Vattentemperaturen och Klädval?

Frågan har varit uppe tidigare så jag avstår från att kommentar hur just jag tycker att man ska prioritera, resp var gränserna går.

Dock slår det mig apropå neoprenhandkar, att det är ganska lätt att vänja sig vid att paddla barhänt (vid bråttompaddling), eller med poogies - som gör att man under mycket griniga förhållanden kan paddla skyddat trots känsla av bara händer mot paddeln.

Nackdelen med detta är naturligtvis när man hamnar i spat. Poogies eller barhänt blir ju efter plurr samma sak och fingrarna kommer sannolikt att relativt snabbt bli obrukbara. Därmed minskar möjligheter att klä av sig, vrida ur blöta kläder osv - i den mån det nu var en bra lösning.

olle11; sa:
skrinnare; sa:
Sist jag kollade var det 3 grader i mitt paddelområde, Ålands hav. Dvs, att hamna i vattnet är fullt jämförbart med att hamna i en isvak, förutom att det inte finns någon iskant att ta sig upp på. Dessutom är det en utopi att tro att man med blåfrusna fingrar ska kunna hålla sig kvar vid en kajsejsad kajak. Ska man ut i kajak på våren gäller bara något av följande tre:
Torrdäkt
En fena på eskimåsväng
Hålla sig mycket nära land (i princip så man bottnar).

Hösten är istället den fina tiden för paddling. nollgradigt i luften men ofta varmt i vattnet.

Bsäte Skrinnare, du skräms med ord som "utopi" och "bara något av följande"...

Du har som skrinnare knappast torrdrält på dig, bra kläder paddelkläder behöver inte vara dyra, eller torrdräkt. Men genomströmningshämmande är bra! Att prova är dem är bättra! (Och det gäller även för övrigt även torrdräkten... Läcker den? Hur känns köldchocken på hals och huvud?)

På händerna är neoprenhandskar bra. Om man vill fundera på känseln i fingrarna alltså... Funkar fint, kanske lika bra som de handskar du har kring isdubbarna. Kanske bättre...

Jag är inte bara skrinnare, utan även paddlare...

Visst, jag håller med dig fullkommligt, bra handskar och genomströmningshämmande kläder är mycket bra. Men det kräver fortfarande att man någorlunda fort kommer upp i kajaken igen.

Så ok då, variant fyra, bra kläder och sällskap eller
räddningssystem.

Med normala kläder är man inte kapabel att göra ett dugg efter ungefär 5-10 minuter i kallt vatten. Provade det skarpt en gång. Det slutade lyckligt, men är inget jag vill göra igen.

Med en bra torrdräkt med huva, fötter och neoprentumvantar samt flytväst ska man kunna klara sig i en timme i fyragradigt vatten enligt standarden för räddningsutrustning till sjös. Inte ens det är speciellt mycket tid om man inte kommer upp i kajaken igen.
[Ändrat av skrinnare 2007-04-16 kl 11:24]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P-E Lurigt klädval nu Paddling allmänt 7
Kroppe Klädval vid regn? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg