Vaude power lizard sul 1 2p

Jag letat ett bra tält för solovandring infjällen och ibland för mig och min son (9år). Nu går vi med bergan trollhetta 3 (3,5kg) som är toppen (även på vinterturer) men skulle vilja ha ett lättare. Vad tror ni om vaude power lizard 1-2p? Lätt och relativt billigt (3700) Är det tillräckligt stabilt för fjäll och hur står det sig på en vintertur?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inget för vintertur. Rekommenderar den större modellen, 2-3p, som ger en hel del mer yta för några futtiga hekton extra. Fantastiskt lätt och litet när det är nerpackat.

Jag letat ett bra tält för solovandring infjällen och ibland för mig och min son (9år). Nu går vi med bergan trollhetta 3 (3,5kg) som är toppen (även på vinterturer) men skulle vilja ha ett lättare. Vad tror ni om vaude power lizard 1-2p? Lätt och relativt billigt (3700) Är det tillräckligt stabilt för fjäll och hur står det sig på en vintertur?

Jag skulle inte heller rekommendera Power Lizard till en vintertur. Det är plastspännen som håller fast tältstången som jag inte tror håller för rejäl kyla. Men som sommartält är det utmärkt, men jag skulle gå upp till 2-3p om det är två som ska sova i det. Större, men inte så mycket tyngre.

Yes ser nu att power lizard 2-3 är obetydligt tyngre för mer utrymme! Tack! På vintern kan jag ta gamla tältet i pulkan, då är vikten inte lika viktig.

Jag och min lilla familj (fru och tvååringen) har ett power lizard 2-3 som använts en säsong nu. Lagom utrymme för oss tre men samtidigt lätt för enmansturer då det ger rikligt med utrymme både i innertälter och, om man knäpper loss delar av innertältet, även i absiden.
Om man ska prata nackdelar så saknar jag möjligheten att sova med endast myggnät i innertältsdörren. Varma myggiga sommarnätter skulle jag ha uppskattat den möjligheten. Nu består endast en liten del av innertältsdörren av myggnät som ventilation, dvs inte reglerbart. Jag gissar att det är en tradeoff man gjort för att spara vikt.
PL är dessutom lite längre och högre än flera av konkurrenterna vilket tilltalade mig som är relativt lång. Tältet är dock inget vintertält, som tidigare sagts men duger väl till nöds.
I övrigt är vi väldigt nöjda med tältet både som solo- och som familjetält.
Lycka till med ditt tältköp!

Forummedlemmen Kaktusen har skrivit en högklassig och mycket utförlig recension av tältet. Du hittar den här.
Jag gillade tältet högt när jag själv försökte komma fram till ett köpbeslut; det slutliga valet stod mellan just PL och Helsports Ringstind Superlight. Det i princip enda som fällde avgörandet till Ringstinds fördel var att det i motsats till PL har en "vänsterhängd" ytterdörr (dvs den högra delen av absiden är fast, när man tittar ut från tältet). I övrigt hade jag ju föredragit det mycket rejälare golvet m fl fina detaljer.
"Vänsterhängd" dörr råkade passa mina personliga rutiner bättre, men det finns också en generell aspekt: tältar man mest i områden med förhärskande västlig vind (som t ex de norska fjällen), så fungerar det ju bättre med fast höger absiddel, om man vill ha entrén södervänd.
PL får man sätta upp med öppningen norrut för att få skydd för västvinden med öppen dörr, så det blir svårare att ta vara på solskensstunderna.

Jag har ocksa ett vaude power lizard sul 1-2, och skulle nog tycka det var lite trangt for tva person. Precis som ovriga har sagt, och som du ar inne pa, sa skulle jag ga upp en storlek. Annars ar det inget som helst fel pa taltet, speciellt inte om du koper den nya modellen med 8.7mmsstangerna fran DAC. Den aldre modellen har 7.5mm. Jag (180cm) kan faktiskt sitta upp nagorlunda utan att sla i yttertaltet. innertaltet slar jag dock i.

Ang om det passar pa vinter. Jag ar nog mer av asikten att man inte skall stirra sig blind pa arstiden utan mer vilket vader man har risk att raka ut for. Om du overnattar i en skog sa ar ofta vind och nederbord ett mindre problem. Fast man kan val saga sa har, att jag skulle nog dra mig for att sla upp det pa kalfjallet nar det ar risk for sno.

Byt garna ut linorna pa langsidorna (de ar ganska korta), och ta med dig nagra y- eller v-pinnar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MultiS Vaude Campo Arco 2P Prisvärt? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg