Vattentemperaturen och Klädval?

Hejsan,

Jag är ganska ny till att paddla och har lite frågor..Tror ni att det blir för varmt att paddla i paddelbyxor(vattentäta med neoporenmuddar) och paddeljacka(också den med muddar och dylikt) i detta väder? Satte på mig grejerna inomhus idag och svettades som sjutton. Vad rekommenderar ni att ha under en paddeljackan?

Finns det någon som vet vattentemperaturen i Vänern(kinneviken) för tillfället? Har försökt att hitta en sida på webben med lite siffror men utan resultat.

Med vänliga hälsningar,

Hendrik

Vet bara att det fortfarande är väldigt kallt i Kinneviken (fast det är det ju året runt ;-)). Visst tar det emot att dra på sig alla kläder när det är så fint ute men det är ändå ett självklart val så här års. En stund i vattnet utan kläderna övertygar de flesta. Ok, varmt blir det men jag kan inte tycka att det gör så mycket i sammanhanget. Kompensera det du svettas med vätska bara så är problemet löst.

Själv brukar jag använda ett syntetunderställ under jackan, men då har jag neoprenlong johns som går upp över axlarna. Problemet med delad dräkt, till skillnad från torrdräkt, är att det finns flera ställen där vattnet kan leta sig in. Kommer det in mycket vatten under skalet så finns det ju inget som isolerar mot kylan. Visserligen så minskar vattencirkulationen runt kroppen av avkylningen tar längre tid så en skyddande effekt kan man få ändå. Om din jacka och dina byxor släpper in mer än lite vatten så skall du nog tänka på ett isolerande lager också.
[Ändrat av rockyb 2007-04-15 kl 09:03]

Just nu!

Just nu är det ju fantastiskt varmt i luften, och tokjävlarkallt i vattnet. Just nu kan det därför vara ypperligt bra för dig, tillsammans med omdöme, ombyte och kamrat, att prova just ditt (dina olika?) klädkoncept.

Mitt klädval och ditt behöver inte vara samma. Vi är alla individer. Prova.

Perfekt just nu! :)

Själv föredrar jag att paddla utan våtdräkt eller torrdräkt i temperaturer som denna helg. Paddlar man intensivt blir det olidligt varmt. Jag väljer istället lämpligt väder (lite vind/vågor) och paddlar strandnära. Min paddeljacka (tunn sådan i "andastyg") åker endast på i ruskväder.

Det finns många olika sätt att bete sig i kajak. Mitt är baserat på motion/naturupplevelse, ej att utmana naturen. SKulle jag ha ambitionen att till varje pris ge mig ut på öppet vatten, långt från stranden, i endast ett fåtal graders vattentemperatur, blev det förmodligen torrdräkt.

Eskimåsväng

Avgörande är nog hur säker du är på eskimåsvängen. Själv hade jag vattentät heldräkt när det begav sig, kompenserade detta med regelbundna dopp genom eskimåsväng. Blött hår kyler bra. Annars var våtdräkt det självklara valet för de flesta. Hamnar man i plurret så blir ju vattnet uppvärmt till slut. När det gäller paddling på öppet vatten krävs nog havskajak och nära land om man är osäker på e-svängen. Skärgårdsajak endast strandnära. All paddling ovan kräver sällskap och vana av räddning. Vattnet är obetydligt varmare än på vintern, bara någon grad.

/Trygghetsnarkomanen

Jag väljer strandnära

Med en skärgårdskajak, har en sådan och behärskar ej roll samt att man ramlar ur sittbrunnen om man skulle försöka, så väljer jag strandnära vatten med begränsad sjögång nu när det är rejält kallt i vattnet.

På kroppen under kapellet har jag mina trogna fleecebyxor, ullfrottesockar och sandaler. Ovan kapellet en tunn syntetundertröja, en ullfrottetröja, flytväst och en tunn trelagers Gore-Tex anorak, samt lämplig mössa på huvudet och paddelhandskar på paddeln. Paddlar på morgonen, oftast.

Tanken är att om jag skulle kapsejsa, har aldrig vält ofrivilligt med min kajak, så tar jag mig snabbt iland innan jag blir allvarligt nerkyld. Väl i land så kan jag vrida ur kläderna sätta på mig dom och hålla värmen någorlunda. Men som sagt det är aldrig testat.

krångla inte

Skall du paddla för motion och rekreation? Ta i så fall på dig något lätt och ledigt, typ en träningsoverall som andas, se till att du sitter bra och och att kläderna är bekväma.
Skall du jaga säl med harpun är det nog våtdräkt som gäller.

Hitta din egen stil och innan dess, köp inte en massa dyra kläder, det behövs inte!

Re: krångla inte

nykter; sa:
... Ta i så fall på dig något lätt och ledigt, typ en träningsoverall som andas, se till att du sitter bra och och att kläderna är bekväma... Hitta din egen stil och innan dess, köp inte en massa dyra kläder, det behövs inte!

Frågan gällde framförallt kallt vatten och risken att drutta däri. Egen stil kan väl vara väl så bra. Dyra kläder är inte nödvändiga... Jag håller med så längt och vidhåller; prova gärna din träningsoverall (eller whatever) i de vattentemperaturer du rör dig i, om (jag menar om!) du tror att det finns den minsta risk att just "drutta däri".

Personligen, vill jag gärna ha mer cirkulationsdämpande än just en träningsoverall. Men så kör jag också en del längre överfarter... Omdöme är ordet man skall smaka på.

Så kära trådstartare, som parafras till ovan: Hitta ditt eget omdöme, lyssna inte på en massa dyra råd, det behövs inte... (Inte mina heller.)

Men nu i helgen - med sommarvärme - det gick ju inte att ha på sig kläder knappt alls. Själv tar jag mig fram i en stabilare farkost (roddbåt), men känner likväl att jag är chanslös mot kylan om båten skulle kapsejsa.

Vill man ut på våren måste man väl prioritera ner säkerheten ett snäpp till förmån för upplevelsen? Men förstås inte vara dumdristig...

krångla inte

Självklart tycker också jag att ett bra omdöme är viktigast av allt. Ville bara med mitt förra inlägg poängtera för en "ganska ny paddlare"(trådstartare) att utrustning/klädsel inte behöer vara så dyrt och krångligt. Inte heller paddlingen. Paddlar mycket i Kalmarsund och tar alltid det säkra före det osäkra

Sist jag kollade var det 3 grader i mitt paddelområde, Ålands hav. Dvs, att hamna i vattnet är fullt jämförbart med att hamna i en isvak, förutom att det inte finns någon iskant att ta sig upp på. Dessutom är det en utopi att tro att man med blåfrusna fingrar ska kunna hålla sig kvar vid en kajsejsad kajak. Ska man ut i kajak på våren gäller bara något av följande tre:
Torrdäkt
En fena på eskimåsväng
Hålla sig mycket nära land (i princip så man bottnar).

Hösten är istället den fina tiden för paddling. nollgradigt i luften men ofta varmt i vattnet.

skrinnare; sa:
Sist jag kollade var det 3 grader i mitt paddelområde, Ålands hav. Dvs, att hamna i vattnet är fullt jämförbart med att hamna i en isvak, förutom att det inte finns någon iskant att ta sig upp på. Dessutom är det en utopi att tro att man med blåfrusna fingrar ska kunna hålla sig kvar vid en kajsejsad kajak. Ska man ut i kajak på våren gäller bara något av följande tre:
Torrdäkt
En fena på eskimåsväng
Hålla sig mycket nära land (i princip så man bottnar).

Hösten är istället den fina tiden för paddling. nollgradigt i luften men ofta varmt i vattnet.

Bsäte Skrinnare, du skräms med ord som "utopi" och "bara något av följande"...

Du har som skrinnare knappast torrdrält på dig, bra kläder paddelkläder behöver inte vara dyra, eller torrdräkt. Men genomströmningshämmande är bra! Att prova är dem är bättra! (Och det gäller även för övrigt även torrdräkten... Läcker den? Hur känns köldchocken på hals och huvud?)

På händerna är neoprenhandskar bra. Om man vill fundera på känseln i fingrarna alltså... Funkar fint, kanske lika bra som de handskar du har kring isdubbarna. Kanske bättre...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P-E Lurigt klädval nu Paddling allmänt 7
Kroppe Klädval vid regn? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg