Här kan ni läsa om en som verkligen använt/använder konceptet: http://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/
Bara för att vara övertydlig, jag använder konceptet och beskrev mina erfarenheter, inte bara funderingar.
Och som sagt, att sova i fuktspärrpåse tycker jag är positivt, använder det gärna upp till temp. runt och t o m över nollan, även om fukten inte fryser i sovsäcken så kan vädret göra torkningen vansklig. Har inte heller upplevt att det blir något svettbad i sovpåsen.
Att vara aktiv i fuktspärrkläder har jag också testat. Och förkastat, dels är risken för överhettning stor, dels saknas anledning tycker jag - på en vecka tio dagar i vinterfjället klarar jag mig fint med det vanliga dvs byta regelbundet på fötterna och reglera övrig klädsel efter temp.
Men visst, med fuktspärrkläder som bärs direkt mot huden slipper en ju genomdränkt underställ, så jag skulle nog kunna tänka mig att ompröva konceptet för fötterna, eftersom det är ett lager man inte varierar under dagen.
//J