Internationale Bestürzung.
M3tess; sa:
Va? Så nu har jag köpt gore-tex i onödan?
Är du säker på att membranet inte fungerar längre?
I så fall kan man ju undra varför de på Naturkompaniet
rekommenderar att man ska vaxa? Verkar ju illa värre.
Hej igen Marie,
nää, inte har du köpt det i onödan!!
Själva membranet kom ju inte i kontakt med vaxet, men hela systemet funkar ju bara om
alla lager släpper igenom vattenånga eller vad det nu är som brukar bildas där inne i skons mörker.
Nu finns det ett totalt fuktstopp. Inte precis gummistövelliknande, så klart, men själva vaxhinnan släpper igenting igenom, vare sig det kommer inifrån eller utifrån.
Och just detta är ju meningen men en omsorgsfull vaxning. Nu kan jag inte ens hyckla och påstå att just din vaxning inte var så jätteomsorgsfull, för du beskrev ju att det fanns
gott om vax på skon.
Men men...
Varför jag tycker att membranköpet inte var i onödan?
Vitsen med en membran är ju att den är absolut vattentätt (@alla: ingen hårklyveri-diskussion om "absolut", tack!!) och någorlunda ångporös. Måttet "någorlunda" definieras här genom faktorerna tid och mängd. Men för eller senare skall all ånga kunna passera membranen. Vitsen med en membran är alltså inte att man inte alls svettas, utan att man - något förenklat sagt - kan torka under membranet medan regnet plaskar på.
I ditt konkreta fall kommer ångutsläppet att ske lite långsammare men det kommer att ske i alla fall. Visserligen sa jag att vaxhinnan är tätt, men jag sa också att det inte är någon gummistövel. Det kommer att uppstå små små sprickor i vaxhinnan så snart du använder stövlarna och går med dem. Regndropparna kommer fortfarande att hoppa över dessa små små sprickor, men ångan kommer ut. Fast lite långsammare som sagt.
Jag sammanfattar:
A. Fundera inte längre på den saken. Nästa gång tar du spray.
B. Gå till Naturkompaniet och ställ till med en ordentlig scen. Om de verkligen rekommenderade vaxning så kommer jag på bara tre tänkbara förklaringar till det:
1. De har inte
fattat hur en membran funkar.
2. De
vet att membranet är så uselt att det inte uppfyller vattentätthetskravet.
3. De är ena riktiga pessimister och/eller teknikskeptiker som tror att membraner är nymodigt sattyg och som helst hade velat sälja dig en rejäl gummistövel.
I alla fall ligger vaxning av membranskor utanför alla trosbekännelseliknande toleransmöjligheter. Tror jag.
Gå till de och säg att deras råd har orsakat
internationell bestörtning i expertkretsar, javisst.
Men öva först framför spegeln, för du borde absolut inte flina medan du väser fram det...
Ha det,
/Georg