister med detta har jag valt att komma med några konkreta tips. Risken blir annars att du börjar lösa problem istället för att förändra dess orsaker, (Ex. minska vikten på tandborsten genom att borra den full med hål istället för att äta rätt mat).

På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.

Hur fungerar då detta?
Jo: Man lägger maten i sovsäcken, trycker in det överblivna fluffet i öppningshålet och går. TOTALVIKTEN PÅ PACKNINGEN KAN PÅ DETTA SÄTT REDUCERAS TILL CA 4kg (inklusive superlätt regnställ)! Förstärkningsplagg bärs på kroppen redan från början. Jag rekommenderar fluffiga& lätta plagg med god ventilation (pga. perspirationen). Värmen får man när man isolerar vinden med hjälp av regnstället. Svettiga kläder torkas på kroppen genom att långsamt sänka arbetstempot.

En ny utrustning kräver en ny levnadsstil som i sin tur kräver ett nytt tankesätt. Jag har valt att hjälpa er i rätt riktning genom att ifrågasätta betydelsen hos några av de föremål som av majoriteten betraktas som ofrånkomliga.

TIPS:

A. Knivens betydelse är överskattad. Hårda saker bryter man av, och det som är segt skär man med rakblad. Man får ej glömma att allt som bärs ovanför knäna belastar knäna med vikt.

B. Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.

C. Kökets betydelse är överskattat. En människa kan klara sig i många dagar utan mat. Om människan har ris, cous cous eller något annat födoämne som sväller i vatten (kallt eller varmt) kan denna människa må mycket bra. Många människor i världens U-länder lever på kallt ris och vatten. Bristen på B och C vitamin gör att en del av dem får stora magar och skörbjugg, men detta är knappast något som en Svensson behöver bekymra sig om under en veckotur i fjällen. Genom att skippa köket spar vi vikt och bekymmer. Ät med pinnar eller fingrar (tvätta händerna för att inte bli sjuk).

Detta kan säkerligen låta hårt för de som vill äta oxfilé med majonnäs när de sitter i fjällen. Tyvärr är det dock så att besparing i vikt sker på bekostnad av bekvämlighet. Förhoppningsvis kompenseras denna besparing av en naturskön upplevelse, och en packning som väger så lite att man ibland glömmer den på rastplatsen utan att märka någon skillnad.

Slutligen vill jag mynta ett nytt uttryck: "Ett gott humör är det enda som krävs för att humöret ska vara på topp".

Mvh. Björn
synaps@spray.se
 
Mesigt

Måste säga att om man vill ha det lätt, så varför ska man ha sovsäck? Sätt på dig regnstället och (alla) kläderna och sov på mossan.

Ha en liten midjeryggsäck med några c-vitamintabletter samt nutrilett påsar, blanda nutriletten med kallt vatten och drick (motsvarar en hel måltid).

Kniv vad ska man ha med sig kniv till????

Packningen blir alltså:
Midjeväska med förstärkningsplagg (du går i regnstället), C-vitaminer, Nutrilett, kåsa.

Detta kallar jag för ultralätt.

Jag själv kräver en del andra saker för att njuta på mina vandringar. För mig är det njutningen som är viktigast inte vikten.

MVH
krister
 
jag skiljer mellan överlevnads övningar och fjällvandring.... Tror inte jag får med tjejen på en tur som du beskriver. Det bästa UL knepet är bantning, och i ditt fall skulle väl det vara att svälta sig till Biafra standard några månader innan turen. Før øvrigt funkar din modell kanske i skogen men på høgfjället riskerar du att frysa ihjäl även på sommaren. Jag gick ner 5kg på en veckovandring (med mat, dock før lite)i sommras, hur mycket vikt førlorar du på en sådan veckotur? o du får faktiskt betala sjukhusvistelsen (undernäring) med egna pengar...
 
Re: Mesigt

kim1; sa:
Packningen blir alltså:
Midjeväska med förstärkningsplagg (du går i regnstället), C-vitaminer, Nutrilett, kåsa.

Detta kallar jag för ultralätt.

Äh!

Midjeväskan går ju bort. Den packningen går ju ned i plaggens fickor, eller inknutna i förstärkningsplaggen om de saknar fickor.
Och vad ska du med kåsa till? Du kan ju dricka ur kupade händer!


(Fast inte skulle jag vilja vara långt från hjälp med den packningen om det blir busväder. Fem plusgrader, ihållande regn och blåst...)
 
Varför gå ut på fjället överhuvud taget? Om det är så jäkla jobbigt att bära på sin ryggsäck kan man lika gärna bespara sig mödan i helhet om det är till priset av att leva som en spartan...
/Sulan som ännu inte lyckats övertygas om UL livets fördelar.
 
Livet ska väl va kul

Man ska väl njuta.....det är ju ganska skönt o bära....komma fram o laga hyfsad mat....kunna öppna en flaska rött o njuta lite romans med tjejen i tältet....man jag tror jag ska försöka minska vikten från 30 till 25 kg....men inte får det gå ut över rött o en liten whiskey....vandra i frid
 
Äh, släpp tanken på packning nu och spring istället skrikande genom fjällvärlden till det tar stopp!

//J
 
synaps; sa:
För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.

Que? Vilken nördstämpel då? Jag anser att den typen av inlägg du kommer med här snarare befäster eventuella "nörd-begrepp" snarare än avskriver dem.

Menar du att människan är nöjd med bara mat, sömn och överlevnad? Det tror jag knappast och jag tror inte heller att det är därför den moderna människan söker sig ut i naturen. Personligen så är mina behov en kombination av lugnet, stillheten och äventyret/utmaningen.

Men, "inte heller jag dömer dig" du är fri att göra som du vill. Hoppas att din faktiska självinsikt gör dig glad.
 
Re: Mesigt

kim1; sa:
Måste säga att om man vill ha det lätt, så varför ska man ha sovsäck? Sätt på dig regnstället och (alla) kläderna och sov på mossan.

Ha en liten midjeryggsäck med några c-vitamintabletter samt nutrilett påsar, blanda nutriletten med kallt vatten och drick (motsvarar en hel måltid).

Kniv vad ska man ha med sig kniv till????

Packningen blir alltså:
Midjeväska med förstärkningsplagg (du går i regnstället), C-vitaminer, Nutrilett, kåsa.



MVH
krister

*asgarv*

En kniv är ju ett måste om man stöter på fulla FinnLasse.

Å varför inte gå naken. Äta myror och bär och tjuvsova i någon annans tältabsid. Har man tur kanske man kan stjäla en bit rökt röding av en lapp.
[Ändrat av crazy 2005-04-14 kl 01:46]
 
Re: Re: Mesigt

crazy; sa:
*asgarv*

En kniv är ju ett måste om man stöter på fulla FinnLasse.

Å varför inte gå naken. Äta myror och bär och tjuvsova i någon annans tältabsid. Har man tur kanske man kan stjäla en bit rökt röding av en lapp.
[Ändrat av crazy 2005-04-14 kl 01:46]

Detta måste jag säga är riktigt ultralätt, jag ändrar mig genast. Detta är riktigt ultralätt mitt förslag kan bara räknas som en billig kopia av orginalet. Allt annat är trams.

MVH
Krister
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar