Vattentemperatur och torrdräkt

Jag klarar inte att ta mig upp med min kassa kropp, men simma, DET kan jag. Jag har fö. simmat därute hela vintern. 1 km i veckan bland isflaken ger bra träning.

Första gångerna är det en skitskum känsla att bara glida ner som en säl och inte känna att det är kallt, bara behagligt att kunna ligga där och flyta. Sen blir det den naturligaste sak i världen att simma dit man vill om terrängen i land är för oländig.

Ett tips bara: för att inte dra blickarna till sig och ev. få sjöräddningen efter sig så promenerar man, fikar och har det gott i dagsljus och simmar när det blivit mörkt. Ryggsim med navigation efter stjärnorna har jag blivit riktig fena på i vinter. :)

till Teknikern

Du har ju beställt en Hobie Sit.on.top! Du kommer lätt att kunna ta dig upp i kajaken. Mitt tips: det är enklast att ta sig ombord från aktern. Men det kommer du garanterat att fixa på Hobien (Revo eller Adventure blir det va?) De som kör surfski vittnar om hur enkelt det är att ta sig ombord på dessa. Hobien är säkert 4 gånger stadigare när man väl är ombord. Det är då inga problem att placera sig tillbaks i sitsen. Berätta när du fått din Hobie!

Det blev en Revo, jag tror den passar mig bäst efter vad jag läst och fått höra. Troligen får jag hämta den på måndag, sen blir det inget mera gjort här hemma med ved och annat den veckan misstänker jag.:)

Ursäkta tråden handlade ju om underställ!

Jag har bambu som mitt bästa alternativ hittills. Jag tänker prova siden. Problemet för de flesta verkar vara att när det blir för varmt i luften så hänger man torrdräkten i garderoben. Inte bra för mig. Jag vill kunna använda torrdräkten även när det är varmt men jag tänker inte sitta naken i den.
Vilket är det bästa understället när det är varmt i luften? Det finns sk rashguards som tydligen ska vara bra på att skydda mot solen men samtidigt vara ganska kyliga (eller kalla), fungerar dessa som underställ också? Eller andas inte dessa plagg?

Vad är det absolut bekvämaste underställ man kan ha i en torrdräkt när det är VARMT? När jag seglar kajaken rör jag mig inte mycket och då är det väldigt skönt med vindtätt, vattentätt och torrt på sig. Jag kommer att göra längre överfarter (förmodligen ensam) och då känns det helt rätt att ha torrdräkt på sig.

Obs jag sitter i (på) en Sit-on-top och det är blött vid regn, blåst och sjö.
Det behövs inte så mycket heller och allt vatten över fören hamnar direkt i knät.

Jag har ett tunt microfleeceunderställ för dykning sommartid ett tjockare fleeceunderställ höst och vår och på vintern kombinerar jag det med ett funktionsunderställ. Min torris är ju special med neoprenestövlar så jag har bara tunna strumpor året runt, och torrhandskar med fleecefoder när det behövs. Mitt tjockaste underställ, det jag dyker i på vintern, har jag aldrig behövt använda annat än under ytan.

Jag har testat lite olika underställ vid både paddling med torris under årstider med kallt vatten och vandring. Det mest systematiska testen var nog när jag testade ett antal olika under en längre vandring i Anderna med + 18 - 20 C dagtid och - 8 - 13 C nattetid. Mina högst personliga erfarenheterna är:
Siden - Skönt mot kroppen och bra som underställ så länge du inte blir svettig. Därefter fungerar det lika dåligt som bomull - suger åt sig fukt och kyler.
Syntetställ - fungerar bra och håller mig torr men kyler något om jag blir ordentligt svettig. Odör efter några dagar.
Syntetbrynja - fungerar kanonbra för mig. Håller kroppen torr och värmer inte alltför mycket.
Ullunderställ - ett tunt ullunderställ är min favorit när det är kring nollan och medelhög aktivitet.
Ullbrynja - favoriten vintertid och kombineras gärna med ett tunnare ullunderställ om det är riktigt kallt.

Vintertid samt tidig vår och sen höst paddlar jag oftast med ullbrynja med en tunnare ull-t-shirt över. Är det riktigt kallt har jag en tunnare fleecetröja som jag har klippt av i höjd med ärmhålen och använder den som en arm och skuldervärmare.
Försommar samt under en bit in på hösten använder jag en syntetbrynja. Värmer inte alltför mycket och håller mig skapligt torr även om jag blir svettig.
Egentligen inser jag att jag oftast sitter med tuben till kapellet uppdragen under armarna och med flytväst utanpå det. Det är svårt att inte blir för varm på överkroppen. Huvudsaken är att understället håller mig hyfsat torr.

Jag har testat lite olika underställ vid både paddling med torris under årstider med kallt vatten och vandring. Det mest systematiska testen var nog när jag testade ett antal olika under en längre vandring i Anderna med + 18 - 20 C dagtid och - 8 - 13 C nattetid. Mina högst personliga erfarenheterna är:
Siden - Skönt mot kroppen och bra som underställ så länge du inte blir svettig. Därefter fungerar det lika dåligt som bomull - suger åt sig fukt och kyler.
Syntetställ - fungerar bra och håller mig torr men kyler något om jag blir ordentligt svettig. Odör efter några dagar.
Syntetbrynja - fungerar kanonbra för mig. Håller kroppen torr och värmer inte alltför mycket.
Ullunderställ - ett tunt ullunderställ är min favorit när det är kring nollan och medelhög aktivitet.
Ullbrynja - favoriten vintertid och kombineras gärna med ett tunnare ullunderställ om det är riktigt kallt.

Vintertid samt tidig vår och sen höst paddlar jag oftast med ullbrynja med en tunnare ull-t-shirt över. Är det riktigt kallt har jag en tunnare fleecetröja som jag har klippt av i höjd med ärmhålen och använder den som en arm och skuldervärmare.
Försommar samt under en bit in på hösten använder jag en syntetbrynja. Värmer inte alltför mycket och håller mig skapligt torr även om jag blir svettig.
Egentligen inser jag att jag oftast sitter med tuben till kapellet uppdragen under armarna och med flytväst utanpå det. Det är svårt att inte blir för varm på överkroppen. Huvudsaken är att understället håller mig hyfsat torr.

Jag har som teknikern oftast torrdräkt. Under till när det är kallt fleece, som snabbt på våren blir till tunnare underställ, som på sommaren blir rash guards, innan torrdräkten ersätts med enbart rash guards. Provat lite av varje, men fastnat för NRS microlite,som är det jag har under torrdräkten från att vattnet blir över 10 grader, och till jag inte har torrdräkt. Jag svettas lätt, men det är det bästa material jag hittat på att hålla svetten acceptabel.

--- Mats ---

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Pyksten Torrdräkt Paddling allmänt 23
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg