vattentät mobil - nåt att ha?

I väntan på en outdoorstelefon som är värd namnet kör jag med telefonburk från Rusta för fem spänn.

Det är en liten plastburk ungefär som ett stort cigarettpaket, med lock med excenterlås och o-ringtätning. Man ser vad som står på displayen men kan i praktiken inte prata i telefonen i burken. Den är dock vattentät och flyter med telefonen i.

Har såna burkar i bägge bilarna och lite här och var, så att jag inte ska råka vara utan när jag kommer på att den behövs.
Hade ett mer typiskt mjukt vattentätt fodral tidigare som kom bort (ca 250:).

Mezzner; sa:
I väntan på en outdoorstelefon som är värd namnet kör jag med telefonburk från Rusta för fem spänn.

Det är en liten plastburk ungefär som ett stort cigarettpaket, med lock med excenterlås och o-ringtätning. Man ser vad som står på displayen men kan i praktiken inte prata i telefonen i burken. Den är dock vattentät och flyter med telefonen i.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10010.htm

Annars har ELFA burkar som löser uppgiften, men till ett lite högre pris. De är dock tillverkade i "specialplast".
/Erik

Eftersom rustaburkarna funkar ser jag det infenitisemala priset som en poäng. Elfaburken kan dock säkert vara att föredra på långtur.

Jag vill se en SUV-reklam där det står: Denna terrängbil går ej att anväda till terrängkörning. Kanske ska man begripa det själv när bilen har lågprofilsdäck och lättmetallfälgar, men någon stackare blir säkert lurad.

Det finns outdoorklockor och GPS:er som inte är vattentäta. Det brukar inte stå i specen.

Vandrare; sa:
Kanske ska man begripa det själv när bilen har lågprofilsdäck och lättmetallfälgar, men någon stackare blir säkert lurad.

Hehe... när jag ser folk som har satt på feta lågprofilsdäck på sin östermalmstraktor så blir jag glad. Jag tänker "Äntligen nån som vågar erkänna att han inte har köpt den för terrängegenskaperna".

Ungefär som pakethållare på en MTB.

Min R310 fungerar bra efter 3 års sporadiskt användande, har köpt en nödladdare med litiumbatteri att ha med ifall batteriet skulle strejka någon gång.

Det är skrämmande hur dålig tillgången på bruxiga och smidiga telefoner är, min nuvarande favorit är Nokia 1100 med silikonknappsats, den verkar tåla en hel del. Upplyftande fri från lull-lull är ett stort plus.

Har 2 st hajen

Jag har s 2 st hajen om någon är intresserad, 1 orange och 1 blå som är låst till vodafone/telenor.
Laddare, billaddare och handsfree medföljer.

Stefan

Siemens telefoner!

Kan rekommendera begagnatköp av både den gamla M35 och den nyligen utgångna M65:an(M75 finns nog fortfarande) om man vill ha en extra telefon för friluftsliv.
Visst är det sega menyer och många moderna funktioner saknas. Men ljudet är bra och M35:ans knappsats fungerar med tunna handskar.
När min M65 blev stulen, ersatte M35 som hade aningen kort batteritid ca 48h, föll jag för frestelsen och köpte en Sony-Ericson K750 då jag ville ha en mp3 spelare. Tog två månader innan jag plurrade på kanotträningen (första gången på femton år!). Telefon och plånbok förvarades i en vattentätpåse från Tatonka med rullförslutning. Tyvärr var det en spricka där kardborren svetsats fast och lite vatten rann in. K750 är nu bara att kassera medan min erfarenhet av både M35 & 65 säger att de hade klarat detta galant. Har nu plockat fram den skamfilade, geting-gula M35:an och köpt ett NiMh-batteri på Clas-O för en hundring. Vilken kvalitets känsla!

Ny slag och fukttålig lur från Siemens är på väg:
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/20...0614103048_MKF_MOB_Administratorer481.dbp.asp

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
Brune vattentät toalettpapperhållare Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Olle78 Vattentät drybag? Utrustning allmänt 9
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Janelov Vattentät ryggsäck Utrustning allmänt 9
XmadiceX Vattentät handsfree? Utrustning allmänt 6
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
srpp ledlampa t nyckelknippan: justerbar styrka? vattentät? Utrustning allmänt 8
mfn Vattentät plånbok Utrustning allmänt 13
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
DoktorGlas "Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha? Utrustning allmänt 47
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg