Vaxa plastkajak?

Har aldrig vaxat min glasfiberkajak och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Har inte den orken eller viljan tror jag i alla fall, fast man ska aldrig säga aldrig. Är det inte massa arbeten innan att den måste vara helt nytvättad med nåt sorts medel (kemi) och varmt vatten sen avsköljd med vatten och till sist vara helt snustorr innan man vaxar? Ska inte vaxet även inarbetas på något mekaniskt sätt med trasa eller värme?

Men har du märkt nån kännbar skillnad när du paddlar att du verkligen glider snabbare framåt?


det är superenkelt att vaxa en kajak. Ställ upp den på pallbockar för bra arbetshöjd.

Tvätta kajaken med hink och trasa med milt schampo för båtar eller husvagnar - inte bilschampo pga det är för starkt. skölj av med vattenslang och torka av den med en trasa, den måste inte vara 100% torr.

Jobba in bil/båtvax med en trasa - ingen kraft behövs, utan bara jobba in vaxet löst.

När hela kajaken är vaxad så måste man vänta tills vaxet har torkat in.
Efter 1st öl brukar det vara lagom...

Sen är det enkelt med en polerduk att gnida upp en rejäl glans.
Det går åt några öl och det är inget jättejobb, helt klart värt det!
Polerdukar och vax finns på alla bensinmackar.

Jag inbillar mej att det blir bättre glidtal men det är nog mest teoretiskt.
Största skillnaden är att kajaken blänker som att den är helt ny och det fastnar inga alger eller pollen på den - kajaken är helt ren när man tar upp den och den har torkat.

Testa att vaxa så ser du att det är inte speciellt mycket jobb med den lilla ytan.
Första gången en kajak blir vaxad får man troligtvis vaxa den 2ggr tills ytan är blank, sen är det superenkelt om man vaxar den 2-3ggr/år, 5min för att jobba in vaxet och 15min för att polera upp ytan med 20-30min torktid emellan.
 
det är superenkelt att vaxa en kajak. Ställ upp den på pallbockar för bra arbetshöjd.

Tvätta kajaken med hink och trasa med milt schampo för båtar eller husvagnar - inte bilschampo pga det är för starkt. skölj av med vattenslang och torka av den med en trasa, den måste inte vara 100% torr.

Jobba in bil/båtvax med en trasa - ingen kraft behövs, utan bara jobba in vaxet löst.

När hela kajaken är vaxad så måste man vänta tills vaxet har torkat in.
Efter 1st öl brukar det vara lagom...

Sen är det enkelt med en polerduk att gnida upp en rejäl glans.
Det går åt några öl och det är inget jättejobb, helt klart värt det!
Polerdukar och vax finns på alla bensinmackar.

Jag inbillar mej att det blir bättre glidtal men det är nog mest teoretiskt.
Största skillnaden är att kajaken blänker som att den är helt ny och det fastnar inga alger eller pollen på den - kajaken är helt ren när man tar upp den och den har torkat.

Testa att vaxa så ser du att det är inte speciellt mycket jobb med den lilla ytan.
Första gången en kajak blir vaxad får man troligtvis vaxa den 2ggr tills ytan är blank, sen är det superenkelt om man vaxar den 2-3ggr/år, 5min för att jobba in vaxet och 15min för att polera upp ytan med 20-30min torktid emellan.
Glidtalet mot mattan i min kajakförvaring blir i alla fall bättre - den glider i lättare mot heltäckningsmattan som polstrar min förvaring i alla fall. den blir också lite lättare att göra ren med vax på. Om det glider bättre i vaten har jag ingen aning om.

/Patirk som vaxar någon gång då och då
 
det är superenkelt att vaxa en kajak. Ställ upp den på pallbockar för bra arbetshöjd.

Tvätta kajaken med hink och trasa med milt schampo för båtar eller husvagnar - inte bilschampo pga det är för starkt. skölj av med vattenslang och torka av den med en trasa, den måste inte vara 100% torr.

Jobba in bil/båtvax med en trasa - ingen kraft behövs, utan bara jobba in vaxet löst.

När hela kajaken är vaxad så måste man vänta tills vaxet har torkat in.
Efter 1st öl brukar det vara lagom...

Sen är det enkelt med en polerduk att gnida upp en rejäl glans.
Det går åt några öl och det är inget jättejobb, helt klart värt det!
Polerdukar och vax finns på alla bensinmackar.

Jag inbillar mej att det blir bättre glidtal men det är nog mest teoretiskt.
Största skillnaden är att kajaken blänker som att den är helt ny och det fastnar inga alger eller pollen på den - kajaken är helt ren när man tar upp den och den har torkat.

Testa att vaxa så ser du att det är inte speciellt mycket jobb med den lilla ytan.
Första gången en kajak blir vaxad får man troligtvis vaxa den 2ggr tills ytan är blank, sen är det superenkelt om man vaxar den 2-3ggr/år, 5min för att jobba in vaxet och 15min för att polera upp ytan med 20-30min torktid emellan.
Ja det låter ju inte så otroligt svårt utan tämligen ganska enkelt jag har dock ingen vattenledning där jag förvarar kajaken dock nära till en sjö. Skulle ju kunna stå nere vid sjön och göra det (självklart med ett antal meter till vattnet). Men funkar det att använda sjövatten till vaxning?
 
Men funkar det att använda sjövatten till vaxning?
Ja det funkar definitivt att tvätta kajaken med sjövatten och bil/båtschampo. Bara att hämta några hinkar.

Rent krasst tror jag att även havsvatten funkar pga att vattnet är ju bara till för att göra kajaken ren innan vaxning och den ska torkas nästan helt torr innan vaxning.

Enda viktiga när man vaxar är att man inte står i direkt skarpt solljus pga att vaxet torkar in för snabbt då.
Bäst är skugga och att det blåser lite bris som torkar in vaxet perfekt.

Här är en bra youtubevideo som visar hur enkelt det är.


Jag har en sån här polermaskin:


men jag upptäckte direkt att den blir bara jobbig att använda på en kajak pga alla kurviga vinklar, så en vanlig vaxduk och polerduk för hand är 100ggr smidigare på en kajak.
 
Sugen inte en helt slät yta fast i vattnet?
Tänker skidor i snö behöver en ojämn struktur på belaget för att glida bra. Är belaget slätt utan perforering så suger det fast i bötsnö oavsett typ och mängd valla
Ett spjut och en golfboll flyger längre i luft pga perforeringen
 
Sugen inte en helt slät yta fast i vattnet?
Tänker skidor i snö behöver en ojämn struktur på belaget för att glida bra. Är belaget slätt utan perforering så suger det fast i bötsnö oavsett typ och mängd valla
Ett spjut och en golfboll flyger längre i luft pga perforeringen
Jag har ingen aning om sånt men det där med golfbollen har jag hört.
 
Sugen inte en helt slät yta fast i vattnet?
Tänker skidor i snö behöver en ojämn struktur på belaget för att glida bra. Är belaget slätt utan perforering så suger det fast i bötsnö oavsett typ och mängd valla
Ett spjut och en golfboll flyger längre i luft pga perforeringen

Jo, det är rätt.

Vatten glider lättare mot vatten än mot en fast yta. Att polera botten av ett flytetyg gör inte att det "glider" lättare genom vattnet, snarare tvärt om.

Man har laborerat en del med "sharkskin" och olika typer av "fiskfjäll" med blandade resultat och att få det lönsamt för svenssons kanoter eller fritidsbåtar är omöjligt.

En polerad och/eller vaxad yta är ju dock lite enklare att hålla ren
 

Liknande trådar