Veckotävlingen

Nyinförskaffat fiskekort för Svartån, packning innehållande utrustning för flugfiske, spinnfiske UL och snäppet upp, mete samt spinnfiske ala Abumatic. Finns ingen mening med att kompromissa...:rolleyes:
Härmed anmäler jag fiske lördag och söndag. Fredagens äventyr är redan anmält..... Skitfiske!!
IMG_20220413_204120418.jpg

IMG_20220415_125318747.jpg

Kanalen, som går i nord-sydlig riktning, och nordlig vind är ingen bra kombination. På något vis fungerar topografin som en vindtunnel så de 5 m/s med 14 m/s i byarna blir - eller upplevs i vart fall - som närmare 10 m/s och det dubbla i byarna. Vinden pressade dessutom kallvatten genom kanalen så att det var väldigt strömt. Gissningsvis hade de gäddor som brukar finnas där uppsökt något behagligare ställe. På gångbryggan i Älmsta var det måttligt behagligt så jag bröt efter en timmes, resultatlöst, fiske.

Ska jag bli utfiskad av Trassel igen?!

Nä, efter en timmes behagligt fiske så havererade min 120:a efter ett generaltrassel. (Fråga inte hur det gick till). Det sofistikerede bromssystemet på rullen ville inte mer och det gick inte att veva in lina.... Efter en stunds fibblande och meckande stod valet att skicka rulljäveln i Svartån eller räkna till 10 och dra mig tillbaka med svansen mellan benen.... Nåväl, imorgon blir det nya tag med haspel och aningen modernare redskap...
Blev 0 idag men en skön stund, så länge den varade...

Nä, efter en timmes behagligt fiske så havererade min 120:a efter ett generaltrassel. (Fråga inte hur det gick till). Det sofistikerede bromssystemet på rullen ville inte mer och det gick inte att veva in lina.... Efter en stunds fibblande och meckande stod valet att skicka rulljäveln i Svartån eller räkna till 10 och dra mig tillbaka med svansen mellan benen....
Det låter som om linan letat sig in under linförarkåpan och snott sig tunt spolaxeln. Det händer när man spolat för mycket lina på spolen.

Visa bilaga 38748

Kanalen, som går i nord-sydlig riktning, och nordlig vind är ingen bra kombination. På något vis fungerar topografin som en vindtunnel så de 5 m/s med 14 m/s i byarna blir - eller upplevs i vart fall - som närmare 10 m/s och det dubbla i byarna. Vinden pressade dessutom kallvatten genom kanalen så att det var väldigt strömt. Gissningsvis hade de gäddor som brukar finnas där uppsökt något behagligare ställe. På gångbryggan i Älmsta var det måttligt behagligt så jag bröt efter en timmes, resultatlöst, fiske.

Jiggen ser tidsenlig ut för utrustningen också.
Jag har ett ”gammalt” spö ifrån Abu som skulle göra sig bra med en abumatic. Så nästa år kanske. Skulle vara kul att stöta på lite folk på kusten när man går runt med en abumatic.

Idag blev det ett kortare pass på kusten.
Blev först störd av en båt som skulle fiska väldigt nära där jag var ett tag. Sedan när jag rört mig bortåt så såg jag vak en bit bort. Rörde mig ditåt. Efter ett tag började det vaka igen lyckas fick så klart sånt trassel att saxen fick åka fram för att reda ut det. Men när jag fått på en ny spets så hände det grejer. Då högg det nog på första kastet och första havsöringen på fluga landades.

11 poäng.

Bilagor

• 22D47830-ECF3-43AE-A97E-37F50D1C258C.jpeg
    22D47830-ECF3-43AE-A97E-37F50D1C258C.jpeg
    458 KB · Visningar: 41
Skulle vara kul att stöta på lite folk på kusten när man går runt med en abumatic.
Det var min ursprungsplan och jag hade rotat fram tt lämpligt åttafots spö men i den vind som råddekändes det inte som någon bra (eller ens genomförbar) idé att stå på öppenn kust och kasta. Med en Abumatic.

Idag blev det ett kortare pass på kusten.
Blev först störd av en båt som skulle fiska väldigt nära där jag var ett tag. Sedan när jag rört mig bortåt så såg jag vak en bit bort. Rörde mig ditåt. Efter ett tag började det vaka igen lyckas fick så klart sånt trassel att saxen fick åka fram för att reda ut det. Men när jag fått på en ny spets så hände det grejer. Då högg det nog på första kastet och första havsöringen på fluga landades.

11 poäng.
Nice fish! Och det blir naturligtvis poäng. Borde strängt taget bli dubbla eller trippla för en kustöring på flugspö men nu är ju reglerna som de är. Grattis i alla fall till en vacker fångst!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg