Vecko tur med Kebnekaise

Har nu låglandsvandrat under 2002 med genomsnitt en tur varje månad på två tre dagar. Börjar att känna mig redo för vidderna och stillheten (Slippa allt mekaniskt ljud från sivilisationen). Funderar på att ta en vandrarvecka i fjällen med Kebnekaise som mål. Tänkte en dag på Keb. Med en övernattning före och en övernattning efter "toppturen".

Kan någon föreslå lämplig märkt led som medger detta?
Vilken årstid, månad lämpar sig för en fin upplevelse utan för mycket mygg under den varma delen av året? Fint om vi vid dagtid håller oss klart över nollan.
Vilken sida av Keb. Är mest lättvandrad?
Vi kommer att tälta.

Ola A.

Om du har en vecka på dig skulle jag föreslå at du utgår från Nikkaloukta och tar dig till Kebnekajse fjällstation. Där kan du gå med på en topptur och sedan fortsätta till Kungsleden. Den viker du norrut till Sälkastugorna för att sedan gå igenom Stuor Reittavagge till Vistasvagge som du följer ned till Nikkaloukta igen.

Dag 1, till Keb
2, topptur
3, till Kebnekåtan (eller vad den heter nuförtiden, mynningen av Koupervagge)
4, Nallo
5, en bit förbi Vistasstugan
6, ner mot Nikkaloukta
7, fram till Nikkaloukta och bussen hem

Lägg gärna in en extradag ocksaå (dag 2 kan ju regna tex).

mvh Christian

Härlig tur

Tycker det lät som ett mycket bra alternativ, det är så att man själv blir sugen. Ett annat alternativ är att gå Kungsleden(då helst med Kebne som slutstation), men där är det dock ofta mycket folk. Vill man vara mer enslig så är det vid sidan om man skall gå och då passar tidigare föreslagen tur bra.

När jag har varit uppe och vandrat har det varit i början av augusti vilket har passat bra. Dels har det varit myggfritt och dels har det varit mycket vackert väder. Vill man att det skall vara lite mindre folk skall man gå senare, när skola och arbeten dragit igång igen.

Fråga till chralm

Ni skriver -"Gå med på en topptur". Betyder det att det är en grupptur som man deltar i? Är det för svårt för en första gångare för Keb. att ta sig till toppen?

Ola A.

Guidad

Hej!

Den guidade toppturen, från fjällstationen, går via Östra leden. Den är lite kortare än Västra leden, som rekommenderas de som går på egen hand - och som inte har kunskap om dels vandring på glaciärer, dels klättring.

Fördelar med att gå med på toppturen på Östra leden är till exempel:
Kunniga guider som visar vägen.
Omväxling - du får under säkra förhållanden vandra på glaciärer och utföra lite enklare "klättring". Västra leden lär vara sten, sten, sten, sten...
Östra tar kortare tid än Västra leden - men räkna ändå med att det blir en ansträngade heldag.

Och är det som det var i somras, barsmält och isigt värre på själva toppglaciären, kan det vara tryggt att ha guider från fjällstationen med, utrustade med rep, stegjärn och isyxor, som ser till att man tar sig hela vägen upp :)

Go' tur!

/Göran

Re: Fråga till chralm

Olaa; sa:
Ni skriver -"Gå med på en topptur". Betyder det att det är en grupptur som man deltar i? Är det för svårt för en första gångare för Keb. att ta sig till toppen?

Ola A.

Ja det var det jag menade. Jag har själv varit uppe två gånger. Första gången via Västra leden, lättgången men tartid. Andra gången Durlings led, som utgår från Singivagge. Den är lättgången, men om ni inte har någon större fjällvana skulle jag föreslå att noi går med stationens guider på östra leden.

Ytterligare en variant är att ni slår läger nära stationen och tartoppen, en annan dag tar ni sen Toulpagorini på egen hand och en tredje följer ni med på Glaciärtur med stationens guider. Ni kan också ta några dagar i Tarfala med tältet och gör en dagstur upp i Svarta passet (runt sjön och up i passet mellan Kebnepakte och Kaskasapakte (tror jag).

Den siat varianten gjorde jag första gången jag var i keb, och man fick se toppen, Toulpagorni, glaciärerna samt TArfala.

mvh Christian

Är i samma sits som Ola här, har vandrat flera år nere i låglandet men har aldrig haft tid att ta mig upp till fjällen.

Jag hade tänkt mig en tur från Abisko-Keb-Nikkaloukta. Men hur är förbindelserna från Abisko och Nikkaloukta?

Till abisko går det tåg hela vägen (på väg till narvik). Till och från Nikka är det buss som gäller till kiruna för vidare transport. Om jag inte minns fel går det några turer per dag om det inte är helg eller liknande.

/Robin

Fråga till chralm

OK!
Var kam man finna information om dessa guidade turerna? Jag tänker väl planera för en tur utanför turistsäsongen så att man får vara lite för sig själv. Som du nämner passar augusti och senare fint för mig.
Tacksam för all hjälp!

Ola A.

Guidade topturer

Hej.
Åtminstone under sommarsäsongen så anmäler man sig till de guidade topturerna (Östra leden) genom att skriva upp sig på en lista vid keb fjällstation dagen innan man ska upp. Risken finns att listan är fulltecknad och då får man vänta till nästa dag. Så vitt jag vet så kan man inte förhandsboka en plats i gruppen.

mvh/Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg