Jag har testat lite olika underställ vid både paddling med torris under årstider med kallt vatten och vandring. Det mest systematiska testen var nog när jag testade ett antal olika under en längre vandring i Anderna med + 18 - 20 C dagtid och - 8 - 13 C nattetid. Mina högst personliga erfarenheterna är:
Siden - Skönt mot kroppen och bra som underställ så länge du inte blir svettig. Därefter fungerar det lika dåligt som bomull - suger åt sig fukt och kyler.
Syntetställ - fungerar bra och håller mig torr men kyler något om jag blir ordentligt svettig. Odör efter några dagar.
Syntetbrynja - fungerar kanonbra för mig. Håller kroppen torr och värmer inte alltför mycket.
Ullunderställ - ett tunt ullunderställ är min favorit när det är kring nollan och medelhög aktivitet.
Ullbrynja - favoriten vintertid och kombineras gärna med ett tunnare ullunderställ om det är riktigt kallt.
Vintertid samt tidig vår och sen höst paddlar jag oftast med ullbrynja med en tunnare ull-t-shirt över. Är det riktigt kallt har jag en tunnare fleecetröja som jag har klippt av i höjd med ärmhålen och använder den som en arm och skuldervärmare.
Försommar samt under en bit in på hösten använder jag en syntetbrynja. Värmer inte alltför mycket och håller mig skapligt torr även om jag blir svettig.
Egentligen inser jag att jag oftast sitter med tuben till kapellet uppdragen under armarna och med flytväst utanpå det. Det är svårt att inte blir för varm på överkroppen. Huvudsaken är att understället håller mig hyfsat torr.