Inte för att såga ditt projekt Jörgen, men mina erfarenheter av handskar i vattentätt material men utan tejpade sömmar är urusla. Marmots modell "precip mitt" (tror jag det var) var löjligt billig (typ 300) men utan sömtejpning, och efter en knapp halvtimmes regn så var det vatten i handskarna, i innerhandskarna, på väg innanför regnjackans ärmar.. you name it.
För sarekdagar med halv- eller heldagars regn var detta rena katastrofen, och för kortare regn ser jag inte riktigt behovet av regnsäkra handskar öht.
Jag har aldrig använt vattentäta vantar, eftersom behovet varit minimalt. Upplever det bara i kombination med riktigt kall, blåsigt och långvarigt regnväder. Har man inget bättre kan man ju då alltid använda plastpåsar eller dra ned ärmarna till regnjackan så långt det går. Tycker också att de som finns kommersiellt är onödigt tunga och dyra för något jag kommer att använda ganska sällan.
Dessutom är ju nästan inga "vattentäta" prylar i längden vattentäta. När de väl blivit blöta kan de då bli ett problem, ungefär som du beskriver. Därför tyckte jag att de här vantarna var en enkel, billig och o-tung lösning.
Under en längre vandring i somras använde jag sydda silnylonvantar där en söm gick upp (jag tejpade). Och de höll händerna tillräckligt torra och varma i kombination med Powerdry-vantar. Men eftersom jag hade Cuben hemma så beslöt jag att fixa ett nytt par till Fjällräven Classic. Där det ju var 25 grader varmt mesta tiden...
Jörgen
PS. Som redan påpekats så är ju sömmarna tejpade, vilket gör att de rimligen håller bättre tätt än de gamla silnylonvantarna.