Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Veckotävlingen
- Trådstartare lausvik
- Start datum
Nu gissar jag men det är nog ett gammalt ord för haj.Vad står hå för? Håkärring, håbrand, hågäl...
Det verkar som om du gissat rätt.Nu gissar jag men det är nog ett gammalt ord för haj.
Detta st¨r att läsa i SAOB:
HÅ hå4, sbst.1, m. l. r.; best. -en l. -n; pl. -ar.
Etymologi
haj; ss. enkelt ord bl. (bygdemålsfärgat längs västkusten) om pigghajen, Squalus acanthias Lin. (förr äv. använd till föda); förr äv. koll. ss. ämnesnamn. SkrGbgJub. 6: 91 (1588). 1. Tunna Håå. Stiernman Com. 2: 233 (1639). Hå; de sade, at den är en skön fisk at äta, när den intet är stor. Kalm VgBah. 142 (1746). Hå .. tillvaratages ej, är tvärtom mycket ovälkommen på krokarna. 5GbgVSH I. 1: 52 (1929). — jfr BLÅ-, PIGG-HÅ.
Vad står hå för? Håkärring, håbrand, hågäl...
Jag vet inte vad det står för. Engelska ordet för Håkäring är Greenland Shark. Jag har även hört Ishaj och det kommer även fram om man googlar på håkäring.
Hå kan stå för haj som Myggmat skriver, men jag har aldrig hört det.
”Vi har huvudsakligen sju arter av hajar i Norge och Skandinavien. Ingen av dem utgör någon fara för oss människor. De flesta trivs bara på större djup” lugnar oss Diana Zaera Perez vid Havforskingsinstituttet i Norge.
En av de kul sakerna med tävlingen är (tycker jag) att få lära sig andra arter än de man själv brukar fiska.
Av det som jag har hört från vänner i Harstad om håkäring så var det många håkäringar som åt levande, skadade och döda människor som låg i vattnet efter deras fartyg hade blivt torpederat av annat faryg eller ubåt under andra världskriget. Det var mycket blod i vattnet då och blod lockar hajar som sprids med havets strömmar.
Senast ändrad:
Håkäring kan vara farlig… vid förtäring. Om man vill undvika trimetylamin behöver man koka flera gånger och därefter torka. Surhaj (hákarl) är lite speciellt, 🙂
Idag har jag lärt mig något nytt genom att titta på Gordon Ramsey på Island och lagade mat.
Man kan äta fermenterad haj som görs av Brugd el. Håkäring men det tar runt 5-6 mån.
National Geographic - Gordon Ramsay: På ny mark
Gordon Ramsay dyker, klättrar, paddlar kajak, letar och fiskar under ett globalt äventyr på jakt efter världens mest otroliga mat. Upptäck dem bästa serierna, dokumentärerna, filmerna , schemalagd information , exklusivt videomaterial, avsnittsguider , bilder och mycket mer...Haverikommisionen...
www.natgeotv.com
Så blir fermenterad haj till på Island. En delikatess.
Man tar seden dit man kommer heter det ju. Så när jag var på Island för några år sedan åt jag självklart fermenterad haj, för det gör man där. Det var ganska oskyldiga små bitar som snabbt sköljdes ner med lite isländsk vodka. Det var inte gott, men helt klart en upplevelse. Här får vi hänga med...
tjock.se
Det mest spännande så här på sluttampen är kampen mellan mig och snipjägar´n som med den där jättegäddan ryckte till sig en tvåpoängsledning. Annars är ju Lennart, hur man än räknar, redan klar vinnare (igen) och ingen kan heller hota Ahvenets andraplats. Teoretiskt skulle Norgefiskaren kunna blanda sig i min och pagasons fejd men uta på oljeriggen utgör han inget hot.
Nu är det jobbet som kallar!! Åker ut på torsdag. Så skitfiske!!
Anmäler lite Marstrandsfiske på torsdag.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Veckotävlingen - anmälningar | Fiske | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg