Vaxa skor

alven; sa:
Värma till vilka temperaturer då?

"Inte för varmt", är väl regeln.
Jag minns nån artikel i Utemagasinet för nåt år sen, där de tar upp just detta och låter ett antal kunniga yttra sig just om skillnaden i impregneringsbehov mellan tex mex och "nix tex".
En gissning är att det ska vara mellan kroppsvarmt och femtio grader, men lämnar gärna över frågan till Señor Lindholm så att jag slipper få skäll om nån pajar sina 2500-kronorskängor. :)

Huvudsaken är väl att vaxet smälter så att det sugs in kapillärt (eller nåt), utan att för den skull vara så varmt att lädret skadas.

Hårföhn och solsken.

Jag har sedan många år använt hårföhn för att arbeta in vax i läderkängor och dito kängor ( utan membram )och det har fungerat bra.

Vaxet tränger in så att vaxlagret blir slitstarkt och värmen från föhnen skadar inte lädret.

En annan bra metod som går att nyttja mars till september är att vaxa skorna, ställa dem mot en vägg i solskenet ett tag. När vaxet blivit nog varmt av solen så arbetar man in det förhand.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg